Identifieringshjälp önskas (Järnväg allmänt)

av Peter Lidskog, Tuesday, June 23, 2009, 06:22 (5415 dagar sedan)

Ett par bilder till från min far. Kanske inte fullt så intressanta men all hjälp emottages tacksamt.


[image]
1. Att platsen är Hallsberg är klart. Gillar själv detaljer som resväskan, destinationsskyltar på perrongen och reseaffisherna. Destinationsskytarna på vagnarna högt mittpå. När användes det?

[image]
2. Hallsberg igen. Bagagevagn och bagagetruckar tillhörde vardagen.

[image]
3. Jag tippar VSB.

[image]
4. Ser ut som smalspårig rälsbuss. Min far hade anknytning till både Norrköping och Pålsboda under denna tid.

[image]
5. Att detta är ett stambanetåg verkar klart. Västra eller östra är mest troligt.

[image]
6. Smalspår. Kanske anknytning till Pålsboda eller Norrköping?

[image]
7. Lite ånga. Möjligen i Norge.

Tack för hjälp.

Peter Lidskog

Identifieringshjälp - nr 6

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, June 23, 2009, 08:30 (5415 dagar sedan) @ Peter Lidskog

[image]
6. Smalspår. Kanske anknytning till Pålsboda eller Norrköping?

Detta är definitivt Pålsboda. Stationen var en säckstation för smalspåret så vi ser här utfarterna mot Örebro och Finspång. Rälsbusståget är på väg mot Finspång.

Identifieringshjälp - nr 6

av Sören Densjö @, Friday, June 25, 2010, 23:42 (5047 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Rällsbussen kör på den smalspåriga järnvägen i Pålsboda och har just lämnat stationsområdet på väg mot Hjortkvarn och kanske Norrköping som slutdestination.

Identifieringshjälp önskas

av Granis, Tuesday, June 23, 2009, 09:06 (5415 dagar sedan) @ Peter Lidskog

[image]
4. Ser ut som smalspårig rälsbuss. Min far hade anknytning till både Norrköping och Pålsboda under denna tid.

Skulle kunna satsa en peng på att detta är södra infarten till Tarsta, även om jag är osäker på om det fanns denna typ av vägskydd(ssignal) just där. Det framgår inte av den bild jag har; föreställande sista tåget som passerar i maj 1962 men är tagen från stationshusets vindsgavelfönster av husets ägare och publicerad i en artikel jag skrev om just Tarsta i "Tåg" 2002. Stationshuset, eller snarare det fd stationshuset (det hade sålts 1952), ligger c:a tvåhundra meter (sådär) åt vänster på denna bild. Strax innan det, vid den fd lastkajen, låg den hållplats med kur som ersatte stationshuset nämnda (?) år. Kanske är rälsbussen på bilden på väg att stanna där?

[image]
6. Smalspår. Kanske anknytning till Pålsboda eller Norrköping?

Definitivt. Håller helt med Gunnar Lilienberg.

Fina bilder; kan nog även en som inte är "specialsåld" på östgötsktnerkiskt smalspår hålla med om. Alltså fler än jag som automatsikt går i gång på dylika bilder -även om dom inte håller samma höga tekniska kvalité som dessa.

/ L G

... som också gärna ser mer fd NÖJ :-)

Identifieringshjälp önskas -hmmmm

av Granis, Tuesday, June 23, 2009, 09:38 (5415 dagar sedan) @ Granis

Skulle kunna satsa en peng på att detta är södra infarten till Tarsta.

Efter at ha tittat på ännu en bild från Tarsta blir jag osäker. Förvisso stämmer plankorsningens lägre rätt bra -även om vägen på denna bild ser bredare ut- men ladugården uppe på höjden är på min Tarstabild rappad nertill, och rälsbussen på denna bild verkar inte skymma nåt boningshus som står med gaveln till, som finns där på Tarstabilden. Men säkert är vi ändå på linjen Pålsboda- Örebro S :-)

Frågan är också om inte denna bild är tagen senare än den från Pålsboda eftersom den föreställer två YP-rälsbussar i den nyare målningen. Förvisso var denna fordonstyp, då YCo5p, tidig just på fd NÖJ, men hur länge lät SJ "Trä Hilding" (= litt Yo1p) trafikera denna sträcka? Dessutom var väl många av denna generationens rälsbussar på denna bana varianten med svagare motor, SJ litt Yop, som slopades tidigt? Säkert en av anledningarna till att "Stål Hilding" (YCo5p/ YBo5p/ YP) kom just till fd NÖJ så snabbt.

