Rädda Ma 828 (Fordon: lok)

av Svempa, Sunday, June 28, 2009, 10:20 (5388 dagar sedan)

Borde inte JVM kunna gå in och rädda Ma 828 . Hörde att TGOJ ev tänker anv det till reservdelar. TGOJ vill inte släppa det mer. Loket ingår ju bevarandeplanen. Ett annat alternativ är är ju JVM går in och rustar något annat Ma och deponerar det på Kamlarföreningen.
MVH Svempa

Rädda Ma 828

av HJP, Sunday, June 28, 2009, 10:37 (5388 dagar sedan) @ Svempa

Borde inte JVM kunna gå in och rädda Ma 828 . Hörde att TGOJ ev tänker anv det till reservdelar. TGOJ vill inte släppa det mer. Loket ingår ju bevarandeplanen. Ett annat alternativ är är ju JVM går in och rustar något annat Ma och deponerar det på Kamlarföreningen.
MVH Svempa

****
Om jag inte tar fel, så är förarplatsen på Ma 828, i originalskick, om man bortser från den flyttade dörren. Finns det inget annat Ma-lok med originalhytt, så är det klart intressant att bevara.

HJP

Rädda Ma 828

av Jack Åkerlund, Sunday, June 28, 2009, 12:03 (5388 dagar sedan) @ HJP

Borde inte JVM kunna gå in och rädda Ma 828 . Hörde att TGOJ ev tänker anv det till reservdelar. TGOJ vill inte släppa det mer. Loket ingår ju bevarandeplanen. Ett annat alternativ är är ju JVM går in och rustar något annat Ma och deponerar det på Kamlarföreningen.
MVH Svempa

****
Om jag inte tar fel, så är förarplatsen på Ma 828, i originalskick, om man bortser från den flyttade dörren. Finns det inget annat Ma-lok med originalhytt, så är det klart intressant att bevara.

HJP

Men för att det Ma-lok ska passa Kalmar Veterantåg så borde det vara i SJ-utförande som den tidigare 828... rektangulära maskinrumsfönster det vill säga, och såklart SJ-brun. Men det är ju bara att lacka om, om man nu inte hittar ett brunt :-)

Rädda Ma 828

av Per Ljungberg, Sunday, June 28, 2009, 19:55 (5387 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Ma 827 brun har stått i Nässjö en längre tid. Vem som äger loket nu vet jag inte, men det tillhör/tillhörde väl STT:s konkursbo. Jag vet heller inte i vilket skick det är.
PLj

Rädda Ma 828

av AJ anders Johansson, Sunday, June 28, 2009, 22:40 (5387 dagar sedan) @ Per Ljungberg

[img]http://www.jarnvagshistoria.se/ma828/ma827_7154.jpg[/img]
I Nässjö
[img]http://www.jarnvagshistoria.se/ma828/ma827_7155.jpg[/img]

Rädda Ma 828

av Micke Carlsson, Monday, June 29, 2009, 08:56 (5387 dagar sedan) @ Svempa

KJ ägde ju lok förr, vad trodde de skulle hända? Inget illa ment, men... lite felprioriterat kanske?