Skara Timmerdala (Bana)

av Björn Thyrelius, Wednesday, April 22, 2009, 10:32 (5481 dagar sedan)

Vart i timmerdala låg stations huset o finns det eventullt kvar?

Kul att kolla på hitta .nu kolla gammla nedlagda järnvägar tips är rätt lätt följa dom där.

Mvh Björn

Skara Timmerdala

av S-O Strand, Wednesday, April 22, 2009, 12:17 (5481 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Vart i timmerdala låg stations huset o finns det eventullt kvar?

Kul att kolla på hitta .nu kolla gammla nedlagda järnvägar tips är rätt lätt följa dom där.

Mvh Björn

Stationen låg vid Mariestadsvägen i Timmersdala, mittemot idrottsplatsen.

I april 2007 såg stationshuset ut så här:

[image]

St

Skara-Timmersdala !!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, April 22, 2009, 13:28 (5481 dagar sedan) @ S-O Strand

Detta med ganska pampiga stationshus i bortre änden av små obetydliga bibanor, upphör inte att förundra mej. STJ var väl inte direkt nån kassako eller trafikgenerator - första konkursen kom visst 1920, efter elva års drift... Obs. vidare att bolaget aldrig körde trafiken i egen regi; det var LSSJ och SJ och VGJ o allt möjligt, om vartannat...

Spåret till Ostmässan är visst en del av gamla banan - rätt?

Skara-Timmersdala !!

av Granis, Wednesday, April 22, 2009, 14:59 (5481 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jo, "Ostmässespåret" är en rest av [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/stj/stj.html]STJ[/link]. Har dessutom hört ett rykte om att SJ Gp 3132 (nedan i Faringe 1975) skulle ha trafikerat banan på slutet, och då även vid nåt tillfälle spårat ur! En kul tillfällighet i så fall: Därmed har ju ULJ´s båda ånglok NÖJ 16 och Gp 3132 med sisådär tjugo års mellanrum trafikerat samma spår(stump) i Västergötland i o m att SRJmf lånade ut NÖJ 16 till Skara 1970 för att dra det årets "Ostmässetåg" [i](det var ju precis "i skarven" mellan att AGJ blev "inlåsta" på sin bana och dåvarande Skara Järnvägsmuseum fick igång VGJ 29).[/i]

/ L G
[img]http://www.lennakatten.se/pictures/lok3132sj1.jpg[/img]

Skara-Timmersdala !!

av S-O Strand, Wednesday, April 22, 2009, 15:03 (5481 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Detta med ganska pampiga stationshus i bortre änden av små obetydliga bibanor, upphör inte att förundra mej. STJ var väl inte direkt nån kassako eller trafikgenerator - första konkursen kom visst 1920, efter elva års drift... Obs. vidare att bolaget aldrig körde trafiken i egen regi; det var LSSJ och SJ och VGJ o allt möjligt, om vartannat...

Spåret till Ostmässan är visst en del av gamla banan - rätt?

Jo, det stämmer. Ostmässan i Skara är dock numera en avsomnad företeelse, och spåret trafikeras inte längre.

STJ hade ju en gång större planer än att bli en bibana. Det var väl tänkt att den skulle fortsätta till Mariestad.

För övrigt är även stationshusen mitt på banan rätt så pampiga såsom till exempel Istrum här nedan.

[img]http://web.telia.com/~u30110817/V43A.jpg[/img]

St

Skara-Timmersdala !!

av Björn Thyrelius, Wednesday, April 22, 2009, 23:36 (5480 dagar sedan) @ S-O Strand

Tack för information ska åka titta på några nedlagda banor i sommar mvh Björn

Skara-Timmersdala !!

av Gunnar Håkansson @, Thursday, April 23, 2009, 13:18 (5480 dagar sedan) @ S-O Strand

STJ hade ju en gång större planer än att bli en bibana. Det var väl tänkt att den skulle fortsätta till Mariestad.

Det hade blivit en stor omväg. Nej, dra ut linjen Skara-Timmersdala och se vilken större ort du hamnar i!

Skara-Timmersdala !!

av Mattias Jansson @, Thursday, April 23, 2009, 16:40 (5480 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

STJ hade ju en gång större planer än att bli en bibana. Det var väl tänkt att den skulle fortsätta till Mariestad.

Det hade blivit en stor omväg. Nej, dra ut linjen Skara-Timmersdala och se vilken större ort du hamnar i!

Mja, om man utgår från den allmänna riktningen Skara - Timmersdala så blir den fortsatta raka linjen förvisso ungefär åt Moholmshållet (inte mycket till större ort förresten), men kikar man på den riktning banan faktiskt hade in i och strax innan Timmersdala så pekar en tänkt fortsättning rakt mot just Mariestad. Och det är ingen omväg heller; en linje Skara - Timmersdala - Mariestad hade varit några kilometer kortare än den som redan fanns. Det är tvärtom över Gössäter och Forshem som är en mindre omväg.
Att det kanske ändock var lika bra att den banan aldrig byggdes är en annan sak...

Skara-Timmersdala !!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, April 23, 2009, 19:52 (5480 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja jisses... Det verkar som om minst hälften av alla bibanor byggdes på en höft, mer eller mindre... Baserat på några få stor-aktietecknares eventuella välvilja. Ungefär som om man idag skulle lägga nya länsvägar efter ett (eventuellt avtalat) mönster för casinon - dock max. 10 st. per län...

