Tänk att tappa bromsförmågan här. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, June 11, 2009, 21:40 (5405 dagar sedan)

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, June 11, 2009, 22:19 (5405 dagar sedan) @ Thomas Tell

Klart olämpligt, ja.

Ung. i höjd med mtv fanns även en paketinlämning + väntsal i huset på andra sidan gatan - enträgna försök att få bygga eget stationshus i kanten av Humlegården avstyrdes konsekvent av stadsfullmäktige...

Lite senare byggdes i stället det (nuv.) pampiga huset t h om bild (där biografen Sture nu ligger)...

SRJ:s hus

av Jepp, Friday, June 12, 2009, 14:06 (5404 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Klart olämpligt, ja.

Ung. i höjd med mtv fanns även en paketinlämning + väntsal i huset på andra sidan gatan - enträgna försök att få bygga eget stationshus i kanten av Humlegården avstyrdes konsekvent av stadsfullmäktige...

Lite senare byggdes i stället det (nuv.) pampiga huset t h om bild (där biografen Sture nu ligger)...

Hepp!
Detta hus alltså. Dock har biografen Sture flyttat till f.d. Olympia lite längre norrut på Birger Jarlsgatan.

[image]

[image]

/Jepp

SRJ:s hus

av John Thoweman, Friday, June 12, 2009, 14:35 (5404 dagar sedan) @ Jepp

Klart olämpligt, ja.

Ung. i höjd med mtv fanns även en paketinlämning + väntsal i huset på andra sidan gatan - enträgna försök att få bygga eget stationshus i kanten av Humlegården avstyrdes konsekvent av stadsfullmäktige...

Lite senare byggdes i stället det (nuv.) pampiga huset t h om bild (där biografen Sture nu ligger)...


Hepp!
Detta hus alltså. Dock har biografen Sture flyttat till f.d. Olympia lite längre norrut på Birger Jarlsgatan.

/Jepp

Jamen titta, det finns SRJ-kringlor där också...!
I klockan på gaveln mot Engelbrektsplan finns en SRJ-kringla i den ena visaren. Men de på bilderna hade jag missat. Dags att rikta blickarna mot skyn på fler ställen nästa gång jag passerar :-)

SRJ:s hus

av Johan Vinberg, Friday, June 12, 2009, 15:39 (5404 dagar sedan) @ John Thoweman


Jamen titta, det finns SRJ-kringlor där också...!

Jamen..det har jag ju skrivit om i detta forum tidigare - och i Rx!!! ;-)

I klockan på gaveln mot Engelbrektsplan finns en SRJ-kringla i den ena visaren. Men de på bilderna hade jag missat. Dags att rikta blickarna mot skyn på fler ställen nästa gång jag passerar :-)

Åhå! Det måste vi spana in! :-)

Hilsen
Johan

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av WS, Thursday, June 11, 2009, 22:33 (5405 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell

Var det vanligt förr att spårvägens spår bara slutade
så här abrupt utan vändslinga eller annan anordning?

Är det nån typ av stoppsko man kan se neranför spårvagnen? .WS.

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av Thomas Tell, Thursday, June 11, 2009, 22:51 (5405 dagar sedan) @ WS

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell


Var det vanligt förr att spårvägens spår bara slutade
så här abrupt utan vändslinga eller annan anordning?

Är det nån typ av stoppsko man kan se nedanför spårvagnen? .WS.

Det är inte någon spårväg utan Roslagsbanans Djursholmslinje som slutar i stenläggningen. Men belysningsstolpen nere vid spårvägshållplatsen är ju kraftig nog för att stå emot ett skenande tåg, eller?
/tell

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av Anders Ö ..../NJM, Thursday, June 11, 2009, 22:56 (5405 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell


Var det vanligt förr att spårvägens spår bara slutade
så här abrupt utan vändslinga eller annan anordning?

Är det nån typ av stoppsko man kan se nedanför spårvagnen? .WS.


