Inblick i loktillverkarnas kartellsamverkan 1928 (Historiskt material)

av BD, Wednesday, March 05, 2008, 20:05 (5889 dagar sedan)

Förbannad över att skrivet bidrag om kartellsamverkan bara försvann när jag tröck på "Förhandsgranska" nöjer jag mej nu med en bild och länk till resten.


[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Kartell/19281102-2.jpg[/IMG]
Ritningarna gäller NBJ 16 som var systerlok till NOJ-loken.
NBJ 16 var i sin tur en avkomling till OFWJ/TGOJ litt M3 och dess avkomling FLJ M3a.

[link=http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Kartell/]Photobucket med div dokument om kartellsamverkan.[/link]

Skrämmande läsning

av Olle E, Monday, March 10, 2008, 20:48 (5884 dagar sedan) @ BD

Var detta verkligen tillåtet ens då? Detta skulle i dagens läge kunna leda till konkurrensskadeavgifter på 10% av omsättningen.
Allt var sannerligen inte bättre förr. Tvi!

/O.

Skrämmande läsning

av Mattias Jansson @, Tuesday, March 11, 2008, 16:54 (5883 dagar sedan) @ Olle E

Var detta verkligen tillåtet ens då? Detta skulle i dagens läge kunna leda till konkurrensskadeavgifter på 10% av [i]omsättningen[/i].
Allt var sannerligen inte bättre förr. Tvi!

/O.

I USA var det i alla fall synnerligen förbjudet redan då med både tillfälligare kartellsamverkan och större oligopol. Det är måhända inte en helt jämförbar situation, men Standard Oil stryckades upp 1911 efter ett beslut i högsta domstolen som en konsekvens av de antitrustlagar som funnits i USA sedan början av 1890-talet.