helautomatiskt i horndal (Signaler/säkerhet)

av Morshyttan, Saturday, May 23, 2009, 23:27 (5442 dagar sedan)

för att Gunnar E inte skall behöva slita ensam här på forumet med signaler mm så hivar jag upp den här artikeln jag hittat
[image]

rätt vågat i och för sig för om någon frågar så e det ju inte mitt område direkt ;-)

men håll till godo säger staffan g nästan 40 år efter händelsen :-| :-) :-D

helautomatiskt i horndal

av Mattias Jansson @, Sunday, May 24, 2009, 11:49 (5441 dagar sedan) @ Morshyttan

för att Gunnar E inte skall behöva slita ensam här på forumet med signaler mm så hivar jag upp den här artikeln jag hittat
[image]

rätt vågat i och för sig för om någon frågar så e det ju inte mitt område direkt ;-)

men håll till godo säger staffan g nästan 40 år efter händelsen :-| :-) :-D

Assi Horndal; som du själv nämner, artikeln har några år på nacken. Men det är ett mycket intressant dokument; som historienörd i allmänhet har jag ändå alltid varit litet extra intresserad av modernare historia, det man kan kalla "samtidshistoria". Det är ju en gradvis och smygande process när samtiden eller "ens egen tid" går över till att bli "det förflutna", men just det finner jag fascinerarande. När blir historien historia?

helautomatiskt i horndal

av Gunnar Ekeving, Sunday, May 24, 2009, 19:27 (5441 dagar sedan) @ Morshyttan

för att Gunnar E inte skall behöva slita ensam här på forumet med signaler mm så hivar jag upp den här artikeln jag hittat

tack för det! Intressant att det nya ställverket och den kommande fjärrblockeringen genererat en så innehållsrik artikel i lokaltidningen.

Linjen Avesta C - Uppsala, som enligt ingenjör Lundberg stod närmast på tur att få fjb, fick i verkligheten vänta till 1983 - 1987!

helautomatiskt i horndal

av Mattias Jansson @, Sunday, May 24, 2009, 19:34 (5441 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

för att Gunnar E inte skall behöva slita ensam här på forumet med signaler mm så hivar jag upp den här artikeln jag hittat


tack för det! Intressant att det nya ställverket och den kommande fjärrblockeringen genererat en så innehållsrik artikel i lokaltidningen.

Linjen Avesta C - Uppsala, som enligt ingenjör Lundberg stod närmast på tur att få fjb, fick i verkligheten vänta till 1983 - 1987!

Vad berodde det på egentligen att en så hårt trafikerad sträcka var bland de sista enkelspåriga ellinjerna som fick fjb?
(Jo jag vet att flera banor fått fjb även senare, men U-Avc var ju nästan sist i den stora utbyggnadsperioden.)

helautomatiskt Avesta - Uppsala

av Gunnar Ekeving, Sunday, May 24, 2009, 20:34 (5441 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Linjen Avesta C - Uppsala, som enligt ingenjör Lundberg stod närmast på tur att få fjb, fick i verkligheten vänta till 1983 - 1987!


Vad berodde det på egentligen att en så hårt trafikerad sträcka var bland de sista enkelspåriga ellinjerna som fick fjb?
(Jo jag vet att flera banor fått fjb även senare, men U-Avc var ju nästan sist i den stora utbyggnadsperioden.)

Personalbesparingen av fjb på Uppsala - Sala - Avesta C var inte stor; det var bara Sala som var ständigt bevakad, och där fanns en omfattande mekanisk signalsäkerhetsanläggning som måste ersättas innan stationen kunde bli fjärrstyrd
[image]
Bilden ovan visar Salas ställverk 1975

Övriga stationer var bevakade i väldigt begränsad omfattning, och exempelvis 1971 (ett år för vilket jag råkar ha en graf) vara det utöver Sala bara Broddbo som var bevakad nattetid (däremot obevakad hela dagen!). På Bergslagsbanan, som ju nämns i Horndalsartikeln, var 1971 följande stationer bevakade nattetid (med vissa undantag vid helgerna) Bohus, Älvängen, Nygård, Upphärad, Trollhättan, Öxnered, Frändefors, Brålanda, Erikstad, Mellerud, Ånimskog, Åmål...

Sedan var det uppenbarligen många banor som hade större avkastning på fjb-investeringen än Uppsala - Sala - Avesta C. Några exempel är Ostkustbanan och flera banor i Skåne, som fick fjb innan Uppsala - Sala - Avesta C

Unik vev vid vevställverket i Sala!

av Christer, Sunday, May 24, 2009, 21:16 (5441 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bara ett litet tillägg till de trevliga kommentarerna om Avesta - Sala - Uppsala ovan.

