Gumma? (Bana)

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 04, 2008, 18:11 (5888 dagar sedan)

På den tidigare omtalade skolkartan från 30-talet finns NKlJ:s olika linjer utmärkta: Myra-Skymnäsboden, Råda-Bruket, Sjögränd-Edebäck, Hagfors-Ullen och Geijersholm-Gustavsfors. Bara det är kul, att alla de är med.

Men en sak förbryllade mig lite, och det är anhalten Gumma som syns till höger i utsnittet nedan, på linjen till Filipstad:

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/nklj1b.jpg[/img]

Gumklinten ligger strax söder om men nån station med det namnet har jag inte hört talas om, och inte heller någon hållplats. Visserligen beror nog det mest på att jag hört ganska lite än så länge, men jag blir ändå nyfiken - vet nån mer om denna eventuella anhalt längs inre linjen?

Gumma?

av Björn Rundqvist @, Tuesday, March 04, 2008, 19:06 (5888 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Trevlig karta! Varifrån?

Kan hållplatsen ha hetat Gumhöjden? Har för mig att det finns det namnet utmed dagens väg därstädes.
rnd

Gumma?

av Carl-Axel Schiller, Tuesday, March 04, 2008, 19:57 (5888 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Trafikplatsen Gumma (Gm, km 39,8 från Filipstad V) hette så från inrättandet till nedläggningen.

Postanstaltens namn var Gumhöjden.

Gumma?

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 04, 2008, 21:07 (5888 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

OK, tack - en trafikplats alltså! Namnet har som sagt gått mig helt förbi tidigare, till skillnad från Gumhöjden. Men just Gumma var kul.

Gumma?

av Johan S, Tuesday, March 04, 2008, 21:15 (5888 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Bebyggelsen vid Gumhöjden byggdes ut kraftigt runt 1950 då Uddeholmsbolaget uppförde en skogsarbetarby där. I samband med detta byggdes även en ny skola som var i bruk in på 1980-talet. I Gumhöjden fanns också en affär. Vykort fanns på Tradera för inte så länge sedan.

Gumma?

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 04, 2008, 21:06 (5888 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Kartan är en skolkarta från 1930-talet. Som sagt mycket trevlig och intressant. Tyvärr saknas alla uppgifter om kartan på den, kan finnas dolt i rundstavarna som håller den i ändarna men jag har inte tittat efter. Än.

Gumma?

av Björn Rundqvist @, Tuesday, March 04, 2008, 22:41 (5888 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Trevlig karta som sagt, är det en skolkarta över "bara" Värmland?

Jag ser att vägen mellan Ekshärad och Torsby inte finns med och den byggdes väl som AK-jobb i början av 30-talet? Nu något breddad och med värsta kälskottsstenarna borttagna för ca 10 år sedan.

rnd

Gumma?

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 04, 2008, 22:47 (5888 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Ja, den är (ovanligt nog?) bara över Värmland. Näset är inte med, men å andra sidan delar av Norge, Dalarna och Bergslagen - så det är en kul karta! :-) Min bedömning är första halvan av 1930-talet, gissningvis 1932-33.

Vägen via Knappåsen finns inte med, nej... och som du säger är den trevligare att färdas idag. Man kan tänka sig att det är en gammal AK-väg, med tanke på de långa rakorna som följer topografin.

Om vädret håller i sig ska jag ta några fler bilder av järnvägar på kartan (utomhus) och visa här. Jag har några till men de blev inte så bra, nej... ;-)

Kartan

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, March 05, 2008, 01:24 (5888 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Ja, den är (ovanligt nog?) bara över Värmland. Näset är inte med, men å andra sidan delar av Norge, Dalarna och Bergslagen - så det är en kul karta! :-) Min bedömning är första halvan av 1930-talet, gissningvis 1932-33.

Kartan ser ut att vara en sammansättning av "Turistkartan över Sverige" bladen 7 och 9. Bladskarven syns strax norr om namnen Edebäck och Gejersholm

Kartan utgavs under en följd av år av Svenska Turistföreningen STF och Kungliga Automobilklubben KAK. Den kom i nya upplagor minst en gång per decennium och trycktes av Generalstabens Litografiska Anstalt. Sammanlagt 24 blad i skala 1:300 000 täckte Sverige, numrerade från 1 i söder till 24 i norr. Dessutom fanns bladen A och B i skala 1:150 000 över Skåne.

I väntsalen på järnvägsstationen i Vännäs hade man på liknande sätt en väggkarta sammansatt av bladen 15 och 17.

Gumma?

av Björn Rundqvist @, Wednesday, March 05, 2008, 16:20 (5887 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Trevlig karta som sagt, är det en skolkarta över "bara" Värmland?

Jag ser att vägen mellan Ekshärad och Torsby inte finns med och den byggdes väl som AK-jobb i början av 30-talet? Nu något breddad och med värsta kälskottsstenarna borttagna för ca 10 år sedan.

rnd


PS
Det i mitt huvud inbyggda stavningsprogrammet har buggar.:-D
V.g. läs "tjälskottstenarna".
DS

rnd