Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858) (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, November 21, 2023, 22:58 (175 dagar sedan)

I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen

(95-96 var två lok till Egypten)

Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGEN

Varifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.

Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Ola Ahlström, Wednesday, November 22, 2023, 15:07 (175 dagar sedan) @ Anders Sandgren

de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.

I skriftserien om loktillverkningen vid Beyer, Peacook & Co part one framgår att de sex första loken hade progressive work n:o 31-36.

Så för att undvika missförstånd. De två Egyptiska loken med tillverkningsnummer 95 och 96 var inte systerlok till de svenska utan av annat typ.

Ola Ahlström
Malmö

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Anders Sandgren, Friday, November 24, 2023, 05:10 (173 dagar sedan) @ Ola Ahlström

de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.


I skriftserien om loktillverkningen vid Beyer, Peacook & Co part one framgår att de sex första loken hade progressive work n:o 31-36.

Så för att undvika missförstånd. De två Egyptiska loken med tillverkningsnummer 95 och 96 var inte systerlok till de svenska utan av annat typ.

Ola Ahlström
Malmö

Jag har aldrig påstått att 95-96 var lika SJ B-lok, de var B1-lok (0-4-2) och tenderlok.

Vad gäller tvno 31-35 så finns alltså inga nummer angivna i orderboken och numren kan vara en efterkonstruktion när man började notera dessa. Men numren bör ligga där de anges och listan är inte linjär mot ordernumren, det är många hopp i listan där ordernr och tvno inte går i hand.
Prins August saknar BP-stansar vilket alla andra BP-lok har. Thor, Göta och Jernsida har alla BP-stansar och SJ-stansar. Eftersom BP-stansarna anges med L/R för sida medan SJ-stansarna har W/H så bör BP-stansarna vara därifrån. BJ 27 har också BP-stansar. Prins August har bara SJ-stansar (43). Om listorna stämmer skulle det ha haft 35 som BP-nummer då 3 & 5 bytte nummer tidigt 1858 så att loken i Malmö hade nr 1-3 medan Göteborgsloken hade 4-6. Vid leveransen kom 1-2 till Malmö, 3-4 till Göteborg och senare leverans av 5 till Malmö och 6 till Göteborg, antagligen tillsammans med reservdelar och annat material som man beställt, det fanns flera ordrar förutom loken. Tendrarna har genomgående egna ordernummer, oftast numret efter loken. Tendrarna fick aldrig tillverkningsnummer.

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Anders Jansson, Wednesday, November 22, 2023, 21:04 (175 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen

(95-96 var två lok till Egypten)

Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGEN

Varifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.

Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.

Efter en snabbgenomgång av diverse samtida handlingar har jag kommit fram till att de fem aktuella loken levererades i följande ordning:

WSB 1
WSB 2
SSB 3 (blev SSB 5)
SSB 4
WSB 3

Två lok beställdes i februari 1858. Tre lok tillkom senare. Därav brottet i serien med tillverkningsnummer.

SSB 3 anges som sådant i BP skeppningshandlingar och det loket skeppades några veckor före SSB 4. Om BP tilldelat tillverkningsnummer i strikt följd bör dessa därför ha varit:
93 = WSB 1
94 = WSB 2
97 = SSB 3/5
98 = SSB 4
99 = WSB 3

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Anders Sandgren, Friday, November 24, 2023, 09:02 (173 dagar sedan) @ Anders Jansson

I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen

(95-96 var två lok till Egypten)

Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGEN

Varifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.

Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.


Efter en snabbgenomgång av diverse samtida handlingar har jag kommit fram till att de fem aktuella loken levererades i följande ordning:

WSB 1
WSB 2
SSB 3 (blev SSB 5)
SSB 4
WSB 3

Två lok beställdes i februari 1858. Tre lok tillkom senare. Därav brottet i serien med tillverkningsnummer.

SSB 3 anges som sådant i BP skeppningshandlingar och det loket skeppades några veckor före SSB 4. Om BP tilldelat tillverkningsnummer i strikt följd bör dessa därför ha varit:
93 = WSB 1
94 = WSB 2
97 = SSB 3/5
98 = SSB 4
99 = WSB 3

Det är dock samma ordernummer, men ordern kan ju ha uppdaterats.
Var det inte 3 & 5 i första leveransen? Dvs blivande Prins August & Sverige som levererats som 5 resp 3 men bytte nummer.

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Anders Jansson, Friday, November 24, 2023, 11:01 (173 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen

(95-96 var två lok till Egypten)

Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGEN

Varifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.

Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.


Efter en snabbgenomgång av diverse samtida handlingar har jag kommit fram till att de fem aktuella loken levererades i följande ordning:

WSB 1
WSB 2
SSB 3 (blev SSB 5)
SSB 4
WSB 3

Två lok beställdes i februari 1858. Tre lok tillkom senare. Därav brottet i serien med tillverkningsnummer.

