Långedragslinjen än en gång. (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, July 13, 2009, 08:34 (5395 dagar sedan)

För några veckor sedan skrevs här om Långedragslinjen i Göteborg.På slutet kom det till stor del att handla om brevlådorna på vagnarna.Någon tycker kanske att det inte hör hit,men vi skriver ju ofta om postvagnar-så varför inte.Något klart besked hade väl ingen att ge , så efter att ha tagit en extra lång funderare - 20 sek. i.st. f. 10 - kom jag fram till att kanske Postmuséi vänners årsbok Postryttaren hade något om detta,och mycket riktigt.1976-UB hade boken-fanns en artikel av Stig Nilebrant.Han hade forskat i saken och fått god hjälp av postmästaren vid Gbg 1,Gardtman.Brevlådor började användas den 1 juni 1911.De fanns på alla linjer utom en.Sexan då,Linnéplatsen Sahlgrenska.Alla vagnar som passerade Drottningtorget tömdes av personal från Gbg 1. Linje 9 och 4 ,som inte passerade Dt,tömdes på Järntorget av personal från Gbg 7.
Omfattningen var stor. 1918 lades 2,2 miljoner försändelser på de 99 lådorna ,varav 75 % småbrev.Detta i en stad med 200,000 invånare. 1958 hade det minskat till 1 miljon och 1961 till 500,000.1 juli 62 drogs lådorna in.Dels beroende på att enmansbetjäning hade det gjort svårt all hålla koll på vagnens bakdel där lådan satt,dels på trafikomläggningar.Stallpersonalen skulle när en vagn kom in ,som inte var tömd, lägga breven på en låda som skulle gå ut följande dag.För de som undrar hur det var i deras stad följer i korthet.Stockholm, 1/11 06-1/7 49 innersta´n, 14/751 Yttre.Lidingö 1925-1/10 50.
Malmö 27/8 08- 34/35. Gävle 1/3 36-31/1 53. Hälsingborg 1/10 11- 31/1 48.Sundsvall 26/8 25-Nov 52. Uppsala 1928-1933 ev.34. De andra städerna hade inga brevlådor.:-) Sune

Långedragslinjen än en gång.

av Kent Lillfors @, Ale, Wednesday, August 05, 2009, 02:05 (5372 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sune - Hej!
Fanns det inte två anledningar till.
1. Posten och spårvägen blev oense om "ersättningen" till spårvägen?
2. Var det inte i Göteborg, "yngre" invånare uppfann "brevbomben"?

I ett kuvert modell grövre appterades smällare med förlängd stubintråd.
Dessa försändelser uppstod i allmänhet kring påsk och nyår
:-D :-D :-D :-D :-D

Långedragslinjen än en gång.

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, August 05, 2009, 07:34 (5372 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Hej Kent! Var det du som jobbade på Tvt?Två med samma namn finns väl knappast!
Nåväl,Det där med ersättningen vet jag inget om.Skälen kan väl ha varit flera.Postmängden hade ju minskat t.ex. fler brevlådor kom upp ute,o.s.v.
Jag redovisade ju i stort ordagrant artikeln i Postryttaren -hade sånär skrivit Postvagnen-utan att lägga några egna synpunkter på det.Hade själv inte haft några funderingar på det förrän frågan dök upp här i spalterna,även om jag väl minns ynglingarna som syntes planlöst springa runt på Drottningtorget med sina säckar.Så var det naturligtvis inte.Smällare och ofog,som vi -förhoppningsvis nu lite mognare ,vad det nu kan innebära - minns att vi med stor glädje deltog i förr,förekom väl så klart. Även om JAG inte lagt det i brevlådor på vagnarna,så smällde det väl någon annanstans istället.
Ja fundringar kan vi ju ha om det mesta
Ha de! :-) Sune

Långedragslinjen än en gång.

av Kent Lillfors @, Ale, Wednesday, August 05, 2009, 14:07 (5371 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jo Sune det finns en Kent Lillfors till!

Men han tilltalas Robin och är en av mina 5 söner!

Så du har både rätt och fel!:-D :-D :-D :-P

Spårvägschefen vid den tiden hette (om jag hittade rätt i hårddisken)Sixten Camp???? Lär ha taget upp denna fråga!
I alla fall samma chef som medvetet eller omedvetet "mörkade" en av utredningarna om tunnelbana i Göteborg. Minns jag vidare rätt fanns en tidigare utredning även kring -30 talet. (ref "tunnelbana" radioarkivet)

De s.k. "brevbomberna" appterades med hjälp av "löst" fäst eltejp över stubintråden innuti "påskuvertet" så att inte stubintråden skulle "kortslutas".

Testade själv denna typ av "brevbomb" i en sandlåda, effekten var förvånansvärt liten. Ett mindre hål i kuvertet och mycket liten glödbrand som snart slocknade.
Värsta scenariot var nog lätt bränskadade kuvert, syretillförseln i en brevlåda är ju begränsad, men det jag såg när andra gjorde det var den stora effekten att det lät mer än vad det verkade och ca 30m senare stannade spårvagnen och en upprörd konduktör uppenbarade sig.
Troligen var det denna effekt som eftersöktes:-P :-P :-D :-D vad vet jag;-)
M.a.o. ett "pojkstreck"
Mitt deltagande "passiv" åskådare vid något eller några tillfälle!
Var det var är min hemlighet, om det var en lokal företeelse vet jag inte! Vet inte om det bara var enstaka händelser

Men sådana här händelser kommer man bara ihåg när någon skriver om, brevlådor på spårvagnar

Sköt om sig och lev väl!

Kenta fd tvt, numera friherre;-)