Industrispår i Arvika (Fotografier/bildfrågor)

av Stefan Nilsson, Friday, March 07, 2008, 09:03 (5892 dagar sedan)

För nåt eller ett par år sen har jag för mig att det pratades kring ett industrispår i Arvika. Det gick från nuvarande Såguddens hembygdsmuseum norrut på nuv. småbåtshamnens östra sida, till någon av industrierna som förr låg där. Mitt svaga minne säger mig också att det skulle ha varit nån incident längs detta spår, men vad kommer jag inte ihåg... Nåt med en stoppbock och en N-vagn? När sen industrierna lades ner eller flyttades revs också industrispåret.

För nån vecka sen fick jag en CD med diverse bilder från Eda bibliotek. Bland annat fanns denna bild med på skivan:

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/arvika1909.jpg[/img]
[size=small]Arvika 1909. Foto från Eda bibliotek.[/size]

Det måste vara det spåret som syns på den här bilden. Längst till vänster i bild är banken för NvSB och strax till höger om bildmitt i bakgrunden syns gamla stadshuset i Arvika, med sitt florentisnkinspirerade torn. ;-)

Det var kul att se spåret eftersom man bara hört talas om det tidigare! Man kan också notera hur spåret "går i vågor" - inget vidare spårläge...!

Kanske nån (Hans Keller?) kan komplettera med ytterligare info, och friska upp mitt dåliga minne...?

Industrispår i Arvika

av Olov Kalderén ⌂ @, Friday, March 07, 2008, 09:59 (5892 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Spåret är under byggnad. Man kan t o m se utsättningspinnar i spåret. Rälsen är lagd på syllarna och spikad, men spåret är inte grusat eller justerat. Därav det dåliga spårläget. Jag kan inte ens se om spåret fortsätter till höger om träden.
Om bilden är från 1909(?) så daterar det när spåret byggdes.
/Olov

Industrispår i Arvika

av Göran Holmertz, Friday, March 07, 2008, 11:43 (5892 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej Stefan!

Jag har minnen från min skoltid i Arvika på 50-talet av det där spåret (eller var de flera?) invid "Cirkusplatsen", där vi spelade fotboll på somliga gymnastiktimmar. Spåret ledde ju till Arvika-Verken (utanför bildens högerkant), som var en stor tillverkare av jordbruksmaskiner. Så har jag även ett mycket svagt minne från 1953 att Gustaf VI Adolfs blå kungavagn stod parkerad på spåret när han övernattade i Arvika på eriksgatan, men jag är osäker. Kan någon verifiera det?

Hälsningar
GH

Tack - och modern bild

av Stefan Nilsson, Friday, March 07, 2008, 18:25 (5892 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tack till er som lämnat kommentarer! Om det är så att vykortet är taget 1909 eller poststämplat 1909 vet jag inte, eftersom det bara finns som digital bild av framsidan (originalet i Eda antar jag). Men man kan väl utgå ifrån att det var för ca 100 år sen.

Av en händelse var jag till Arvika idag för att hämta en fördelare till en Mistubishi -92 på skroten (avd. onödigt vetande), så jag tog med kameran ner till tivoliplatsen och försökte hitta en användbar fotovinkel. Ungefär samma vinkel men lite för långt fram:

[image]

Rådhustornet syns (nästan) till höger om bildmitt, bland grenverket; NvSB bank till vänster. Antagligen stod jag på den gamla banvallen eller ivf banken, idag gångväg, och tog kortet - fin kurvradie bortöver:

[image]

Tyvärr hjälpte inte fördelarbytet men jag fick ivf tillfälle till fotografering! ;-)

Jämförelse

av Stefan Nilsson, Friday, March 07, 2008, 18:28 (5892 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

En (ungefärlig) jämförelse med 100 år emellan:

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/arvika1909.jpg[/img]

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/arvika3.jpg[/img]