Det finns en stad osv 1965 (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson @, Monday, May 04, 2009, 15:08 (5464 dagar sedan)

Några bilder från den gamla ramsans stad:

"Det finns en stad i Norden,
där solen aldrig ler,
den staden heter Xxxxx,
dit vill jag aldrig mer!"

Jag instämmer inte i ramsans budskap, jag trivdes bra i 15 månader, med många järnvägsresor på det norrländska järnvägsnätet varje ledig tid.
Jag har tyvärr ej nummer o litt på de avbildade fordonen.

[image]

[image]

[image]

[image]

Det var väl inte svårt?!

Det finns en stad osv 1965

av Ola Almquist, Monday, May 04, 2009, 16:15 (5464 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Bo14a 3867 - 3869, kanske den överlevande 3869 som var någon form av mätvagn på slutet (litt. och nummer?).

Se länk: Tidigare tråd

Det var väl inte svårt?!

Stationen, nej.;-)

M.v.h.
Ola

Bo14a 3869

av Thomas Tell, Monday, May 04, 2009, 23:25 (5464 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Bo14a 3867 - 3869, kanske den överlevande 3869 som var någon form av mätvagn på slutet (litt. och nummer?).
M.v.h.
Ola

3869 gick 1959 i malmtåg för provkörning på 19ts och likadant 1960. Vagninventeringen säger så.
/tell

Det finns en stad osv 1965 Pinan - Karlskrona

av BD, Sunday, May 10, 2009, 13:11 (5458 dagar sedan) @ Johan L

Boden var det so det skaldades om.

Nej, den versen avser Pinan d v s Karlskrona!!

Det finns en stad osv 1965 Pinan - Karlskrona

av Jan Frelin, Sunday, May 10, 2009, 22:37 (5458 dagar sedan) @ BD

Boden var det so det skaldades om.


Nej, den versen avser Pinan d v s Karlskrona!!

Det kan möjligen också vara sant, men jag har bara hört versen om Boden.

Det finns en stad osv 1965 Pinan - Karlskrona

av BD, Monday, May 11, 2009, 05:04 (5458 dagar sedan) @ Jan Frelin

Boden var det so det skaldades om.


Nej, den versen avser Pinan d v s Karlskrona!!


Det kan möjligen också vara sant, men jag har bara hört versen om Boden.

Jaha, där ser man, men jag har endast hört den om Pinan. Å andra sida har jag endast varit i Boden i nöjsamma sammanhang vilket inte gäller Pinan.

Det finns en stad osv 1965 Pinan - Karlskrona

av Anders Ö/.....NJM, Monday, May 11, 2009, 11:18 (5458 dagar sedan) @ BD

Dikten (?) avser nog från början Boden. Med tanke på rim och att solen "aldrig" ler så (lång vinter) så är det nog högst troligt med Boden men samma ramsa har använts på fler orter, pinan fick sig en släng och jag har hört skaldas så även om Muskö (där det förvisso är rätt mörkt ;o)

Det finns en stad osv 1965

av Fredrik Lundström, Monday, May 04, 2009, 20:14 (5464 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Det var väl inte svårt?!

Klotväxlar till spårkrysset till vänster, framför Y-bussen. Hur pass vanligt var det egentligen? Iofs lätt för tkl/stlv-vakt att lägga om, men ändå, var spår 2 genomgångsspår på den tiden?

Spårkrysset mellan spår 1 och två finns inte kvar idag, däremot finns ett kryss mellan spår 3 och 4.

Fina bilder, ser fram emot fler!

//Fredrik L

Det finns en stad osv 1965

av Calle Wickberg, Lidköping, Monday, May 04, 2009, 21:40 (5464 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[image]


Klotväxlar till spårkrysset till vänster, framför Y-bussen. Hur pass vanligt var det egentligen? Iofs lätt för tkl/stlv-vakt att lägga om, men ändå, var spår 2 genomgångsspår på den tiden?
//Fredrik L


Så ser det ut än idag i Mellerud. Men frågan kvarstår - hur pass vanligt var det?

Klotväxlar vid tågx

av Ulf Pålsson, Monday, May 04, 2009, 21:49 (5464 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[image]


Klotväxlar till spårkrysset till vänster, framför Y-bussen. Hur pass vanligt var det egentligen? Iofs lätt för tkl/stlv-vakt att lägga om, men ändå, var spår 2 genomgångsspår på den tiden?
- - -
//Fredrik L

Som sagt, Boden C. Klotväxlar vid spårkryss "mitt på stationen" har förekommit även på andra ställen. På rak arm kan jag nämna Norrköping C och Hässleholm, där de manövrerades av tågklareraren, men där övriga växlar (och signaler) på stationen manövrerades av ställverksvakt(er) i ställverk belägna på avstånd från tågx. Det var nog ett sätt att minska kostnaderna för ställverken.

