Boken Från Wadstena till Vadstena (Arkiv/forskning/litteratur)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Saturday, February 23, 2008, 20:44 (5896 dagar sedan)

Har nyligen införskaffat ett exemplar av boken Från Wadstena till Vadstena. Denna bok är ett måste för de som intresserar sig för järnvägshistoria och speciellt då smalspårig sådan. Boken bygger mycket på lokföraren K.E Karlssons egna berättelser och är skriven på ett lättsamt och underhållande sätt, blandat med fakta och bilder.

Berättelsen tar sin början i Vadstena på det tidiga 1870-talet, man får en inblick i hur en järnväg planerades och byggdes på den tiden.

Vidare tar författarna med läsaren ut från Vadstena och beskriver hur det övriga smalspårsnätet i Östergötland växer fram med banor som FWÖJ, MÖJ och VSBJ.

En sak som förvånar mig är vilken enorm trafik den lilla banan hade. De anställda slet 17 timmar om dygnet för att transportera passagerare och gods, vagn efter vagn med sockerbetor rullade in på Vadstena station, passagerarna var ibland så många att man fick placera bänkar i godsvagnarna för att alla skulle få plats.

Detta var i början av förra seklet, så ca 70 år senare lämnar det sista godståget Vadstena, som då är en tyst och ganska övergiven plats.

Varför? Jo, svaret heter automobilen.

Rekommenderar alltså boken, den kan lånas på närmaste bibliotek eller beställas genom WFJ.

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Björn Lundstedt @, Saturday, February 23, 2008, 21:36 (5896 dagar sedan) @ Christer Andersson

Mig veteligen har vi inga ex. kvar av boken sedan över 10år tillbaka.
Lite nyfiken, var hittade du din bok och vad kostade den?

Mvh Björn L Cba WFJ

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Saturday, February 23, 2008, 21:42 (5896 dagar sedan) @ Björn Lundstedt

Mig veteligen har vi inga ex. kvar av boken sedan över 10år tillbaka.
Lite nyfiken, var hittade du din bok och vad kostade den?

Mvh Björn L Cba WFJ

Kanske dags att trycka upp några ex. igen då. Finns säkert fler som vill läsa.

Hittade min bok begagnad på ett antikvariat, kostade 150kr.

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Björn Lundstedt @, Sunday, February 24, 2008, 08:53 (5896 dagar sedan) @ Christer Andersson

En andra utgåva har löst diskuterats, dock har det i nuläget fått stå tillbaka i brist på resuser, men som sagt, det skulle nog vara dags för ett nytryck.
Boken har som du själv nämnde varit eftertraktad, både av järnvägsfolk men även gemene man finner den läsvärd.
150:-, då får jag gratulera till ett fynd, jag har hört priser på 400-450:- på vissa antikvariat.

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Johan.L, Sunday, February 24, 2008, 09:23 (5896 dagar sedan) @ Björn Lundstedt

Så mycket som 450:- är väl att ta i. En snabb sökning ger ett snittpris på 200:- hos tre olika säljare.


Johansson Sverker m.fl
Från Wadstena till Vadstena. En berättelse i ord och bild om smalspår på Östgötaslätten
1981.Foto.o.a.ill. 188s. Häftat ex litet veck bakre pärm
225 kr Säljare: Lexica Örebro Antikvariat AB


JOHANSSON, SVERKER & FAHLGREN, CARL JOHAN.
FRÅN WADSTENA TILL VADSTENA.
Hft, 24 cm, 188 s. Västra Östergötlands Järnvägsförening (VÖJF) Skrift nr 2. Gott skick. Ägarnotering, pärmhörn lätt skavda, nedre snitt liten fläck. Rikt illustrerad med s/v foton, teckningar, r...itningar, kartor.
Mer info
200 kr Säljare: ANTIKVARISKA BÖCKER & TRYCK, Motala (Företag)

Johansson, Sverker & Fahlgren, Carl Johan
Från Wadstena till Vadstena. En berättelse i ord och bild om smalspår på östgötaslätten
VÖJF-skrift nr 2 1981, häftad, 188 s. Ryggen blekt
180 kr Säljare: Karlssons bok, Olofström (Företag)

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Björn Lundstedt @, Sunday, February 24, 2008, 20:17 (5895 dagar sedan) @ Johan.L

Priset jag nämnde var det högsta jag hörts nämnas genom åren, intressant nog var det hos ett numera stängt antikvariat i Vadstena.

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Kurt Möller, Sunday, February 24, 2008, 21:16 (5895 dagar sedan) @ Björn Lundstedt

Normalpris nu omkr. 250-300 kronor. Vi har ngt ex. i lager på Ö SL J, tror jag - hör av er. kurt_moller@hotmail.com
Även ett par ex av RB 100 År finns. Med mera.

Om boken Från Wadstena till Vadstena

av Ante Svensson, Thursday, September 11, 2008, 12:10 (5696 dagar sedan) @ Henrik Jensen

Det är en gammal favorit, fick den i födelsedagspresent när jag var 15 och har väl läst sönder den flera gånger om. Men; något jag tycker när jag läser den idag; boken lider av något som många historiker från 70-talet gör, nämligen en alltför summarisk och tendentiös skildring av SJ-tiden. Tiden 1950-1978 ses lätt som en enda utförsbacke med det ondsinta SJ vid rodret. Antalet sidor om detta är rätt begränsat dessutom. Här ger boken om Ödeshögsbanan, "Slutet på en smalspårig epok", en bättre skildring av denna period med dess växlingar. Så, gärna ett nytryck, men bearbeta i så fall materialet och utveckla såväl TÖJ-tiden som SJ-tiden. Gör man detta blir det en kanonbok.

Ante

Boken Från Wadstena till Vadstena

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, September 11, 2008, 12:44 (5696 dagar sedan) @ Henrik Jensen

Så kan ni hitta den för runt 150kr.

Är dom slut så kan ni hitta två ny-donerade hos oss i Mariefred. Pris 200:- vardera. Vi har fått skänkt mycket nytt under sommaren - stort extra bokbord anordnas på Museibanans Dag den 27 sept.! Industrilok-serien, gamla SPÅR, mängder av småskrifter o äldre SJK-böcker, mycket utländskt till låga priser, foton, uniformsmärken m m.