Brobyte 1962 (Bana)

av Peter Sandström, Saturday, March 01, 2008, 15:10 (5894 dagar sedan)

Bland farfars bilder återfann jag denna bild på brobyte över Norra Rautasälven 1962
[image]

Brobyte 1962

av Bertil Bengtsson, Saturday, March 01, 2008, 17:41 (5893 dagar sedan) @ Peter Sandström

Det ser ut som om det är båda två av SJ:s Krupp-kranar, den ena från Boden och den andra från (Hagalund?). En vild gissning är att loket är B 1026, som var reservlok i Kiruna vid denna tid. Någon som vet bättre?
Berra

Brobyte 1962 Bild på loket

av Peter Sandström, Saturday, March 01, 2008, 18:33 (5893 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

En bild på loket. Har för mig att ämnet avhandlats i gamla forumet, men kommer inte ihåg vilket nummer den samlade trusten kom fram till, det är svårt att tyda delförstoringarna så jag törs inte ge mig på en gissning av nummret.
[image]

2 delförstoringar
[image]

[image]

Brobyte 1962 Bild på loket-1269

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Saturday, March 01, 2008, 19:02 (5893 dagar sedan) @ Peter Sandström

Om det är ett önsketänkande från min sida vet jag inte, men jag får det till att det är 1269.

Loket ägdes under ett antal år av SKÅJ och jag har ett klart minne av en resa ombord på "Ankan", som loket kallades (Till och med försedd med en gul badanka uppe på sotskåpet) mellan Tierp och Stockholm med förare Hörneus och eldare Enkvist.

Det var tider det...

Brobyte 1962 Bild på loket-1289

av Anders Eriksson, Saturday, March 01, 2008, 23:13 (5893 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande

Tycker allt det ser mer ut som 1289, särskilt på originalbilden.
Förstoringarna är så gryninga att det blir svårt tyda dem.

/Anders

Brobyte 1962 Bild på loket-1289

av Jonas Hjelm @, Tuesday, March 04, 2008, 21:59 (5890 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Jo, vid en närmare anblick verkar det vara riktigt att det är 1289.

Brobyte 1962 och 2000

av BD, Saturday, March 01, 2008, 22:06 (5893 dagar sedan) @ Peter Sandström

Bland farfars bilder återfann jag denna bild på brobyte över Norra Rautasälven 1962
[image]

[image]

[image]

Antagligen blev bron utbytt redan år 2000. Underligt att en bro från 1962 fick bytas ut. Upprustningen av Malmbanan betydde ingen ökning av största tillåtna metervikten som varit 12 ton/m sedan Uad-vagnarna kom i trafik.
Brobytet skedde samma dag som det första IORE-loket tog sin första tur ut på Svappavarabanan.