Linjeomdragning vid Skyllbergs bruk (Bana)

av Klas Blomberg, Tuesday, March 04, 2008, 17:12 (5868 dagar sedan)

Jag har en fundering kring linjedragningen vid Skyllbergs bruk på ASLJ; närmare bestämt var sidobanan till Kårberg vek av.

På [link=http://web.telia.com/~u18116950/aslj/linje/skyllberg.htm] Stig Lundins hemsida [/link] så ser man på hans inscanning av Generalstabskartan att huvudlinjen kommer in söderifrån från Askersund och sedan svänger vänster/österut mot Lerbäck. Sidobanan mot Kårberg går rakt fram för att efter ett tag svänga av mot höger/väster.
Stig Lundins sida verkar avspegla förhållandena ett tag in på 1900-talet, åtminstone om man ser på vilka andra av ASLJ:s sidobanor som finns respektive inte finns med.

Lantmäteriets inscanning av Generalstabskartan verkar ge en annan bild! [link=http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J243-64-1]Lantmäteriet[/link]
(Tyvärr lyckas jag inte centrera bilden i länken men Skyllberg ligger ganska långt ned till höger).

Huvudlinjen ligger på samma ställe, men sidobanan mot Kårberg viker av mot nordväst från Lerbäckslinjen för att sedan efter ett tag följa samma sträckning som finns på Stig Lundins karta - vilket bland annat innebär att tåg från Kårberg kan inte komma in på Skyllbergs station utan att backa sista biten.

Om man går omkring i området så finns det något där som skulle kunna vara en gammal banvall eller vägbank eller någon annan sorts vall.

Har den första lantmätaren helt enkelt ritat fel? Eller har man dragit om linjen?

De äldsta spårplaner jag har tillgång till visar förhållandena på 1920-1930-talen och kommer från SJK:s arkiv, skulle det kunna finnas ännu äldre planer någonannastans?

En helt annan sak: Svartåbanan 1888?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, March 04, 2008, 18:04 (5868 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Lustigt nog verkar Svartåbanan visas på samma karta som anges vara från 1888, trots att järnvägen fick koncession först 1894, började byggas 1895 och stod klar 1897. Normalt brukar ju banor finnas med långt efter rivningen men här finns en bana med före bygget!

Revisioner

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 04, 2008, 18:15 (5868 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Karteringarna är oftast genomförda på 1880-talet; 1888 är ett ganska vanligt år på värmländska kartblad (och min farfars födelseår för övrigt). Däremot användes de länge och reviderades med jämna mellanrum. Nere i högra hörnet på pappersbladen anges revideringar. På en jag har står t.ex. "Vägar översedda 1943" och jag antar att detta även gällde järnvägar.

Nu vet jag inte om det framgår även av den digitala varianten av Gstabskartan, eller om det anges vilken version som visas?

1910?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, March 04, 2008, 18:22 (5868 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Just denna karta tycks vara reviderad flera gånger. Den är märkt som uppmätt 1884 och 1885 men sedan står det tryckt 1888 på den... men längst nere i högra hörnet står det »TR. AUG 10« vilket kanske tyder på 1910... Järnvägen Gårdsjö-Mariestad finns också med och den ska väl vara byggd då.

1910!

av Klas Blomberg, Wednesday, March 05, 2008, 17:01 (5867 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hmm, nu när jag ser även på andra linjer så ser jag att uppgiften om att kartan skulle vara från 1888 måste betraktas som helt felaktig!

Svartåbanan finns med och Västgötabanan går ända upp till Gårdsjö.

Däremot har ASLJ inte fått något sidospår till Rönneshytta och LRJ har inte blivit förlängd fram till V.Laxsjön.

1910 eller något år därefter borde alltså vara en rimlig datering.