Halländska vägskydd: Fyra korsningar vid Elestorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 20, 2009, 23:42 (5396 dagar sedan)

På Västkustbanan mellan Genevad coh Veinge fanns fyra vägkorsningar vid Elestorp. Kanske hade de tidigare haft bommar/grindar manövrerade från Elestorps banvaktstuga, men 1957 fanns automatiska signaler, måhända nyinstallerade?

[image]

Elestorps gård låg vid km 168.884

[image]

[image]

Elestorp norra vid km 169.277:

[image]

[image]

Gasförsignalen hör antagligen till Veinge

[image]

Elestorp banvaktsstuga vid km 169.493:

[image]

Denna övergång hade endast ljudsignaler

[image]

Slutligen Elestorp södra vid km 169.576

[image]

[image]

[image]

Banvaktsstugan i bakgrunden

Samtliga bilder kommer från Sveriges Järnvägsmuseum

Ekstorp?

av Bobo L, Saturday, June 20, 2009, 23:50 (5396 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för dina bildvisningar om såväl vägskydd som mycket annat! Men en fundering, kan det vara så att skrivstilsansteckningarna faktiskt ska uttydas "Ekstorp"?

/Bobo, van att dechiffrera handskriven text sedan en tidigare chef använde kilskrift, stenografi och hieroglyfer i kombination... :-D

Ekstorp?

av Krister P, Sunday, June 21, 2009, 06:57 (5395 dagar sedan) @ Bobo L

Tack för dina bildvisningar om såväl vägskydd som mycket annat! Men en fundering, kan det vara så att skrivstilsansteckningarna faktiskt ska uttydas "Ekstorp"?

/Bobo, van att dechiffrera handskriven text sedan en tidigare chef använde kilskrift, stenografi och hieroglyfer i kombination... :-D

Inte om du tittar på bilden med banvaktstugan, 7:e bilden uppifrån.
Där står tydligt Elestorp på skylten.

Ekstorp?

av Gunnar Ekeving, Sunday, June 21, 2009, 09:26 (5395 dagar sedan) @ Krister P

Där står tydligt Elestorp på skylten.

Jag observerade också detta, men först efter att ha tolkat skrivstilspåteckningarna som "Ekstorp" och inte hittat någon passande plats med detta namn. Elestorp var däremot lätt att hitta i [link=http://www.ekeving.se/o/3D/A_Hd-Tp_1959.pdf]tidtabellsboken del A 1959[/link] och på [link=http://banvakt.se/sok.php?objekt=8640]banvakt.se[/link]

Ekstorp?

av Bobo L, Sunday, June 21, 2009, 10:21 (5395 dagar sedan) @ Krister P

Inte om du tittar på bilden med banvaktstugan, 7:e bilden uppifrån.
Där står tydligt Elestorp på skylten.

Äh! Dom har säkert också läst fel! :-D

/Bobo, som har rätt även om han har fel! "En riktig karl medger aldrig ett misstag!" ;-)

Ekstorp?

av Erik Samuelsson, Monday, June 22, 2009, 15:24 (5394 dagar sedan) @ Bobo L

[i]"En gång hade jag fel - det var när jag trodde jag hade fel!"[/i] - okänd

Tidigare skyddsanordningar

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 25, 2009, 11:13 (5391 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På Västkustbanan mellan Genevad coh Veinge fanns fyra vägkorsningar vid Elestorp. Kanske hade de tidigare haft bommar/grindar manövrerade från Elestorps banvaktstuga, men 1957 fanns automatiska signaler, måhända nyinstallerade?

Ovanstående antagande visar sig i varje fall delvis vara felaktigt: 1933-34 kollade SJ:s tredje distrikt upp vägkorsningar längs bl a Västkustbanan, och i en "Anteckning vid besiktning av skyddsanordningar vid plana vägövergångar" [3 signalsektionen 167/57] nämns att norra och södra vägövergångarna vid Elestorp hade ringverk med sammalagt fyra klockor. Detta innebär mest troligt att det vid Elestorp norra fanns två klockor och vid Elestorp södra två klockor, medan de övriga två vägarna saknade skyddsanordningar. Vid besiktningen föreslogs att kryssmärkena borde bytas mot sådana med reflexmärken, däremot ansåg man tydligen inte att det behövdes ljussignaler, eller "ljusverk" som man kallade anordningarna, analogt med "ringverk".