SJ godsvagnsförteckningar (Fordon: vagnar)

av Johan S, Sunday, March 09, 2008, 22:49 (5864 dagar sedan)

Letar efter SJ godsvagnsförteckningar (ej SJ särtryck 637 utan förteckning över antal godsvagnar av olika typer som fanns hos SJ) från olika år under perioden 1960 till 1980.

Någon som vet var jag ska leta och från vilka år förteckningar finns?

/Johan

SJ godsvagnsförteckningar

av Jesper, Sunday, March 09, 2008, 23:52 (5863 dagar sedan) @ Johan S

Sista Str 420:III med godsvagnar är från 1/1-67 därefter verkar det bara vara SJs topsecret datainfo. Så j-a töntigt av SJ men paranoian verkar ha varit djupt förankrad hos Mbr/MA eller vad det nu kan ha hetat genom åren. Det har funnits flera exempel genom åren. Jag vågar knappt tänka på allt som kan ha utplånats.
Jag har inte ställt frågan men undrat inombords om JVM någon strategi för att spara uppgifter om godsvagnar (och kanske personvagnar) som bara? finns i SJ/Green Cargos datasystem?? Det finns ju bra mycket mer än tuff-tuff inom järnvägshistoria.

SJ godsvagnsförteckningar

av Johan S, Monday, March 10, 2008, 08:35 (5863 dagar sedan) @ Jesper

I de första delarna av Lok och Vagnar (1994- och ett par år framåt) från Stenvalls fanns det godsvagnsförteckningar. Dessa upphörde då GC slutade att lämna ut dessa uppgifter (enl Lok och Vagnar).

Hur är det med Str 420:III, är det många sidor?

/Johan

SJ godsvagnsförteckningar

av Jesper, Monday, March 10, 2008, 09:39 (5863 dagar sedan) @ Johan S

Ja Ulf har nog inte haft det så lätt med att få ut uppgifterna till Lok & Vagnar. Vi har även exempel från Ånghwisslan där en skribent i princip förbjöds hämta uppgifter från databasen.
Jag vet inte vad SJ och GC hävdat som skäl för sin hållning men det är väl företagshemligheter och konkurrens får man tro. Det ser jag mest som patetiskt för det är knappast vagnarna som är den kritiska faktorn med tanke på den öppna marknaden för vagnar med möjligheter att hyra in och hyra ut till höger och vänster. Samtidigt sitter GC och kan se på allt som konkurrenterna på järnvägssidan har att tillgå så de borde inte gnälla.

Så till frågan; särtrycket från 1967 är på 318 sidor. Som jämförelse kan nämnas 1956 års upplaga som är på 495 sidor.

SJ godsvagnsförteckningar

av Johan S, Monday, March 10, 2008, 10:18 (5863 dagar sedan) @ Jesper

Finns det ingen mer kortfattad årsbaserad sammanställning som bara innehåller:
- littera och totalt befintligt antal av varje littera
- typer inom varje littera, befintligt antal per typ samt typernas nummerserier

Eller finns det ett sådant sammandrag i särtryck 420:III?

/Johan

SJ godsvagnsförteckningar

av Jesper, Monday, March 10, 2008, 10:40 (5863 dagar sedan) @ Johan S

Kortfattat så finns en del med alla vagnsnummer och sedan finns en förteckning där vagnsnumren först ordnas efter littera och utrustning (19 sidor 1967).
Sedan finns en "summarisk förteckning" där man bara listar antal inom varje huvudlittera och underlitteror samt antal med olika utrustning. De finns på 4 sidor 1967. Här får du bara antal och ingen uppdelning inom resp littera.

Någon egentlig sammanställning av nummerserier finns inte, det blir till att pussla. Uppdelning i olika typer inom varje littera saknas.

Då säger Str 636 och 637 mer om vagnstyper och serier men där finns å andra sidan inte alla vagnstyper med.

SJ godsvagnsförteckningar

av Peter Lidskog, Sunday, March 09, 2008, 23:54 (5863 dagar sedan) @ Johan S

Tidningen TÅG hade sammanställningar i ett antal år, bl.a. i följande nummer
4/1976 sida 74
3/1977 sida 60
3/1978 sida 47

MVH
Peter Lidskog

SJ godsvagnsförteckningar

av Johan S, Monday, March 10, 2008, 12:34 (5863 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack, ska försöka leta reda på dessa.

/Johan