Notera den stiliga stopplyktan för avkortad tågväg (slutpunktsstopplykta säger vi i dag). Baksidan av två sådana före spårkrysset i motsatt riktning skymtar också.
/up

Klotväxlar vid tågx

av Olle, Monday, May 04, 2009, 22:24 (5464 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

//Fredrik L


Som sagt, Boden C. Klotväxlar vid spårkryss "mitt på stationen" har förekommit även på andra ställen. På rak arm kan jag nämna Norrköping C och Hässleholm, där de manövrerades av tågklareraren, men där övriga växlar (och signaler) på stationen manövrerades av ställverksvakt(er) i ställverk belägna på avstånd från tågx. Det var nog ett sätt att minska kostnaderna för ställverken.

Rimbo...

Klotväxlar vid tågx

av Stefan Isaksson, Monday, May 04, 2009, 22:30 (5464 dagar sedan) @ Olle

Rimbo var väl bemärkt för att inte ha några ställverksmanövrerade växlar alls...?

SI

Klotväxlar vid tågx - Östersund

av Gunnar Ekeving, Monday, May 04, 2009, 23:57 (5464 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Rimbo var väl bemärkt för att inte ha några ställverksmanövrerade växlar alls...?

SI

och en annan sådan plats var Östersund C, där ställverksmanövrerade växlar kom först i mitten av 1970-talet. Innan dess sköttes klotväxlarna utanför tågexpeditionen av tågklareraren, övriga växlar av ställverksvakten i respektive bangårdsände. Från ställverken kunde man bara manövrera signaler och vägskydd, samt låsa växlar. När en växel skulle läggas om nåste ställverksvakten bege sig ut från ställverkshuset. Infartstågvägar frigavs med en blockapparat på tågx

Klotväxlar vid tågx - Östersund

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 05, 2009, 02:11 (5464 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Rimbo var väl bemärkt för att inte ha några ställverksmanövrerade växlar alls...?

SI


och en annan sådan plats var Östersund C, där ställverksmanövrerade växlar kom först i mitten av 1970-talet. Innan dess sköttes klotväxlarna utanför tågexpeditionen av tågklareraren, övriga växlar av ställverksvakten i respektive bangårdsände. Från ställverken kunde man bara manövrera signaler och vägskydd, samt låsa växlar. När en växel skulle läggas om nåste ställverksvakten bege sig ut från ställverkshuset. Infartstågvägar frigavs med en blockapparat på tågx

Fanns det några växelförreglingar för de växlar som var så att säga tkl:s egna ?
eller var det hänglås på dem ? huru härmed ?

Klotväxlar vid tågx - Vaggeryd

av Per Ljungberg, Tuesday, May 05, 2009, 10:21 (5464 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

I Vaggeryd (fd HNJ) saknades ställverk ända tills för några år sedan då stationen byggdes om. Tkl cyklade runt och lade om klotväxlar. Var inte Vaggeryd sista stationen med semaforer på BV spår?
PLj

Klotväxlar vid tågx - Östersund

av Christer Malm, Tuesday, May 05, 2009, 10:26 (5464 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Rimbo var väl bemärkt för att inte ha några ställverksmanövrerade växlar alls...?

SI


och en annan sådan plats var Östersund C, där ställverksmanövrerade växlar kom först i mitten av 1970-talet. Innan dess sköttes klotväxlarna utanför tågexpeditionen av tågklareraren, övriga växlar av ställverksvakten i respektive bangårdsände. Från ställverken kunde man bara manövrera signaler och vägskydd, samt låsa växlar. När en växel skulle läggas om nåste ställverksvakten bege sig ut från ställverkshuset. Infartstågvägar frigavs med en blockapparat på tågx


Fanns det några växelförreglingar för de växlar som var så att säga tkl:s egna ?
eller var det hänglås på dem ? huru härmed ?

I Norrköping hade vi ett vevställverk på tågx där man låste växlarna. Omläggning av växlar i stationens "mittparti" gjordes dock manuellt med växelklot. Tågvägarna genom växlarna var förreglade.

Sisäanläggning Östersund, K12-lås för kryssväxlar, tågvägsklargöring

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 05, 2009, 23:36 (5463 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Fanns det några växelförreglingar för de växlar som var så att säga tkl:s egna ?
eller var det hänglås på dem ? huru härmed ?

När jag kollar några fragment av ritningar, instruktioner mm blir jag något förvirrad om hur säkerhetsanläggningen i Östersund egentligen fungerade.

Enligt noteringar jag gjort från en ritning som senast uppdaterades 1972, ser man att de fyra växlarna utanför tågx låstes med K12-lås. Alltså ingen förregling. Växlarna hade växelskärmar.

