Skånska ställverk: Asmundtorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 26, 2009, 21:01 (5447 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, tagna 1956, säkerligen i samband med de i tidigare inlägg redovisade arbetena vid Ålderdomshemmets vägövergång.
[image]
Det mekaniska ställverket med vevar för de tvåvingade infartssignalerna i riktning från Landskrona resp Billeberga, samt för de två tågvägsskiljande växlarna.
Nedan en detaljbild på kontrollampsskåpet. Det tycks finnas kontrollampor för att övervaka om infartssignalerna visar "stopp" och att belysningen på signalerna är tänd. Längst till höger kontrollampor för försignalen i riktning från Billeberga. Det handlar sannolikt om en elektrisk ljusförsignal, ovanligt nog - precis som i Heby - med indikering av båda skenen (någon gul sidotågvägslykta fanns troligen inte). Dessutom finns kontrollampor för en huvudljussignal. Den signalen manövreras antagligen med tågvägslåset längst till höger på vevapparaten. Till vänster om detta finns antagligen ett K14-lås för obevakad körning. När jag tittar i grafiska tidtabellen från 1959 ser jag att Asmundtorp då var obevakad större delen av dygnet, och likadant var det redan 1950. De övriga låsen är väl tågvägslås eller tågvägsspärrar för infarterna samt två K1-lås för lastspårsväxlar eller liknande.

[image]
Huvudljussignalen är kanske den vars baksida vi såg på en av bilderna från Ålderdomshemmet. Men eftersom den var placerad ca 200 meter utanför infartssignalen kan det knappast vara en utfartssignal.

[image]
Slutligen en skåpbild, som någon signaltekniskt kunnig säkert kan beskriva närmare!