Smutsiga lok (Fordon: lok)

av Per Ljungberg, Sunday, February 24, 2008, 18:52 (5877 dagar sedan)

I Postvagnen figurerar en bild på några T21:or. Någon uttryckte där att loken som var stationerade i Malmö ofta var smutsiga. Jag kommer ihåg uttrycket "skitig som ett Malmö-Da". Varför var det så? Hade man dåliga tvättmöjligheter där eller var det bara en attityd?
PLj

Smutsiga lok

av Jim Hansson @, Monday, February 25, 2008, 11:49 (5876 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Säkerligen en attityd. Det-skiter-väl-jag-i-attityden var vanlig i Malmö åtminstone förr. (Jag var förare i Hb 81-97.)
Det var ju inte bara det att loken var skitiga. Malmö var även dåliga på annat utseendemässigt. T ex tog de aldrig bort framändesmarkeringen på sina dieslar. Jfr t ex med de i Hb som var pedantiskt skötta tack vare en nogrann verkstadchef.
Jim

Smutsiga lok

av Anders Svenson, Monday, February 25, 2008, 19:42 (5876 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jag kan i någon mån hålla med Jim om ovanstående men vill gärna tro att detta begränsade sig till en avgränsad tid och ett fåtal individer. Jag har många trevliga kamrater och bekantskaper bland Malmöpersonalen, både förare och verkstadspersonal, men bara ett negativt minne därifrån. Begränsningen i tiden sammanfaller nog med en tid när löneklyftorna mellan förare och vstps var väl stora. Avseende individer så räcker det med ett fåtal tongivande för att en attityd skall slå igenom. Vi göteborgare minns väl hur det lät i verkstad och stall på "det röda Sävenäs".

"Baronen"
Rpr, lokf, psl o lokl 1980-2001

Smutsiga lok

av Anders Jansson, Monday, February 25, 2008, 22:12 (5876 dagar sedan) @ Anders Svenson

"Malmö-Da" var ett vältjänt berepp redan på mitten av 1960-talet. Loken var otroligt smutsiga. Det fanns även raka motsatsen i form av "Gävle-Da". Extremt välputsade lok som såg ut att komma direkt från huvudverkstad.

Smutsiga lok

av Fredrik Lundström, Monday, February 25, 2008, 20:41 (5876 dagar sedan) @ Jim Hansson

Säkerligen en attityd. Det-skiter-väl-jag-i-attityden var vanlig i Malmö åtminstone förr. (Jag var förare i Hb 81-97.)
Det var ju inte bara det att loken var skitiga. Malmö var även dåliga på annat utseendemässigt. T ex tog de aldrig bort framändesmarkeringen på sina dieslar. Jfr t ex med de i Hb som var pedantiskt skötta tack vare en nogrann verkstadchef.
Jim

NJMs T21 90 är en Malmömaskin, vilket tydligt märktes när loket togs ur sin beredskapsdvala. Vår andra T21, nr 108, är en Hagalundsmaskin och den är märkbart mindre sliten.

När jag började stå på huvudet i T21 90 var det sand, jord och mylla precis överallt. Loket var övermåttan skitigt både på insidan och utsidan, vilket inte 108:an var i samma utsträckning. Ramverket hade ett cm-tjockt lager av jord/sand/olja som förmodligen fungerade bra som rostkydd. Under första provkörningen av motorn år 2003 konstaterades att generatorn lät konstigt och dessutom inte laddade normalt. Efter isärplockning visade det sig att lagren var nerslitna och generatorn var full med fin jord/sand.

I stort sett varje del man tog i på loket hade denna jord/sand/oljeblandning, där endast en skrapa hjälper för att få bort "skiten".

Vid en konferens för SJ-anställda 2005 frågade jag äldre Malmö-förare om någon mindes T21 90 och de gjorde stora ögon när jag förklarade att vi återigen tagit loket i drift. De flesta mindes T21 90 som "vall-loket" och som växlingslok i Trelleborg och det var inte omtyckt då loket var välkänt för att fungera dåligt och drabbades ofta av olika småhaverier. Loket var för övrigt försett med elektrisk hastighetsmätare, placerad till vänster om B-förarbordet. Likaså fanns ett Otso-koppel i B-änden, vilket numera är borttaget, även om fästen och manöverspak fortfarande är kvar.

Att T21 90 de facto misshandlats av lokpersonalen framgår med all önskvärd tydlighet av repblocket, där man konsekvent ser kommentaren "Axel II vänster drar mycket olja" och reparatörens kommentar: "Nål saknas". Likaså finns flertalet anmäkrningar om "Loket fruktansvärt skitigt insida/utsida".

Med vänliga hälsningar:

//Fredrik Lundström