Öresundstullen och järnväg (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, December 19, 2023, 05:15 (131 dagar sedan)

Läser i Sidospår 4/23 och dess ( kortvariga ) effekt på import av järnvägsfordon.
Tullen var ju till stort problem för Sverige så det fanns tidigt planer på en järnväg som som skulle ta godset förbi tullen på svensk mark.
Vad jag förstått från en hamn som Halmstad ner till en hamn söder om Helsingborg.
Kanske hade den blivit av om inte tullen slopats 1857.
Västkusten fick ju annars ingen statsbana , sjötrafik ansågs räcka och de järnvägar som rätt sent kom var privatbyggda men löstes in av staten när man insåg att det här var en för riket väsentlig transportled.
Men vet någon mer om den här ”gå förbitullenbanan” ?

Öresundstullen och järnväg

av johanmmolin, Tuesday, December 19, 2023, 10:46 (131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ursprungligen byggdes ju Göta Kanal just med motiveringen att slippa Öresundstullen.
Och när kanalen började byggas hade den så pass ansenliga dimensioner att alla fartyg som löpte London under den tiden skulle kunna färdas på kanalen, utom tre!

Ett företag som hade usel timing var AB Svenska Kanal Transitoångfarten England-Ryssland som bildades 1855 för att med tre ånghare (Transit No 1, 2 och 3) bedriva trafik just mellan England och Ryssland via Göta Kanal.
Första drabbades man av att inte kunna anlöpa S:t Petersburg pga Krimkriget, och när väl krutröken lagt sig så avskaffade danskarna Öersundstullen och slog därmed undan fötterna för hela affärsidén.

Sedan kom ju fr a Västra Stambanan, och resten är historia

Öresundstullen och järnväg

av Lennart Petersen, Tuesday, December 19, 2023, 20:44 (131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Läser i Sidospår 4/23 och dess ( kortvariga ) effekt på import av järnvägsfordon.
Tullen var ju till stort problem för Sverige så det fanns tidigt planer på en järnväg som som skulle ta godset förbi tullen på svensk mark.
Vad jag förstått från en hamn som Halmstad ner till en hamn söder om Helsingborg.
Kanske hade den blivit av om inte tullen slopats 1857.
Västkusten fick ju annars ingen statsbana , sjötrafik ansågs räcka och de järnvägar som rätt sent kom var privatbyggda men löstes in av staten när man insåg att det här var en för riket väsentlig transportled.
Men vet någon mer om den här ”gå förbitullenbanan” ?

Med lite rotande hittar jag nu uppgifter att det fanns ett förslag från 1847 att. bygga järnväg förbi tullen.
Det var inte från Halmstad som kanske blivit för lång sträcka , utan Engelholms hamn (ute vid Skälderviken) som skulle få,järnväg mot Klippan-Kristianstad och mot. Helsingborg, Lund, Malmö.
Skåne hade ju liten nytta av Göta Kanal.
Av detta blev intet men järnväg kom i sinom tid men då hade tullen upphört 1847.
https://www.historiskt.nu/normalsp/chj/chj_snabbf.html

Öresundstullen och järnväg

av johanmmolin, Tuesday, December 19, 2023, 21:46 (131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ängelholm fick faktiskt en slags hamn 1856, tydligen i förväntan på goda tider. Men som sagt, lyckan blev kort, i det här fallet bara ett år. Bolaget gick i konkurs på 1890-talet.

Sk'lderviken var väl inte de allra lämpligaste vattnen för större sjögående fartyg längs ens de skånska kusterna. Och även här konkurrerade ju järnvägen ut möjligheterna till att få några större transportmängder.

Öresundstullen och järnväg

av Lennart Petersen, Tuesday, December 19, 2023, 23:27 (131 dagar sedan) @ johanmmolin

Ängelholm fick faktiskt en slags hamn 1856, tydligen i förväntan på goda tider. Men som sagt, lyckan blev kort, i det här fallet bara ett år. Bolaget gick i konkurs på 1890-talet.

Sk'lderviken var väl inte de allra lämpligaste vattnen för större sjögående fartyg längs ens de skånska kusterna. Och även här konkurrerade ju järnvägen ut möjligheterna till att få några större transportmängder.

Båtarna var inte så stora på den tiden. Och Engelholms hamn finns fortfarande som småbåtshamn.
https://www.hembygd.se/angelholmshistoria/plats/4001863/picture/4684919
Och sjötrafiken längs västkusten i reguljär trafik fanns ju kver långt in på 1900-talet.

Öresundstullen och järnväg

av johanmmolin, Tuesday, December 19, 2023, 23:37 (131 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förvisso gjorde den det!
Men vare sig Sveabolaget eller dess föregångare anlöpte mig veterligen Ängelholm. Och tydligen var hamnen inte mycket till skuthamn heller (det var väl Arild som fick den positionen längs Skälderviken - och så förstås Torekov som ju dock inte egentligen hade något medSkälderviken att göra).
Och inte hade man någon järnvägsförbindelse, så man hade inte så mycket som talade för denna lilla hamn egentligen.

Det var nog egentligen så, att alla investeringar i hamnen dog ut när Öresundstullen avskaffades.
Men det är ju synnerligen intressant att dessa planer funnits! Jag visste inte ens om att Ängelholm hade haft en riktig,kommersiell hamn.