SSB 3 anges som sådant i BP skeppningshandlingar och det loket skeppades några veckor före SSB 4. Om BP tilldelat tillverkningsnummer i strikt följd bör dessa därför ha varit:
93 = WSB 1
94 = WSB 2
97 = SSB 3/5
98 = SSB 4
99 = WSB 3


Det är dock samma ordernummer, men ordern kan ju ha uppdaterats.
Var det inte 3 & 5 i första leveransen? Dvs blivande Prins August & Sverige som levererats som 5 resp 3 men bytte nummer.

Jag har tittat lite i ytterligare handlingar och då framkom att Ericson i mitten av mars 1858 gav Stieler i uppdrag att beställa ytterligare ett lok utöver de två som redan var beställda för WSB och att det samtidigt skulle beställas två lok för SSB.

Samtidigt tas frågan om nummer och namn upp. Där beordras att de befintliga sex loken skall förses med namn och att numren på WSB 3 och SSB 5 skall ändras till WSB 5 respektive SSB 3. De nya loken skall ges WSB 1-3 respektive SSB 4-5.

Av någon orsak så skeppades det första loket till SSB med nr 3 vid leverans (källa: BP handlingar till SSB). Orsak ej känd men då Ericson och Stieler hade lite olika syn på det där med numrering och namnsättning så är jag inte främmande för att Stieler ansåg att SSB 5 kunde få behålla sitt nummer och de båda nya loken fylla luckan mellan 2 och 5. När loket anlände till Malmö var dock SSB 5 omnumrerat till SSB 3 med namn Prins August varför det nya loket omgående torde ha erhållit nr SSB 5.

Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858)

av Anders Sandgren, Wednesday, November 29, 2023, 18:17 (168 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag har tittat lite i ytterligare handlingar och då framkom att Ericson i mitten av mars 1858 gav Stieler i uppdrag att beställa ytterligare ett lok utöver de två som redan var beställda för WSB och att det samtidigt skulle beställas två lok för SSB.

Samtidigt tas frågan om nummer och namn upp. Där beordras att de befintliga sex loken skall förses med namn och att numren på WSB 3 och SSB 5 skall ändras till WSB 5 respektive SSB 3. De nya loken skall ges WSB 1-3 respektive SSB 4-5.

Av någon orsak så skeppades det första loket till SSB med nr 3 vid leverans (källa: BP handlingar till SSB). Orsak ej känd men då Ericson och Stieler hade lite olika syn på det där med numrering och namnsättning så är jag inte främmande för att Stieler ansåg att SSB 5 kunde få behålla sitt nummer och de båda nya loken fylla luckan mellan 2 och 5. När loket anlände till Malmö var dock SSB 5 omnumrerat till SSB 3 med namn Prins August varför det nya loket omgående torde ha erhållit nr SSB 5.

Intressant med omkastningen. Just de två sista loken (progressive work no 98-99) fick sena ändringar daterade 5 Augusti 1858 där loken istället för tvärstycksdrivna matarvattenpumpar får invändiga matarvattenpumpar och samtidigt en större (double-acting) donkey-pump, dvs den typ som Prins August har idag. De tidigare loken hade en mindre donkeypump och dubbla tvärstycksdrivna matarvattenpumpar.
Enligt orderboken borde detta varit loken SSB 5 Malmö, och WSB 3 Billingen men när man tittar i järnvägsstatistiken 1863 anger denna att det är loken SSB 4-5 som har invändiga matarvattenpumpar och WBB 1-3 har utvändiga. Tvno 98-99 skeppas i slutet av augusti (25 eller så, handstilen är svår) medan 97 skeppas 18/8. 93-94 skeppas 21/7. Kan det vara så att 98-99 (WSB 3 & SSB 5) skeppas till Malmö och där blir SSB 4-5 medan 97 skickas till Göteborg som SSB 4 men ommärks till WSB 3 Billingen?

Jag antar att de tillverkningsnummer som finns i listan på historiskt.nu är baserad på det faktum att tre lok gick till WSB och två till SSB och då tillverkningsnumren var uppdelade på 2+3 nummer så placerade man in dem så att de passade. Och har man levererat fel och sedan märkt om dem blir saken rörigare... Omnumreringen av 3 & 5 i första serien skedde redan på våren 1858 och gjordes, vad jag minns, före namnskyltarnas uppsättande.

Det finns fler lok där nummerlistorna avviker:
- WSB 7-8 har omvända tillverkningsnummer
- O-loken har annan numrering, 258->WSB 24, 259->WSB 25, 260->SSB 7
- WSB 31 & SSB 9 har omvända nummer
- G-loken 157-162 har tillverkningsnummer i den ordningen. Detta gör att 161 har tillverkningsnummer 1446 vilket kan verifieras då loket alltjämt finns kvar, även om det är maskerat till 93 Jernsida. Men stansarna finns där, såväl SJ-stansar som BP-stansar.

De båda O-loken till WSB (tvno 258-259, WSB 24-25) är listade "Edward Morgan" och "Jenny Jones" vilket är personer i en populär dåtida visa med koppling till Wales, mer specifikt Llanelly Railway, som möjligen beställt loken från början.