Skara-Timmersdala !!

av Stig Lundin, Thursday, April 23, 2009, 23:40 (5479 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ja jisses... Det verkar som om minst hälften av alla bibanor byggdes på en höft, mer eller mindre... Baserat på några få stor-aktietecknares eventuella välvilja. Ungefär som om man idag skulle lägga nya länsvägar efter ett (eventuellt avtalat) mönster för casinon - dock max. 10 st. per län...

Detta gällde i alla fall inte för Skara - Timmersdala.

VGJs huvudlinje från Göteborg till Skara öppnades 1900. Tanken var att järnvägen skulle byggas vidare från Skara över Timmersdala till Mariestad med eventuell fortsättning till Gullspång.

Redan 1899 upprättades förslag för järnvägens fortsättning från Skara till Mariestad.
Spårvidd 891 mm
Skenvikt 17,36 kg/m
Spårlängd huvudspår 47,71 km
Spårlängd sidospår 2,65 km
Spårlängd reserv och grusspår 1,64 km
23 växlar
Stationer vid Istrum, Lerdala, Timmersdala och Trilleholm
5 hållplatser
3 lok, 2 BCo, 4 C, 2 Få, 2 F, 10 G oc 40 N

Vid VGJ bolagsstämma 28/5 1904 bestämdes att VGJ skulle bygga järnvägen från Skara till Mariestad och att bolagets aktiekapital skulle ökas till högst 3.250.000 kr.

Skara-Timmersdala !!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, April 24, 2009, 06:53 (5479 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack! Men varför byggde man sen annorlunda?

Skara-Timmersdala !!

av Bror Landström, Skövde, Friday, April 24, 2009, 12:25 (5479 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Om det ger en liten hint står det så här på [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/stj/stj_fakta.html]historiskt om svenska järnvägar:[/link]

"På VGJ ordinarie bolagsstämma 28 maj 1904 bekräftades beslutet från den extra bolagsstämman. En anledning till att VGJ byggde banan var att skulle bli ett steg "emot realiserandet av den gamla planen om Västergötlands järnvägssystems utsträckning till och förbindelser med järnvägar i Östra Värmland och Nerikes bergslagar..., om ock ifrågavarande trafikområdens utvecklingsmöjligheter måste anses mindre betydande än de områden , vilka John Nyströmberöras av bolagets nuvarande linjer."
Nytt kostnadsförslag, plan - och profilritningar upprättades av John Nyström. Koncession söktes och den beviljades 1905.
Under år 1905 kärvade det till sig mellan VGJ styrelse och den tidigare nämnda interimsstyrelsen. I ett brev meddelade VGJ styrelse att delar av de villkoren för övertagandet av järnvägsbygget inte var uppfyllda.
Detta innebar att VGJ backade ur detta projekt.
För VGJ:s del kom historien att ta en annan vändning då man 1905 kom överens med Mariestad - Kinnekulle Järnväg om ett köp av deras bana. Skara - Kinnekulle - Vänerns Järnväg hade man ju köpt redan 1903.
På det här viset nådde VGJ ändå Mariestad utan att behöva bygga ny järnväg via Timmersdala.
Koncessionen på Skara - Timmersdala Järnväg förföll 1 januari 1906."

Skara-Timmersdala !!

av S-O Strand, Thursday, April 23, 2009, 17:17 (5480 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

STJ hade ju en gång större planer än att bli en bibana. Det var väl tänkt att den skulle fortsätta till Mariestad.

Det hade blivit en stor omväg. Nej, dra ut linjen Skara-Timmersdala och se vilken större ort du hamnar i!

I "Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926" kan man läsa i band 4 sid 455:

[i]I början av 1900-talet planerades en järnväg från Skara över Timmersdala till Mariestad, och en sådan erhöll även koncession. Den kunde emellertid icke utföras, och då väcktes förslag att bygga en järnväg Skara-Timmersdala.[/i]

I Järnvägsdata 1999 kan man däremot läsa att koncession erhölls den 28 september 1906 för Skara-Timmersdala-Gullspång, men att denna sedan förföll. I december samma år erhölls en ny koncession för Skara-Timmersdala.

St

Skara-Timmersdala !!

av Markus F, Thursday, April 23, 2009, 21:02 (5480 dagar sedan) @ S-O Strand

I ett par gamla nummer av Skara Järnvägsblad, jag minns inte vilka, har Ingemar Landin skrivit två artiklar om planerna med timmersdalabanan. Det kanske fanns fler, men han skrev om två varianter, i ena fallet anslutning till MMJ i Jula söderifrån, i andra fallet anslutning till Moholm söderifrån, korsa VSB och vidare via askersund över till östgötasmalspåren. Det var rätt intressant läsning.

Skara-Timmersdala !!

av Gunnar Håkansson @, Sunday, April 26, 2009, 21:54 (5476 dagar sedan) @ Markus F

Med andra ord var det först meningen att bygga Skara-Timmersdala-Mariestad. Sedan blev det inget av med det, utan en omläggning av Skara-Kinnekulle-Vänerns ingång till Skara i stället, så att VGJ-tågen kunde köra vidare utan rundgång. Sedan var det tydligen meningen att bygga Skara-Timmersdala-Moholm, varvid pengarna tog slut vid Timmersdala. Och därmed hade en av Sveriges mest olönsamma järnvägar tillkommit.