Det är inte någon spårväg utan Roslagsbanans Djursholmslinje som slutar i stenläggningen. Men belysningsstolpen nere vid spårvägshållplatsen är ju kraftig nog för att stå emot ett skenande tåg, eller?
/tell

Hmmm är du ironisk? Stolpen är väl troligen gjuten som stolparna ofta var då (iaf har de två stolpar vi har i Ngd gjutna underdelar) men det är klart, vägen borde bromsa lite så stolpen kanske räcker....

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av WS, Thursday, June 11, 2009, 23:20 (5405 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell


Var det vanligt förr att spårvägens spår bara slutade
så här abrupt utan vändslinga eller annan anordning?

Är det nån typ av stoppsko man kan se nedanför spårvagnen? .WS.


Det är inte någon spårväg utan Roslagsbanans Djursholmslinje som slutar i stenläggningen. Men belysningsstolpen nere vid spårvägshållplatsen är ju kraftig nog för att stå emot ett skenande tåg, eller?
/tell


Hmmm är du ironisk? Stolpen är väl troligen gjuten som stolparna ofta var då (iaf har de två stolpar vi har i Ngd gjutna underdelar) men det är klart, vägen borde bromsa lite så stolpen kanske räcker....

Jaa.. Misstänker också en smula ironi här, men man kan aldrig veta ;-)

Djursholmslinjen. Ja det står ju faktiskt i första inlägget.
Av någon anledning sållas ibland texten och man ser bara bilden. Sorry.

Men visst är det nån typ av stoppsko/stoppanordning på vänstra skenan? .WS.

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av Thomas Tell, Friday, June 12, 2009, 14:47 (5404 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Det är inte någon spårväg utan Roslagsbanans Djursholmslinje som slutar i stenläggningen. Men belysningsstolpen nere vid spårvägshållplatsen är ju kraftig nog för att stå emot ett skenande tåg, eller?
/tell


Hmmm är du ironisk? Stolpen är väl troligen gjuten som stolparna ofta var då (iaf har de två stolpar vi har i Ngd gjutna underdelar) men det är klart, vägen borde bromsa lite så stolpen kanske räcker....

Hösten 2007 fanns i Allt om hobby en bild på släpvagn 39 som rullat för långt.
/tell

Tänk att tappa bromsförmågan här.

av Morshyttan, Friday, June 12, 2009, 00:14 (5405 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
En av Djurholmsbanans äldre elmotorvagnar vid ändstationen på Engelbrektsgatan.
/tell

Men belysningsstolpen nere vid spårvägshållplatsen är ju kraftig nog för att stå emot ett skenande tåg, eller?
/tell

som synes är belysnings-stolpen rätt kraftig, men den hade två uppgifter; delsa att hålla upp armaturer men även fungerade dessa som ventilatorer ac avloppen under mark.
därav att de var rätt höga (för att få upp lukten så högt som möjligt :-P ) och grova (för större luftflöde:-) )

avloppekulverten som den här betjänar var i drift fram till 1989;-) .
det finns fortfarande ett antal sådana kvar i stadsbilden å reservdelar nytillverkades så sent som sena 1990-talet:-)

gjutjärnsfoten slås i spillror av relativt små lastbilar, djursholmståget hade nog besökt baren inne på hotellet tvärsöver:-D

en undergroundande staffan g i horndal

Här kan man vara trygg

av Borhell, Friday, June 12, 2009, 01:50 (5405 dagar sedan) @ Morshyttan

Vykort
[image]

Det är inget att oroa sig för i den här korsningen. Se på husgaveln:-D :-D :-D

Här kan man vara trygg

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, June 12, 2009, 09:21 (5404 dagar sedan) @ Borhell

"Trygg" var alltså ett av dom stora försäkringsbolagen för hundra år sen - numera ingående i ngt annat bolag. Huset ser exteriört likadant ut i dag.

