Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 42 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, December 13, 2023, 23:00 (226 dagar sedan)

Här kommer den näst sista omgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Det är den den sista omgången med tio bilder. Det finns sju färgbilder kvar att visa. Två av dem är med i månadens omgång. Fem färgbilder kommer jag att visa i januari, vilket blir den allra sista omgången.

Björn har tagit ett par bilder i Roslagsbanans närområde som jag väljer att visa några av. Hoppas att ingen misstycker.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Roslagsvägen vid Kräftriket med okänd H32 på linje 603 ca 1970. Det är svårt att känna igen sig eftersom miljön delvis har förändrats sedan bilden togs.

[image]
Utsikt norrut från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

[image]
Södergående tåg passerar f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

[image]
Norrgående tåg passerar f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

[image]
Norrgående tåg passerar bron över Roslagsvägen ca 1970.

[image]
Roslagsvägen sedd från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

[image]
Roslagsvägen sedd från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970. En H80 på någon av Danderydslinjerna är på väg norrut.

[image]
Roslagsvägen vid Frescati sedd från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

[image]
Banavsnitt mellan Djursholms Sveavägen och Djursholms torg ca 1978.

[image]
Okänd X3p i skärningen söder om Vikingavägen ca 1970. Jag har lite svårt att se om det är en X2p eller X3p på grund av avståndet, men jag tror att det är en X3p.

Det var allt för i år.

Hälsningar
Peter Bolin

Den kvarliggande Eddavägslinjen 1978

av Baloo, Thursday, December 14, 2023, 07:55 (226 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Banavsnitt mellan Djursholms Sveavägen och Djursholms torg ca 1978.

Alltid kul att få se dessa bildserier! Tack till er båda för dem!

Jag bara undrar angående bilden ovan... Var det så att hela Eddavägslinjen låg kvar in på 1978 eller var det bara en del? Jag har läst enstaka referat här i forumet om det gäng entusiaster som ville dra igång någon slags museitrafik på banan men har inte närmare blivit klok på vilken sträcka det rörde sig om eller ifall den biten låg kvar extra länge. Att deras verksamhetsplaner innebar någon slags respit för banan en stund har jag dock fått intrycket av.

Någon som kan berätta?

Den kvarliggande Eddavägslinjen 1978

av John T, Thursday, December 14, 2023, 13:19 (226 dagar sedan) @ Baloo

Jag bara undrar angående bilden ovan... Var det så att hela Eddavägslinjen låg kvar in på 1978 eller var det bara en del? Jag har läst enstaka referat här i forumet om det gäng entusiaster som ville dra igång någon slags museitrafik på banan men har inte närmare blivit klok på vilken sträcka det rörde sig om eller ifall den biten låg kvar extra länge. Att deras verksamhetsplaner innebar någon slags respit för banan en stund har jag dock fått intrycket av.

Någon som kan berätta?

Nej, hela banan till Eddavägen revs upp. Däremot började en liten bit vid Germania att återuppbyggas - läs mer t.ex. här.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 42

av Thomas Tell, Thursday, December 14, 2023, 17:10 (226 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Utsikt norrut från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

Bakom trädet mitt i bild låg en bensinmack tidigare. Bakom denna fanns ännu tidigare en banvaktstuga, Källstugan. Där låg även Exprimentalfältets hållplats från början.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 42

av Leif B, Thursday, December 14, 2023, 17:48 (225 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Utsikt norrut från berget vid f.d. hpl. Experimentalfältet ca 1970.

Bakom trädet mitt i bild låg en bensinmack tidigare. Bakom denna fanns ännu tidigare en banvaktstuga, Källstugan. Där låg även Exprimentalfältets hållplats från början.
/tell

Enligt Häradsekonomiska kartan från strax efter 1900, så låg hållplatsen söder om bron över Roslagsvägen. Men du menar att ännu tidigare låg norr om bron?

Här finns i alla fall en (suddig) bild på Källstugan som mycket riktigt låg norr om bron.


Huset med platt tak bakom tallen är f.ö. omformar/likriktarstationen Experimentalfältet. Den skymtar på flera av bilderna.