Äldre skruvkoppel (Fordon: vagnar)

av Per Ljungberg, Saturday, January 05, 2008, 09:44 (5953 dagar sedan)

Vet någon var jag kan hitta måttuppgifter på äldre skruvkoppel? De mått jag har gäller UIC-koppel. Men dessa är ju betydligt kraftigare än de koppel som användes på 50-60-talet. Uppgifterna ska användas vid bedömning av kopplens kondition och slitage på äldre vagnar. Jag har letat på Internet men inget hittat.
PLj

Äldre skruvkoppel

av Per Wirback @, Saturday, January 05, 2008, 10:28 (5953 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Maila mig så skickar jag över några scannade ritningar och text.

pwirback@csc.com

/Per

Äldre skruvkoppel

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 05, 2008, 12:06 (5953 dagar sedan) @ Per Ljungberg

JHRFs underhållspärm ska innehålla måttupgifter för äldre skruvkoppel.

Bör finnas en CD hos en förening nära dig...
//AÖ

Äldre skruvkoppel

av Per Ljungberg, Saturday, January 05, 2008, 12:26 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Tack, det kan vara bra att veta. Problemet är just att veta var man ska söka. Vi har massor med pärmar mm. Men att hitta just det man söker utan att lägga ned "för mycket tid" är ibland frustrerande.
PLj

Äldre skruvkoppel

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 05, 2008, 13:13 (5953 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Så sant så sant... otaliga äro de timmar som lidit för att man saknat..ett papper eller ett visst verktyg ;o))

Den finns som pärm åxå men har Per W den digitalt så verkar det ju fått sin lösning.

Äldre skruvkoppel

av Kurt Möller, Saturday, January 05, 2008, 15:42 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Observera att tidiga skruvkoppel inte så sällan var VÄLDIGT klena - jfr med dom äldsta Jvm-vagnarna i Gävle. (Ja, jag talar förstås om fordon från sådär 1880 och bakåt...)

Äldre skruvkoppel

av Sune Nylén @, Sunday, January 06, 2008, 11:58 (5952 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På sid 295 296 i SJ 1906 band 3 finns ritning och en del måttuppgifter på äldre skruvkoppel t ex 1874 års modell Koppelskruvens yttre diameter anges till 1 13/16 dels tum 46 mm och till malmvagnarnas till 2 tum 50 mm.Kanske det kan vara till någon hjälp.Det finns också ritningar i olika skalor på dragkrokar och draginrättningar
Hälsningar Sune

Äldre skruvkoppel

av Kurt Möller, Sunday, January 06, 2008, 15:14 (5952 dagar sedan) @ Sune Nylén

Obs. att det fanns betydligt klenare än så på en del EJ - en av anledningarna varför man inte släppte in EJ-fordon utan vidare!!