DEVA-motorvagnar, vad finns kvar? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Gunnar Lilienberg, Monday, February 25, 2008, 13:11 (5904 dagar sedan)

I inläggen om WFJ, kan man bland annat läsa om den f d DEVA-motorvagn som tidigare var i föreningens ägo. Vad finns bevarat idag när det gäller DEVA-motorvagnar i Sverige? Finns det någon vagn som är någolunda komplett med dieselmotor, banmotorer och reglerutrustning?

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Mattias Jansson @, Monday, February 25, 2008, 18:08 (5903 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det enda DEVA-fordon som är i alla fall i närheten av att vara komplett torde väl vara Bap 3250/SRJ 50 som ju faktiskt inledde sin bana som dieselelektriskt fordon.
I övrigt har jag ingen klar uppfattning över fyra OFWJ- och två HNJ-vagnar på normalspår, men en av dessa lär väl vara vagnen som finns i Brösarp. Om ytterligare någon av dessa finns bevarad känner jag inte till, men alla dessa byggdes om till personvagnar och liknande redan på 30-40-talen, så vilka som än må finnas kvar så är de långt ifrån kompletta.
Men det finns ju å andra sidan en komplett och i alla fall tills helt nyligen körklar DEVA i Danmark... :-)

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Micke Carlsson, Monday, February 25, 2008, 21:04 (5903 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Danmark i all ära men det är alltid lite snopet när ursprungslandet blir utan. Det känns lite ofullbordat liksom.

Ett av liken i Gränges har potential, men bäst chans kanske ändå VB-vagnen är, med tanke på att man har samlat lite delar till traktion.

En riktad insats av ett litet särintresseskonglomerat vore nog bästa chansen just nu. Bara ingen får för sig att skrota den så ordnar det sig väl till slut...

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Granis, Tuesday, February 26, 2008, 09:57 (5903 dagar sedan) @ Micke Carlsson

En riktad insats av ett litet särintresseskonglomerat vore nog bästa chansen just nu. Bara ingen får för sig att skrota den så ordnar det sig väl till slut...

Problemet är väl bara att det var så det började en gång, d v s några enskilda med anknytning till WFJ som tog initiativ till projektet. Och när dessa sedan försvann/ gav upp somnade projektet in. Inget "breddintresse" inom föreningen således. Och det kan man kanske förstå med tanke på hur mycket annat som måste göras. Hur tankar och planer var inom SkLJ när de "tog över" vet jag inte, men uppenbarligen har det inte hänt nåt där heller (?) Ska någon förening syssla med ett dylikt projekt måste det alltså vara rejält förberett och förankrat. Och med ordentliga resurser avdelade såväl inom som utifrån (sponsorer).

/ L G

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Björn J/SkLJ, Tuesday, February 26, 2008, 15:45 (5903 dagar sedan) @ Granis

En riktad insats av ett litet särintresseskonglomerat vore nog bästa chansen just nu. Bara ingen får för sig att skrota den så ordnar det sig väl till slut...


Problemet är väl bara att det var så det började en gång, d v s några enskilda med anknytning till WFJ som tog initiativ till projektet. Och när dessa sedan försvann/ gav upp somnade projektet in. Inget "breddintresse" inom föreningen således. Och det kan man kanske förstå med tanke på hur mycket annat som måste göras. Hur tankar och planer var inom SkLJ när de "tog över" vet jag inte, men uppenbarligen har det inte hänt nåt där heller (?) Ska någon förening syssla med ett dylikt projekt måste det alltså vara rejält förberett och förankrat. Och med ordentliga resurser avdelade såväl inom som utifrån (sponsorer).

/ L G

För SkLJ's del var det i första hand att rädda DEVA'n från att skrotas(vilket nog hade gjorts).Några större planer har aldrig funnits att starta upp i nuläget,utan kanse ett framtidsprojekt.Där imot så finns planer att skrota ner X4p'n och plocka den på delar.
Björn J SkLJ

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Sid, Monday, February 25, 2008, 23:38 (5903 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det enda DEVA-fordon som är i alla fall i närheten av att vara komplett torde väl vara Bap 3250/SRJ 50 som ju faktiskt inledde sin bana som dieselelektriskt fordon.
I övrigt har jag ingen klar uppfattning över fyra OFWJ- och två HNJ-vagnar på normalspår, men en av dessa lär väl vara vagnen som finns i Brösarp. Om ytterligare någon av dessa finns bevarad känner jag inte till, men alla dessa byggdes om till personvagnar och liknande redan på 30-40-talen, så vilka som än må finnas kvar så är de långt ifrån kompletta.
Men det finns ju å andra sidan en komplett och i alla fall tills helt nyligen körklar DEVA i Danmark... :-)

Hej!
Vagnen i Brösarp är GBJ X/CF 51, DEVA 39 1927, 1940 SJ Xd1 12, slopad 1945, ombyggd 1947 till 21ms Bgv 302, ommärkt 1969 till Bgv 986 9011, såld 1982 till SkJ.
Mvh/Sid

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Per Wirback, Tuesday, February 26, 2008, 11:18 (5903 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det enda DEVA-fordon som är i alla fall i närheten av att vara komplett torde väl vara Bap 3250/SRJ 50 som ju faktiskt inledde sin bana som dieselelektriskt fordon.
I övrigt har jag ingen klar uppfattning över fyra OFWJ- och två HNJ-vagnar på normalspår, men en av dessa lär väl vara vagnen som finns i Brösarp. Om ytterligare någon av dessa finns bevarad känner jag inte till, men alla dessa byggdes om till personvagnar och liknande redan på 30-40-talen, så vilka som än må finnas kvar så är de långt ifrån kompletta.
Men det finns ju å andra sidan en komplett och i alla fall tills helt nyligen körklar DEVA i Danmark... :-)

SRJ 50 "Grisen" Är i viss mån komplett, men inte särskilt mycket bättre än tex VB vagnen. Loket byggdes om till ren eldrift redan i början av 40-talet.
Dieselmotor, generator, bränsletankar, kylare, avgasssystem, kompressor, maskinrumsinredning mm saknas. Därtill har loket istället kompleterats med regleringskontaktorer, pådragsmotsånd, strömavtagare, huvudbrytare, roterande omformare, eldriven kompressor och resegodsutrymme med dörrar i korgsidorna. Hurvida kontrollrarna är orginal eller utbytta vet jag ej. Dessutom är banmotorerna utbytta, och om jag minns rätt även hela boggierna. Vi har hursomhells sparat två boggier med banmotorer från en skroptad X4p som är av orginaltyp till SRJ 50.