/ L G

Identifieringshjälp önskas -hmmmm

av andreas, Tuesday, June 23, 2009, 22:39 (5414 dagar sedan) @ Granis

Bilden är tagen mot gården Kärrs ladugård i Pålsbodas västra utkant. Denna revs i början av 1970-talet. På platsen ligger i dag ett villaområde. Hundratalet meter till höger låg viadukten under VSB och till vänster går linjen mot Örebro. Smalspåret korsar vägen Pålsboda - Hallsberg. Mycket trevligt med bilder från Pålsboda.

/Andreas

Identifieringshjälp önskas -Tack för alla svar!

av Peter Lidskog, Tuesday, June 23, 2009, 22:46 (5414 dagar sedan) @ andreas

Har några bilder till för ytterligare en runda.

MVH
Peter Lidskog

Identifieringshjälp önskas -Tack för bilderna!

av Fredde, Thursday, June 25, 2009, 00:23 (5413 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack Peter för att du lagt ut dessa fantastiska och intressanta tidsdokument speciellt från NÖJ. Man är inte bortskämd med bilder från NÖJ norr om Pålsboda.
Dagens Pålsboda är en trist plats, järnvägsmässigt tyvärr.


Jag ser likhet med Granis gärna fler bilder från NÖJ!

Identifieringshjälp önskas - nr 7

av Erik W. Johansson, Haslum, Norge, Tuesday, June 23, 2009, 23:52 (5414 dagar sedan) @ Peter Lidskog

[image]


Ja, dette bildet er fra Norge og viser et lok av NSBs type 31b.
Jeg vet derimot ikke hvor i Norge bildet er ifra.

Identifieringshjälp önskas - nr 7 - Tack så mycket!

av Peter Lidskog, Wednesday, June 24, 2009, 02:57 (5414 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Tack för svar.

MVH
Peter Lidskog

Identifieringshjälp önskas

av Bertil Bengtsson, Thursday, June 25, 2009, 12:51 (5412 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Bild 5 tycker jag också ser ut som Pålsboda, vägövergången vid Kärr i Pålsbodas västra ände. F-loket med tåg är på väg mot Göteborg. Bron i bakgrunden är samma bro som i bild 6.
Berra

Identifieringshjälp önskas

av Roar @, Sunday, July 19, 2009, 01:41 (5389 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Bilde 7: Vinstra, Norge.

Identifieringshjälp önskas

av Lars-Gunnar Svedén @, ÖREBRO, Wednesday, July 21, 2010, 04:59 (5022 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Örebro 2010-07-21 04.34

Hej, Peter!

Bild nr 6 visar PÅLSBODA med in- och utfarterna i säckbangårdens västra ände. Rälsbusståg förmodligen fotograferat kort tid efter NÖJ förstatligande 1950. En verkligt trevlig bild med semaforerna.

YB05p-mm-tåget vid vägkorsningen är gissningsvis taget någonstans på fd NÖJ, sannolikt 1955-1962.

F-lokståget kan med en vild gissning vara taget vid PÅLSBODAS östra ände, men här är jag mycket osäker.

Destinationsskyltar av plåt vid vagnarnas takkant användes, om jag minns rätt, till ca 1970, då de blå plastskyltarna med vit text sattes upp i vagnarnas dörrfönster. Den angav då i regel enbart den enskilda vagnens slutstation och inte resvägen, vilken ofta stod skriven på de gamla svart-vita.

Hoppas att dessa noteringar kan vara till någon nytta.

Med vänlig hälsning


Lars-Gunnar Svedén