Vevställverket i Sala hade en ganska unik vev, nämligen en brun vev som gick till en centralt omläggningsbar spårspärr som utgjorde tågvägsskydd i norra delen av spår 1 (för rörelser från Västerås mot Broddbo). Normalt togs TGOJ:s elmotorvagnar som pendlade mellan Sala - Katrineholm/Norrköping in på spår 1 - så veven användes inte så mycket. Någon som vet om sovvagnståget från Nässjö till Norrland (via Eskilstuna - Västerås - Sala - Avesta, även kallad fusklappen) gick via spår 1 i Sala? I så fall manövrerades veven någon gång per dag i alla fall. Ganska unik med just den bruna vev. Någon bland läsekretsen som sett brun(a) vev(ar) vid något annat ställverk?

För mig som läste SJH 325.1 "Signalteknisk handbok" redan som liten, utgjorde denna udda vevfärg alltid en källa till förundran. Blåa (växlar) och gröna (låsningar)- javisst, röda (semaforer) ibland men bruna - nej det såg man aldrig. Vid mitt första besök på plats i Sala flera år senare föll dock polletten ner, så att säga, och det blev bingo!

Christer

Unik vev vid vevställverket i Sala! En till!

av Hans Wicklund, Sunday, May 24, 2009, 21:37 (5441 dagar sedan) @ Christer

Vevställverket i Sala hade en ganska unik vev, nämligen en brun vev som gick till en centralt omläggningsbar spårspärr som utgjorde tågvägsskydd i norra delen av spår 1 (för rörelser från Västerås mot Broddbo).
...
Någon bland läsekretsen som sett brun(a) vev(ar) vid något annat ställverk?
Christer

Ja i Broaryd. Någonstans har jag en bild av spårspärren och ev. av ställverket.
Måhända har up som var med på samma ställverksdiggarresa någon bild?

Unik vev vid vevställverket i Sala!

av mamma Ulla, Åmotfors, Sunday, May 24, 2009, 21:52 (5441 dagar sedan) @ Christer

Bara ett litet tillägg till de trevliga kommentarerna om Avesta - Sala - Uppsala ovan.

Vevställverket i Sala hade en ganska unik vev, nämligen en brun vev som gick till en centralt omläggningsbar spårspärr som utgjorde tågvägsskydd i norra delen av spår 1 (för rörelser från Västerås mot Broddbo). Normalt togs TGOJ:s elmotorvagnar som pendlade mellan Sala - Katrineholm/Norrköping in på spår 1 - så veven användes inte så mycket. Någon som vet om sovvagnståget från Nässjö till Norrland (via Eskilstuna - Västerås - Sala - Avesta, även kallad fusklappen) gick via spår 1 i Sala? I så fall manövrerades veven någon gång per dag i alla fall. Ganska unik med just den bruna vev. Någon bland läsekretsen som sett brun(a) vev(ar) vid något annat ställverk?

För mig som läste SJH 325.1 "Signalteknisk handbok" redan som liten, utgjorde denna udda vevfärg alltid en källa till förundran. Blåa (växlar) och gröna (låsningar)- javisst, röda (semaforer) ibland men bruna - nej det såg man aldrig. Vid mitt första besök på plats i Sala flera år senare föll dock polletten ner, så att säga, och det blev bingo!

Christer

Jag har ett svagt minne av att det fanns en sådan brun vev i Nykvarn. En spårspärr på industrispåret som vek av norrut i östra änden.

"Platt-TV"?

av Olle E, Sunday, May 24, 2009, 22:42 (5441 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad är det för "platt-tv" som sitter ovanpå?

[image]
Bilden ovan visar Salas ställverk 1975

"Platt-TV"?

av Per-erik björkman @, Långsele, Sunday, May 24, 2009, 22:45 (5441 dagar sedan) @ Olle E

Den förmodat platta TV-´n är nog något så trivialt som en spårplan över SALA station. Utan elektroniska finesser.
Per-Erik Björkman

Spårplan

av Gunnar Ekeving, Sunday, May 24, 2009, 23:19 (5441 dagar sedan) @ Per-erik björkman

Den förmodat platta TV-´n är nog något så trivialt som en spårplan över SALA station. Utan elektroniska finesser.
Per-Erik Björkman

ja, helt utan finesser. I Sala indikerades spårledningar, signalbilder mm med kontrollampor placerade i kontrollampsskåp ovanpå ställverksapparaten. Ett mer användarvänligt arrangemang var att placera kontrollamporna på rätt plats på själva spårplanen, vilket dock på en del äldre ställverk medförde att spårplanen blev ganska stor, så exempelvis i Heby (också på sträckan Uppsala - Avesta C), bild från 1977: [image]

Försignallampkontrollen

av Christer, Monday, May 25, 2009, 18:43 (5440 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Observera även den något ovanliga försignallampkontrollen, där alla de tre olika skenen visas (vänta stopp - grönt blinkande sken, vänta kör - vitt blinkande sken och vänta varsamhet -40- ett grönt blinkande sken med ett fast gult sken under fram till cirka 1973, därefter två blinkande gröna sken).

Normalt visades endast ett blinkande vitt sken (med "försignalfält" -svart och vitt - runt täckplåten)för att indikera att försignalen lyste men i Heby som på några andra platser i landet visades alla de tre olika signalbilderna.