Sista manuellt klarerade tåget hos Banverket? (Signaler/säkerhet)

av Daniel Niklasson, Vbä, Friday, May 29, 2009, 22:02 (5440 dagar sedan)

Det sista (?) tåget som utväxlades med traditionell tåganmälan till och från Banverkets infrastruktur gick med största sannolikhet idag. Parallellt med traditionell tåganmälan provkördes etam på sträckan Verkebäck-Västervik med bra resultat. E-tam tas formellt i bruk på sträckan 090531 kl 0030.

Sista manuellt klarerade tåget var 62203 som gick Hultsfred-Västervik med en beställd gruppresa. Tåget ankom Västervik kl 1204. De sista signaturerna blev PH och JS.

[img]http://div.heller.se/sista_tambladet.jpg[/img]

Nu återstår bara att klarera bort det sista tam-bladet natt mot söndag innan även Verkebäck är helt datoriserad i riktning Västervik.

Daniel

Sista manuellt klarerade tåget hos Banverket?

av J Hjelm, Friday, May 29, 2009, 23:06 (5440 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Det sista (?) tåget som utväxlades med traditionell tåganmälan till och från Banverkets infrastruktur gick med största sannolikhet idag. Parallellt med traditionell tåganmälan provkördes etam på sträckan Verkebäck-Västervik med bra resultat. E-tam tas formellt i bruk på sträckan 090531 kl 0030.

Sista manuellt klarerade tåget var 62203 som gick Hultsfred-Västervik med en beställd gruppresa. Tåget ankom Västervik kl 1204. De sista signaturerna blev PH och JS.

[img]http://div.heller.se/sista_tambladet.jpg[/img]

Nu återstår bara att klarera bort det sista tam-bladet natt mot söndag innan även Verkebäck är helt datoriserad i riktning Västervik.

Daniel

Av ren nyfikenhet undrar jag om det har medfört stora kostnader för TJF för införandet av e-tam? Vem har i så fall stått för dessa??

Sista manuellt klarerade tåget hos Banverket?

av Daniel N, Friday, May 29, 2009, 23:41 (5439 dagar sedan) @ J Hjelm

Av ren nyfikenhet undrar jag om det har medfört stora kostnader för TJF för införandet av e-tam? Vem har i så fall stått för dessa??

Njaa, vi inför ju enbart e-tam i relationen mot Västervik och har "p-tam" dvs traditionell tam på helt egen sträcka. Vi har tillsammans med BV konstaterat att det är den bästa lösningen för båda parter och på ett konstruktivt sätt kunnat genomföra detta. Banverket har varit mycket lösningsfokuserat och hela tiden varit mån om att vi ska kunna köra vår trafik. Genom att vara kreativa och hjälpas åt på ett prestigelöst sätt har vi hittat bra och kostnadseffektiva lösningar.

TJF och FAS är väldigt måna om att hanteringen av smalspårstrafiken i Västervik inte skall innebära för många undantag för DLC Norrköping utan att hanteringen skall vara så fri från speciallösningar som möjligt.

mvh Daniel

Sista manuellt.....?

av tiosextiosju @, Saturday, May 30, 2009, 00:07 (5439 dagar sedan) @ Daniel N

Arkiveras TAM-böcker.

Gjordes det förr? Har sökt såna från HBJ, men finns ej i VoV 116-arkiv.

Sista manuellt.....?

av S-O Strand, Saturday, May 30, 2009, 11:08 (5439 dagar sedan) @ tiosextiosju

Arkiveras TAM-böcker.

Gjordes det förr? Har sökt såna från HBJ, men finns ej i VoV 116-arkiv.

När jag för första gången kom i kontakt med Tam-bok på 1980-talet var arkiveringstiden 3 år. Därefter slängdes bladen. Någon gång på 1990-talet ändrades arkiveringstiden till 1 år. När man nu den sista i månaden arkiverar tkl-dokumentation för månaden så slänger man motsvarande månad föregående år.

St

Sista manuellt klarerade tåget hos Banverket?

av Gunnar Lilienberg, Monday, June 01, 2009, 22:10 (5437 dagar sedan) @ Daniel N

Av ren nyfikenhet undrar jag om det har medfört stora kostnader för TJF för införandet av e-tam? Vem har i så fall stått för dessa??


Njaa, vi inför ju enbart e-tam i relationen mot Västervik och har "p-tam" dvs traditionell tam på helt egen sträcka. Vi har tillsammans med BV konstaterat att det är den bästa lösningen för båda parter och på ett konstruktivt sätt kunnat genomföra detta. Banverket har varit mycket lösningsfokuserat och hela tiden varit mån om att vi ska kunna köra vår trafik. Genom att vara kreativa och hjälpas åt på ett prestigelöst sätt har vi hittat bra och kostnadseffektiva lösningar.

TJF och FAS är väldigt måna om att hanteringen av smalspårstrafiken i Västervik inte skall innebära för många undantag för DLC Norrköping utan att hanteringen skall vara så fri från speciallösningar som möjligt.

mvh Daniel

Vem ansvarar för tågklareringen av smalspåret i Hultsfred? Är det Banverkets tågklarerare som sköter detta äller har TJF egen tågklarerare i Hultsfred numera?

Sista manuellt klarerade tåget hos Banverket?

av Christoffer Frostensson, Monday, June 01, 2009, 23:14 (5437 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Av ren nyfikenhet undrar jag om det har medfört stora kostnader för TJF för införandet av e-tam? Vem har i så fall stått för dessa??


Njaa, vi inför ju enbart e-tam i relationen mot Västervik och har "p-tam" dvs traditionell tam på helt egen sträcka. Vi har tillsammans med BV konstaterat att det är den bästa lösningen för båda parter och på ett konstruktivt sätt kunnat genomföra detta. Banverket har varit mycket lösningsfokuserat och hela tiden varit mån om att vi ska kunna köra vår trafik. Genom att vara kreativa och hjälpas åt på ett prestigelöst sätt har vi hittat bra och kostnadseffektiva lösningar.

TJF och FAS är väldigt måna om att hanteringen av smalspårstrafiken i Västervik inte skall innebära för många undantag för DLC Norrköping utan att hanteringen skall vara så fri från speciallösningar som möjligt.

mvh Daniel


Vem ansvarar för tågklareringen av smalspåret i Hultsfred? Är det Banverkets tågklarerare som sköter detta äller har TJF egen tågklarerare i Hultsfred numera?


I de fall det krävs bevakning av driftplatsen Hultsfred Smalspår svarar TJF/FAS för det sedan ett antal år tillbaka. Hultsfred Smalspår är normalt obevakad. Tillstånd att "lämna" inhämtas från närmast bevakade driftplats.

MVH
Christoffer Frostensson

E-tam - vilken leverantör?

av Per Olofsson, Sunday, May 31, 2009, 12:13 (5438 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Vilket företag har utvecklat e-tam?