Skånska vägskydd: Hustofta (Kattarp - Höganäs) 1956 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 22, 2009, 22:03 (5412 dagar sedan)

[image]

En tämligen bred väg. Kanske har där tidigare funnits bommar eller grindar?

[image]

I början av 1950-talet var SJ inne på att införa CTC (fjärrblockering) på samtliga de fyra linjer som utgick från Kattarp. Vid närmare undersökning visade sig CTC på Möllebanan vara en synnerligen olönsam investering. Det var betydligt bättre att satsa på att automatisera de flesta vägskydden. Alternativt kunde man tänka sig att försöka få tillstånd att helt ta bort säkerhetsanordningarna och köra mycket sakta över vägarna. Kanske tillkom ljus- och ljudsignalanläggningen vid Hustofta som en följd av denna "CTC-utredning"?

[image]

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Hustofta (Kattarp - Höganäs) 1956

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, June 22, 2009, 23:35 (5412 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan tyvärr inte kommentera i tekniskt avseende - jag åkte säkert hundra ggr här (ToR Strandbaden-Hälsingborg-Strandbaden) sommartid åren 1948-53 ca men var bara liten parvel...

Hursom, SOMMARtrafiken till Mölle var mycket tät då...

Kattarp - Höganäs - Mölle 1950 tal

av Patrik E, Wednesday, June 24, 2009, 00:17 (5411 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Har du nåt minne av vilka lok som gick där då? Har hört att Pb loken gjorde sina sista turer där. Ett skall ha havererat under gång och brunnit upp någonstans på banan t.o.m. Annars har jag bara sett bilder på Ha/Hb/Du+F1+C3b+BCo vilket tydligen var en vanlig sammansättning där tills Y6 började användas.

Kattarp - Höganäs - Mölle 1950-tal

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, June 24, 2009, 11:47 (5410 dagar sedan) @ Patrik E

Jodå - DET kan jag svara på i a f!

Mycket riktigt var detta Pb:s jaktmarker - dessa gick främst dels till Mölle, dels Hbf-Ängelholm! Sen en o annan Ds och H-maskin oxå. Ofta lokbrist på elsidan - E eller E2 förekom i gt till Höganäs; dessa gick ofta upp till Strandbaden i juni-juli o hämtade första biten av Potatisexpressen fvb Stockholm! Jag har aldrig kollat hur stort potatiståget kunde vara, totalt - dom brukade lasta sådär en 4-8 Gs-vagnar i S-baden, två/tre ggr i veckan; sen hängdes det väl på några till på vägen.

I slutet av potatissäsongen var det kanske bara 2-3 Gs-vagnar. Då brukade nergående 11-tågets lok kopplas av från passvagnarna o hämta upp dessa Gs...! (Tomvagnar kördes nog upp som ex-tåg då, vet inte, kanske rentav m skjutande lok; Strandbaden hade bara ett enkelt stickspår m vxl i Höganäsänden o inget rundspår.)

Kattarp - Höganäs - Mölle 1950-tal

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, June 24, 2009, 14:06 (5410 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

... (Tomvagnar kördes nog upp som ex-tåg då, vet inte, kanske rentav m skjutande lok; Strandbaden hade bara ett enkelt stickspår m vxl i Höganäsänden o inget rundspår.)


Var väl ingen omöjlighet... Allt som behövdes var väl en tillsyningsman, en öppen gavellucka i körriktningen på främsta vagnen och en signal- o bromsapparat ansluten till ena slangen...

Kattarp - Höganäs - Mölle 1950-tal

av Patriik E, Thursday, June 25, 2009, 01:54 (5410 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag har för mig att jag sett bilder på denna potatislastning på Strandbaden. Vet inte om det var här dock, ett par Gbls på stickspåret. Riktigt som du säger. Vagnarna skjutsades upp som växlingrörelse och togs med persontåget tillbaka.