Här kan man vara trygg

av Anders Sandgren, Friday, June 12, 2009, 11:06 (5404 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Bilden måste vara från 1910-1915 ca då spårvagnarna är tämligen öppna och har släpbyglar. 1925 tillkom även spårvägsspår på Engelbrektsgatan, linje 5.
Var det inte så att Djursholmbanan kom att få såväl rundgångsspår och förlängas runt hörnan med även uppställningsspår. Vid den här tiden var det väl bara ensamgående motorvagnar som gick ner till Engelbrektsplan.
Runt 1895 använde man även hästspårvagnar på sträckan upp till Östra station då man inte hade trimmat in elsystemet och inte fick köra ånglok på Engelbrektsgatan. Hästspårvagnarna hyrdes av SNS och spårades om. Återgick till SNS och blev troligen släpvagnar senare. Några av de fd hästspårvagnarna såldes senare till Gävle och Uppsala.

Här kan man vara trygg

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, June 12, 2009, 14:29 (5404 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Korrekt.

Bilden måste vara från 1910-1915 ca då spårvagnarna är tämligen öppna och har släpbyglar. 1925 tillkom även spårvägsspår på Engelbrektsgatan, linje 5.

Jodå - och 891-spåren flyttades in på Humlegårdens mark. Dessa spår (inkl rundgång) hade alltså legat mitt i Engelbrektsgatan ända till dess.

Var det inte så att Djursholmbanan kom att ... förlängas runt hörnan med även uppställningsspår.

Ja. Dels ut på Engelbrektsplan, dels vid bygget av kv. Sperlingen 1913-14 (se Jespers bilder) ännu längre = in på byggtomten!!

Vid den här tiden var det väl bara ensamgående motorvagnar som gick ner till Engelbrektsplan.

Nej, släpv förekom - oftast ngn liten tvåaxlig, av foton att döma. Lev.fotot av mtv 5/6 till exempel (just här nere!) visar även en sådan slv. Visa gärna fotot i RB 100 År, sid 68, någon!!

Bilden

av Jöran Johansson, Friday, June 12, 2009, 20:09 (5404 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Nej, släpv förekom - oftast ngn liten tvåaxlig, av foton att döma. Lev.fotot av mtv 5/6 till exempel (just här nere!) visar även en sådan slv. Visa gärna fotot i RB 100 År, sid 68, någon!!

[image]

Bilden

av Granis, Friday, June 12, 2009, 20:54 (5404 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Enligt en artikel i "Roslagsexpressen" (nr 1/ 73) så föreställer bilden en av de två första passvagnarna Stockholm -Rimbo Jernväg beställde, nämligen B 1 eller B 2. Det ska man kunna se p g a att dessa två hade tre parfönster per sida och inte fyra. Som övriga andraklassvagnar i serien (B 11-12 och B 20) samt andra BC och C-vagnar, t ex på ULJ bevarade C 9 och C 14, hade. Se bild nedan.

/ L G
[image]

Här kan man vara trygg

av Jan Frelin, Friday, June 12, 2009, 17:55 (5404 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

"Trygg" var alltså ett av dom stora försäkringsbolagen för hundra år sen - numera ingående i ngt annat bolag. Huset ser exteriört likadant ut i dag.

Trygg-Hansa. Förstås.

Här kan man vara trygg

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Friday, June 12, 2009, 20:13 (5404 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tack för det fina vykortet!

Också tack för alla kommentarer. Visste inte att Djurholmsbanan före 1915 hade ett paketkontor på Engelbreksgatan, således mitt emot plattformen.

Efter 1915 (ca) hade väl SRJ OCH Lidingöbanorna en gemensam paketex med väntsal i det nya SRJ-hust? Samt kontor. Eller? Hur länge? Har ett svagt minne sedan barndomen att det fortfarande fungerade som sådant. Tack för de fina bilderna av SRJ-monogrammen därstädes.

Men, när nya Öst byggdes 1932 så flyttade väl kontoret upp till det nya huset och man sålde huset vid Engelbreksplan? Fast fortfarande var det paketex i huset. Tror jag. Någon som kan verifiera eller...

