Skånska vägskydd: Västra Ljungby (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, July 06, 2009, 22:23 (5380 dagar sedan)

Två bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/VastraLjungby_5608_frv1.jpg[/img]

Västra Ljungby ligger på Västkustbanan norr om Ängelholm

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/VastraLjungby_5608_frv2.jpg[/img]

När bilderna togs 1956 fanns det alltså bara kryssmärken (samt förstås portalen med LIVSFARLIG LEDNING - med serifer)

Senast 1959 hade korsningen utrustats med ljud- och ljussignaler; det framgår av [link=http://www.ekeving.se/o/3D/A.html]tidtabellsboken del A[/link]

Gissningsvis togs bilderna ovan för att dokumentera läget innan man började arbetet med installation av automatiska signaler. Volvo Duetten tillhör säkerligen signalsektionen, och personbilen har ju förekommit på många bilder, kanske är det signalmästarens fordon?

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av BJ, Monday, July 06, 2009, 23:53 (5380 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Dessa bilder av vägövergångar är mycket trevliga.:-)
Stolparna för x märket är väll en räl? Den bör ha varit röd/gul målad (kryss märket är Gult med svart text) Men det ser onekligen ut som stolparna här är svart/vita??!!
BJ

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av Gunnar Ekeving, Tuesday, July 07, 2009, 07:39 (5379 dagar sedan) @ BJ

Men det ser onekligen ut som stolparna här är svart/vita??!!

BJ

Kryssmärkesstolparna borde ha varit rödgula, och bilderna motsäger väl inte direkt att så är fallet. Möjligheten finns förstås att stolparna kan ha fått behålla äldre målning

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av BJ, Tuesday, July 07, 2009, 10:09 (5379 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Men det ser onekligen ut som stolparna här är svart/vita??!!

BJ


Kryssmärkesstolparna borde ha varit rödgula, och bilderna motsäger väl inte direkt att så är fallet. Möjligheten finns förstås att stolparna kan ha fått behålla äldre målning

Var tidigare stolpar målade svart/vita? När ändrades detta i så fall till röd/gul
Det var väll vägtrafikförordningen som gäller för övergångsmärken?
Eller var det järnvägsbolaget som ansvarade för övergångar efter regler.
Hur såg det ut runt BJ banorna? Samma som vid SJ?
Har sett svart/vita stolpar på vägskylt. (Åmåls torg färgbild sent40/50tal.)
BJ

Följdfråga. Stolpars färgsättning, Är den överförbar på semaforer och försignaler.

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av mamma Ulla, Åmotfors, Tuesday, July 07, 2009, 08:19 (5379 dagar sedan) @ BJ

Stolparna för x märket är väll en räl?

Inte alls ovanligt. Och det finns enstaka stolpar kvar idag som är gjorda av begagnad räl.

Man skulle enligt anvisningarna använda en viss exakt rälprofil, minns inte om det var 1898 års eller så. Foten på den profilen har en viss bredd nämligen. Fortfarande idag tillverkas kryssmärkesstolparna med samma mått som den rälfoten, därför att signaler, ringklockor och reflexer ska kunna monteras. Annars skulle det inte fungera. :-)

[IMG]http://i30.photobucket.com/albums/c327/mammaUlla/Kryssmarkesstolpe.jpg[/IMG]

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av Svante Andersson, Saturday, July 18, 2009, 18:46 (5368 dagar sedan) @ mamma Ulla

Men vad visar din ritning?

SA

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av John Thoweman, Sunday, July 26, 2009, 23:40 (5360 dagar sedan) @ Svante Andersson

Men vad visar din ritning?

SA

Ett tvärsnitt av en modern kryssmärkesstolpe.

Skånska vägskydd: Västra Ljungby

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, July 18, 2009, 22:49 (5368 dagar sedan) @ mamma Ulla

Menar du 1896 års räl? = 40,5 kg/m.? Denna har fotbredd 133 mm, samma fot som 43-kilos; nu vanligare... Och samma som 50-kilos oxå, för den delen