Grängesberg 1960-talets verksamheter (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 11:07 (5475 dagar sedan)

Presenterar hämed åter några bilder från en svunnen tid då gruvnäringen för Svenskt näringsliv stod på topp och full fart på all utrustning.

Först två bilder tagna från järnvägsbanken mot Dynamitfabriken. I öppningen av träden nedanför skorstenarna kan grinden för spåret från GgC till Reservångkraftscentralen samt utlastningskajen för dynamit ses. Till vänster kan GgC bangård ses.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaEDfrjvgbanken1.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaEDfrjvgbanken2.jpg[/img]

2 st bilder över den vy som kunde ses från vattenverket mot norr.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiamotNfrvattenv.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiamotNOfrvattenvfkl.jpg[/img]

Vy från Centralschaktets gråbergstipp över Skärningen.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaSkarnmothotelletfkl.jpg[/img]

Vy från det gamla västra grusupplaget mot norr med vagnssynarnas bod, dvs verkstad och raststuga. Personerna på bilden besiktigar området inför bygget av GP-verket.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaknackarboagruvanfkl.jpg[/img]

Växellok litt V med växelvagn, tendervagn, under växling mellan Centralschaktets gråbergsfickor och sågområdet på det nedre spåret, kallat "Nedre Dillners".
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDialittVvxlpnedreDillnersfkl.jpg[/img]

Ggm växellok litt N drar fram styckemalmslastade vagnar från fickorn över viadukten till ställverket där vagnarna skall vägas under sakta fart av två man, en läste av vagnens bruttovikt och sedan vagnens totala vikt samt subtraherade och sade lastvikten till personen som skrivit upp vagnsnumret i en bok och alltså kompletterades med lastvikten. Vagnarna drogs sedan ut på något av avgångsspåren 9-13.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaN83drarframmalmmotbg.jpg[/img]

Utfarten från GgC mot Ggm, med SJ spåret till vänster och TGOJ till höger. Dynamitfabrikens spår kan ses till vänster. Viadukten är över Rv 50.
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GGM/GgmDiaGgCutfartmotGgmoGp.jpg[/img]

Jag hoppas bilderna kan väcka tankarna om hur det var i Gränges på den tid då det begav sig!

Grängesberg 1960-talets verksamheter

av Jakob E, Friday, April 24, 2009, 11:29 (5475 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jättetack för fantastiska bilder. Mycket uppskattat.

Nedersta bilden - ungefär när kan den vara tagen kantro ? Dynamitfabriken lades ner runt 1975 eller så, eller hur ?

Spåret ner till Dynamitfabriken - är det samma rest som man idag kan skymta vilken även var spår ner till omformarstationen i berget ?

Grängesberg 1960-talets verksamheter

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 12:07 (5475 dagar sedan) @ Jakob E

Bilden torde vara tagen ca 1976, dvs året efter det att själva tillverkningen
av dynamit upphörde. Därefter bedrev Nitro Nobel viss verksamhet med tändmedel
i lokalerna fram till 1977, då all verksamhetsamhet upphörde i lokalerna.
Spåret till Ångcentralen och utlastningskajen för dynamit samt spåret till
Omformarna, som delade sig i två spår in i berget, delade sig strax söder om det
vita magasinet, dvs Omformarspåret gick på utsidan av Dynamitfabrikens inhägnad.
Spåret till Ångkraftscentralen revs upp ca 1980 då dynamitområdet började saneras
kraftigt. Omformarspåret låg kvar till slutet av 1990-talet sedan den
sista omformaren hade hämtats upp.

Grängesberg 1960-talets verksamheter

av Jöran Johansson, Friday, April 24, 2009, 19:19 (5475 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om malmpriserna åter skulle gå upp till de nivåer som gällde före finanskrisen och det skulle bli lönsamt att återuppta gruvdriften i Grängesberg, hur mycket av de gamla anläggningarna skulle då kunna användas igen med avseende på belägenhet, modernitet och allmänt skick? Jag tänker då på både brytning, uppfordring, kross, sortering och järnvägsdrift. Är alla malmvagnar väck?

Jöran

Grängesberg 1960-talets verksamheter

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 22:30 (5475 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Allt måste göras nytt, både ovan och under jord.
Nya anläggningar måste uppföras vid Lombergsområdet, dvs där nuvarande GP-verlet står.
All utrustning är borta, sålts eller skrotats, både ovan och under jord.
På 410 m avv under jord står ännu 5 st kontaktledningslok inmurade i slutet av
en ort.
På 515 m avv står de 6 st dieselelektriska loken med tillhörande vagnssätt
inbackade i olika orter mitt i gruvfältet. Loken är fulltankade. På 515 är
spåren borttagna i huvudorten liksom alla spår på övriga nivåer.
Om brytning skall återupptagas måste gruvan länspumpas och en ny huvudnivå
påbörjas.
Inga malmvagnar finnes kvar hos någon operatör i Sverige idag. LKAB har vagnar,
men släpper dem ej för någon konkurrents transporter!
Få se hur Dannemora tänker lösa detta transportproblem med den operatör de väljer!