I västra änden av bangården fanns en kur med manöverdon för vägskydd och huvudsignaler. Av mina noteringar från ritningen framgår inte riktigt om växlarna i denna bangårdsände var låsta. Infartssignalerna stod i beroende av stationsblockapparaten på tågx via två växelströmsblockfält.

En ändrad instruktion för säkerhetsanläggningen, underskriven av distriktschefen i april 1951, talar om en manöverapparat på tågx. Från denna apparat manövrerades både huvudsignaler och vägskydd vid västra infarten. För att få "kör" i infartssignal skulle ett likströmsblockfält förreglas. Det fanns ett sådant blockfält för vardera banans infartssignal. Upplåsning av tågvägen skedde automatiskt med hjälp av spårledningar. Växellåsning omnämns överhuvudtaget inte i instruktionen, ej heller kuren vid västra infarten. Av en skrivelse från distriktschefen till elektrotekniska byrån den 9 april 1949 framgår emellertid, att "signalvakten i fällbomskuren...är dessutom tågvägsklargörare för västra bangårdsänden". Det hade enligt skrivelsen visat sig, att "denna tågvägsklargöring glider över på tågvägsinspektören" eftersom signalvakten hade svårt att både hinna lägga växlarna och fälla bommarna, vilket sistnämnda måste göras från kuren. Tanken med att säkerhetstjänsten på stationer utan fullständig förregling delades upp på tågvägsklargörare och tågvägsinspektör var ju att dessa båda befattningshavare av säkerhetsskäl skulle ha strikt åtskilda arbetsuppgifter. Distriktet ville flytta manövreringen av bommarna till tågx, detta även som "ett led i den elektriska ställverksanläggning, som skall utföras vid östersund C" (och som alltså kom först 26 år senare).

Antingen genomfördes aldrig ändringen 1951, trots att instruktion utfärdats, eller så ändrade man (helt eller delvis) tillbaka till den gamla ordningen. Mina minnesbilder av anläggningen från första hälften av 1970-talet kan förstås också vara felaktiga.

I östra änden fanns - enligt ritningen som sista gången ändrades 1972 - totalt fem växelströmsblockfält i förbindelse med stationsblockapparaten. Att det behövdes så många blockfält, trots att denna bangårdsände bara har infart från en linje, berodde på att det fanns infartstågvägar till fem olika tågspår. Östra ställverket hade även ett likströmblockfält för tågvägslåsning. För att låsa växlar fanns sju vevar i ställverksapparaten. Några centralt omläggbara växlar fanns inte. Vad som förvånar mig är, att det utanför den av östra ställverket manövrerade infartssignalen A1/2/3 fanns en yttre infartssignal 102, på samma plats som en utfartssignal 101. Det fanns också en dvärgsignal 104. Möjligen hade dessa samband med någon industrispårsväxel eller liknande. Eventuellt hade omformarstationen tidigare en permanent inlagd växel, och det kan ha varit denna växel som skyddades av de mystiska signalerna.

Sisäanläggning Östersund, västra kuren, komplettering

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 06, 2009, 00:17 (5463 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hittade nu några noteringar från en instruktion daterad 1945, och där framgår, att de två infartssignalerna i riktning från Storlien resp Hoting var beroende av frigivning från tågx via blockfält (alltså växelströmsblockfält). Alla fyra huvudsignalerna i västra änden manövrerades från kuren, och detta skedde med kontrollåsnycklar K1, K2, K3 resp K4, som normalt var fastlåsta i blockapparaten. Endast en nyckel kunde vara urtagen, d v s exempelvis samtidig infart från båda linjerna eller infart från Inlandsbanan och utfart mot Storlien var inte tillåten. Man var väl rädd att någon av de oförreglade växlarna skulle ligga fel.

Uppgifterna i denna instruktion stämmer alltså med vad som tycks ha gällt under första hälften av 1970-talet.

Den nya instruktionen 1945 kan tänkas ha tillkommit på grund av att semaforerna vid västra infarten ersattes med ljussignaler. Detta kan förstås också ha skett tidigare. John Hinson har en bild på dessa semaforer på sin webbplats. I varje fall Inlandsbanans signal manövrerades med en lokal vev på signalmasten. Antagligen var omläggning av veven beroende av en normalt i blockapparaten fastlåst kontrollåsnyckel, alltså samma system som sedan användes för ljussignalerna. Uppgiften om att den andra signalen manövrerades via mekaniska trådledningar stämmer sannolikt inte; ledningarna i rännan ("the ducting") gick nog till en längre ut belägen fällbomsanläggning, alternativt till en försignal. Och något hävstångsställverk av samma typ som i Stocksund fanns sannolikt aldrig i Östersund. Dr Scrimgeour (en skotsk radiolog och framstående järnvägsfotograf) har f ö inte själv fotat just denna bild, utan den kommer från SJ.