Manometer till lok? (Fordon: lok)

av Chatarina Wilkens @, Delsbo, Sunday, March 09, 2008, 20:13 (5885 dagar sedan)

Jag har en gammal manometer med texten Aktiebolaget Nordiska Armaturfabrikerna Stockholm. Ovanför ser man en liten symbol med texten NAF. På baksidan har någon ristat in LOK 20. Den går upp till 20 kilo per kvadratcentimeter på skalan.
Manometern ser hyfsat gammal ut. Den är 15 cm i diameter och ganska tung. Jag tror att den är gjord av mässing. Kan den ha suttit i ett ånglok?


[img]http://img412.imageshack.us/img412/8898/manometer2ev4.jpg[/img]

Manometer till lok?

av Kurt Möller, Sunday, March 09, 2008, 20:28 (5885 dagar sedan) @ Chatarina Wilkens

Chatarina, har du ngn anknytning till Roslagsbanan, via släkt eller bekanta? Jag frågar därför att "lok 20" får oss SRJ-diggare att spetsa öronen - deras lok nr 20 är bland dom sista med D E T numret som gick till skrot i "modern" tid = dom senaste fyrti-femti åren!! Vi hade nämligen väldigt ont om privatbanor på senare år; enda alternativen var SJ och deras lok, som hade tre- eller fyrsiffriga loknummer!!

Kan ngn person m anknytning till saken t ex ha hämtat denna manometer i Rimbo...???

Manometer till lok?

av Chatarina @, Delsbo, Sunday, March 09, 2008, 22:09 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej Kurt!
Jag är uppväxt i Märsta, och jag kommer inte ihåg hur jag fick manometern i min ägo. Förmodligen köpte jag den på loppis eller på auktion någonstans i trakten när jag var i tonåren. Det är nu cirka 20 år sedan. Märsta och Rimbo ligger ju inte långt ifrån varandra.

Manometer till lok?

av Chatarina igen! @, Delsbo, Monday, March 10, 2008, 18:54 (5884 dagar sedan) @ Kurt Möller

Kan det finnas något intresse för manometern? Jag är inte intresserad av att ha den kvar och tänkte sälja den på Tradera. Min entusiasm för lok är inte så stor...

Manometer till lok?

av Kurt Möller, Monday, March 10, 2008, 19:17 (5884 dagar sedan) @ Chatarina igen!

Javisst - du får säkert ett par hundringar för den i a f... Lite mera ifall du kan putsa upp ytterhöljet ordentligt!