Loket är givetvis återställningsbart, det är bara mycket jobb och kostar pengar.
Motor och generator kan också var lite svårhittade, fast även sådana går att bygga nya för mycket pengar :-)

Tillsvidare sparas loket för framtida generationer att ha något att bita i.
Vi ska tänka på att dagens ungdom inte nödvändigtvis ser ångdrift som det mest intressanta, många ser gamla dieselmaskiner som mycket mer lockande att pyssla med. Ge Devorna 20 år till så tror jag intresset har ökat markant.

/Per

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Magnus Lindelöf, Monday, February 25, 2008, 21:23 (5903 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Vad är det för DEVA-korg som står utanför Eskilstuna, längs väg 230 någonstans i närheten av Hålby tror jag.
Korgen börjar bli väldans grå nu...

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Ola Almquist, Wednesday, February 27, 2008, 09:38 (5902 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Kan inte någon vara snäll och lägga ut den gamla DEVA-listan som fanns i det gamla forumet? Den var praktisk, även om den inte upptog fordonens slutliga öden.

Hur mår för övrigt denna vagn?

HHGB M1

Ett licensbygge nämns på denna sida (sådana fanns väl även i Finland), dock ingen bild:

Amagerbanen

M.v.h.
Ola

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av HP @, Jönköping, Wednesday, February 27, 2008, 10:14 (5902 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt min DEVA-lista är HHGB M1 en systervagn, och av samma typ, som LJ M1. Båda verkar vara levererade direkt till sina resp danska beställare.

Mvh Henrik R

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av HP @, Jönköping, Wednesday, February 27, 2008, 10:19 (5902 dagar sedan) @ HP

Om man leker med tanken att man fick den till Sverige och försvenskade dne, så är det enda objekt som liknar den HHJ 51, tvnr 10/1916. Enligt listan hade den också 4 axlar, resgods, och 120 hkr motor. Men eftersom det skiljer några år (de danska är lev 1923) så skiljer säkert utseendet sig åt också.

Finns HFHJ M2 kvar i Danmark? Den lev till OFWJ (nr 2) som fyraxlig 1925, men såldes till Danmark 1926 och byggdes om med 5 axlar.

Mvh Henrik

DEVA-motorvagnar, lista

av Sid, Wednesday, February 27, 2008, 11:18 (5902 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan inte någon vara snäll och lägga ut den gamla DEVA-listan som fanns i det gamla forumet? Den var praktisk, även om den inte upptog fordonens slutliga öden.

Hej!

Jag har en lista över DEVA-vagnarna i Excel-format. Den är gjord från den gamla listan i förra forumet/SJK motorvagns bok, men med lite mer om vidare öden för SJ vagnarna.
Vet inte hur jag skall lägga upp den på forumet, utan att behöva skriva om den, men jag kan skicka den via mail!

Mvh/Sid.

DEVA-motorvagnar, lista

av HP @, Jönköping, Wednesday, February 27, 2008, 12:46 (5902 dagar sedan) @ Sid

Jag tar gärna emot ett mail.

Mvh Henrik R

DEVA-motorvagnar, lista

av Sid, Wednesday, February 27, 2008, 13:41 (5902 dagar sedan) @ HP

Jag tar gärna emot ett mail.

Mvh Henrik R

Hej försökte skicka et mail via forumet, men får bara upp detta meddelandet:
"Får ej kontakt med mail-server"

Så skicka ett mail till min nedstående e-mail istället, ta bort texten REMOVE samt snestreck ur adressen:
fordcvpi/REMOVE/@live.se

Så skickar jag listan så fort jag kan!

Mvh/Sid

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av PSi, Saturday, June 18, 2011, 17:21 (4694 dagar sedan) @ Ola Almquist

One of the three DEVAs built in Finland is on display at Finnish railway Museum Hyvinkää/Hyvinge:

http://www.rautatie.org/web/en/gallerydet.asp?id=5&section=1

The motor coach is externally and internally restored but not in working condition.

They were built by Pasilan Konepaja / Fredriksberg Verkstad and the the machinery came from DEVA. Finnish class is Ds1.

pekka

DEVA-motorvagnar, vad finns kvar?

av Ola Almquist, Tuesday, March 04, 2008, 23:04 (5895 dagar sedan) @ Magnus Lindelöf

Vad är det för DEVA-korg som står utanför Eskilstuna, längs väg 230 någonstans i närheten av Hålby tror jag.
Korgen börjar bli väldans grå nu...

Har hittat min försvunna lapp...
Tror att det rör sig om TGOJ BFo 85, ursprungligen OFWJ X/CF 6, DEVA 38/1927. Lär ha hamnat där någon gång på 1960-talet.

Även BFo 84 (f.d. X/CF 4), DEVA 35/1926, lär ha sålts, till en H. Karlsson. Har tyvärr inte antecknat källan. Kan vara Ånghwisslan.

M.v.h.
Ola