Hösthälsningar, eller vad nu årstiden kallas,
rnd

Här kan man åka eltåg

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, June 12, 2009, 22:57 (5404 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Efter 1915 (ca) hade väl SRJ OCH Lidingöbanorna en gemensam paketex med väntsal i det nya SRJ-hust? Samt kontor. Eller? Hur länge? Har ett svagt minne sedan barndomen att det fortfarande fungerade som sådant.

Jajamensan - t o m trafikexp för hela SRJ låg här nere!!

Men, när nya Öst byggdes 1932 så flyttade väl kontoret upp till det nya huset och man sålde huset vid Engelbreksplan? Fast fortfarande var det paketex i huset. Tror jag.

O ja - ända tills Lidingötågen upphörde - gemensam med dem. Fungerade väl även som väntsal f dessa, tror jag. Och eventuellt ytterligare ngt år till = -68 nån gång...??? Samtidigt som Systembolaget alldeles bredvid slog igen.

Här har vi inte - denna gång - berört det pyttelilla stickspåret för paketvagnen, tror jag. Hur länge var DET kvar egentligen?? Ända till 1945?

kommer fram vid schakt...

av Morshyttan, Friday, June 12, 2009, 23:18 (5404 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Här har vi inte - denna gång - berört det pyttelilla stickspåret för paketvagnen, tror jag. Hur länge var DET kvar egentligen?? Ända till 1945?

var fanns detta spår:-| , jag hade ett uppdrag en gång i tiden (sent 80-tal) i samband med den stora tunnel "stockholmsormen" för regnvatten under innerstan.
i trottoaren mot parken kom det upp gamla syll och rester av rälsspik och bultar, kan det ha varit rester av det ? många var förbryllade men jag misstänkte att det var ett stickspår även om jag inte hade belägg för det;-)

hava någon en spårplan hur det såg ut:-|

grubblar staffan g i morshyttan om :-| :-) :-D

kommer fram vid schakt...

av tiosextiosju @, Saturday, June 13, 2009, 08:29 (5403 dagar sedan) @ Morshyttan

Var det inte i det där huset en viss Olof Palme jämte syskon växte upp?

Har jag fattat rätt att SRJ Engelbrektspår svängt in på Humlegårdsgatan. Har inte sett det annorstädes. Från min barndom minns jag bara att det slutade i Engelbrektsgatan. Men minns oväsendet. Som idag kan närmast klassas som musik.

kommer fram vid schakt...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, June 13, 2009, 10:57 (5403 dagar sedan) @ tiosextiosju

Har jag fattat rätt att SRJ Engelbrektspår svängt in på Humlegårdsgatan. Har inte sett det annorstädes.

Nja, inte in på H-gatan, däremot snett över planen en bit - jfr inläggen ovan. Sedan åter borttaget.

Från min barndom minns jag bara att det slutade i Engelbrektsgatan.

"I Engelbrektsgatan"... nåja. Intill, på sidan om en kantsten (även rundspåret). Alltså nedanför Karlavägen. Ovanför Karlavägen gick det I själva gatan, ja.

Men minns oväsendet. Som idag kan närmast klassas som musik.

Dom boende längs E-gatans ÖVRE del var inte riktigt av den uppfattningen... Det krigades friskt om att dra in koncessionen - vilket tåghatarna äntligen lyckades med samtidigt som spårvagn 5 skulle dras upp till Östra stn 1925. SRJ fick sen vackert ha ändhållplats uppe vid Runebergsplan/Karlavägen ända till hösten 1929!

Otydligt...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, June 13, 2009, 11:04 (5403 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Dom boende längs E-gatans ÖVRE del var inte riktigt av den uppfattningen... Det krigades friskt om att dra in koncessionen - vilket tåghatarna delvis lyckades med samtidigt som spårvagn 5 skulle dras upp till Östra stn 1925. SRJ fick sen vackert ha ändhållplats uppe vid Runebergsplan/Karlavägen ända till hösten 1929!

Bullernivån berodde nog bl a på att kullerstenläggningen var kvar i och runt spåret ända till slutet 1960.