Grängesberg på 1960- och 1970-talen (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Friday, April 24, 2009, 11:55 (5453 dagar sedan)

Presenterar nu några bilder från Grängesberg på i huvudsak 1970-talet då verksamheten var på topp i Gränges. Som Grängesbergare bli man lite smått nostalgisk när man tänker tillbaka på rider som varit!

En bild tagen innifrån toppen på Centralxchaktets lave mot Jacobinschaktet och med de nya anläggningarna vid Bergslagsschaktet:
[image]

En bild tagen från toppen på Centralxchaktets lave mot Jacobinschaktet och Bergslagsschaktet samt Skärningen och Björkås:
[image]

Vy mot Norr över Centralschaktet o Ggm från belysningsmast:
[image]

Vy mot Norr över Centralschaktet o Bergslagsschaktet o Ggm från belysningsmast. Jag har här satt ut spårnumren på Ggm:
[image]

Vy mot Ggm och centrala Grängesberg från GP-verket. De grå Q14u-vagnarna användes för transport av slagg från OJA i Oxelösund till Ggm där detta användes som bindemedel vid tillverkningen i GP-verket av kulor från finkrossad slig. Mycket spill, skärv, erhölls vid denna tillverkning innan processen var intrimmad:
[image]

Vy mot Norr över gruvområdet och Ggm:
[image]

Vy mot Norr över gruvområdet och Ggm:
[image]

Vy mot GgC från GP-verket med GgC o Centrala Grängesberg och Dynamitfabriken:
[image]

Vy mot GgC från GP-verket malmpelletsficka med SJ och TGOJ utfartsspår mot söder:
[image]

TGOJ X21 avgår mot söder liksom personalen vid gruvan till stor del också gjorde!
[image]

Grängesberg på 1960- och 1970-talen

av Jakob E, Friday, April 24, 2009, 23:56 (5452 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack, Christer. Riktigt intressant att se dessa bilder. Så nyligen men ändå så länge sedan på något vis.

Nordpolen... Vad var detta för någonting ?

Nuvarande utseende på skärningen - när uppstod detta ? Var detta iochmed att länspumpningen av gruvan upphörde 1990 ?

Med tanke på hur det avspärrade rasområdet och "pölen" ser ut idag så är det verkligen svårt att smälta dessa bilder.... Bankerna som man ser ut på gråbergstippen måste alltså ha sjunkit ner i nuvarande "pölen" - eller har jag missförstått något ?

Grängesberg på 1960- och 1970-talen

av Christer Fredriksson @, Saturday, April 25, 2009, 01:36 (5452 dagar sedan) @ Jakob E

Nordpolen kallades den gråbergstipp som började anläggas 1895 öster om gruvorna och FLJ huvudlinje för att fä bort gråberget från gruvorna. Denna tipp anlades på myrmark som ej behövdes, trodde man. Denna tipp var i bruk till 1940 då anläggningarna vid Müllers och Carl Johan flyttades från hängväggen till liggväggen, ty hängväggen rasade ju efterhand som brytningen gick nedåt, malmen lutar ca 70 grader konstant, så fortsatt brytning medför ytterligare flyttning av Grängesbergs C, Rv 50 och centrala Grängesberg, ty då utökas ju rasområdet då hängväggen kommer allt djupare automatiskt.

Skärningen är ett begrepp som bildats av alla dagbrott som funnits sedan lång tid tillbaka och började sammanbrytas i takt med att de större Gruvbolagen köpte in de mindre gruvorna under 1870 - 1890-talen.
Sista egentliga dagbrytningen upphörde 1909 med uppfordring från brottens botten på snedbanor för utlastning av malm och gråberg i järnvägsvagnar.
1919 upphörde dagbrytningen som avlöste den gamla dagbrytningen genom att man gjorde störtschakt i brottens botten vari berget nedstörtades för att tappas i mindre tunnor för uppfordring i hissar och sedan tömning vid bockbanor i järnvägsvagnar eller på upplag.

När sedan underjordsbrytningen avancerade mot djupet nivå för nivå, så sjönk allt det ovanliggande gråberget som alltid efterfylldes i Skärningen allteftersom brytningen gick mot djupet. Man hade beräknat att fyllnadsmassorna inkl. järnvägsbankarna, skulle sjunka ca 1 dm per vecka, vilket noga kontrollerades, men ibland så hängde sig berget och inga sättningar på flera veckor kunde avläsas, då visste man att det var fara och extra bevakning utsattes efter spåren. 1953 hindrade detta ej att ett helt gruståg med Zeppelinare och ett U-lok höll på att rasa ner i Skärnigen, dock klarade den rådiga växlaren loket och halva settet, 4 vagnar, från att följa med genom att visa stopp och springa framåt mot loket och koppla av där det började rasa samt visa full fart framåt till lokföraren mot fast mark på liggväggen. Därefter var denna grusväxling till ända och man gick över till lasttruckar på gummihjul. Således därmed bara ett ordinarie växellok på Ggm, litt N, på 1930-talet var det hela 7 st växellok i Gg, varav 2 st litt N och 4 st litt U och 1 st litt D.

Grängesberg på 1960- och 1970-talen

av Peter P @, Sm©backen, Wednesday, August 05, 2009, 23:06 (5349 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Riktigt intressanta bilder att se på från tiden då bergslagen blomstrade. Själv kommer jag inte ihåg tiden då gruvan var igång för jag var för liten då. Det är på senare tid jag fått upp ögonen för dom gamla gruvorna i trakten och insett deras värde. Många frågor har dykt upp när man åkt förbi Grängesberg hur det ser ut under marken och det som finns i dom byggnaderna som finns kvar. Kanske jag kan få veta lite mer om gruvorna här?. Hur djupt är det ner till botten har hört att det ska vara ca850m, och hur långt stäcker sig gruvan in under samhället? Sen hörde jag en ganska rolig historia på jobbet av en arbetskamrat som hade en släkting som jobbade där om en hiss i gruvan kallad "katapulten" som skulle ha varit en riktig upplevelse i sig att åka i. Är det något som låter bekant?

MVH peter

Grängesberg på 1960- och 1970-talen

av Bo R @, Grängesberg, Saturday, October 09, 2010, 19:16 (4920 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har aldrig lyckats hitta några bilder på Karl Johans gruvstuga som den såg ut när den användes, finns det några bilder på den förutom nutida när den förfallit. Likaså med den gamla trefasstationen jag har bara sett nutida bilder på den men aldrig några från den tiden stationen var i bruk.