Det är dock träslipers idag och spåret ser likadant ut som på bilden från 1993 så spåret fick nog ligga intakt när dubbelspåret byggdes. Det kan ju ha varit en släpväxel där tidigare men som försvann då dubbelspåret byggdes. Nynäsbanan har ju betongslipers idag.
Enligt de uppgifter som jag har sett avvecklades tippen under slutet av 80-talet.
Om spåret alltså inte fanns 1973 så borde det då lagts ut senare under 70-talet eller början av 80-talet. Det är väl inte så speciellt mycket militära installationer som används idag, det mesta är nog från första världskriget så en militär användning kan ju verka tveksam. Om det inte ligger en hemlig depå insprängd i berget förstås...
Jag har ingen aning, men var inte sprängivern i våra berg som störst på 1970-talet sett till anläggningarnas yta/volym?.
F.ö. finns 3300 kvadratmeter kontor, logement mm under finfint berg 6 km åt sydväst från diskuterade spår. Men skulle man nu velat transportera någonting dit med tåg vore det nog Jordbro som gällde. Det handlar om "Vargen" vars identiska systeranläggningen "Elefanten" ligger i Sollentuna. Det är de civila ledningscentralerna för Stockholm, malpåsade sedan 10 år tillbaka. Båda centralerna byggdes under andra halvan av 1970-talet.
Eventuell transport till Ågesta torde skett från Farsta. Närmre och bättre vägnät.
Skulle det handla om en trafo kan man ju till och med tänka sig att det byggts för ett endaste tillfälle - å andra sidan, varför skulle man inte lossat från tågspår då. Men då är frågan hur långt avståndet till målet för transporten kan tänkas vara. Tänker man sig söderut är det bara 6 km till Jordbro och (i allafall idag vettigt vägnät).
Enda större transformator i trakten jag ser nu ligger 3,3 km åt sydväst, men den skulle man säkert också kunnat kört från jordbro, om den ens behövde transporteras med tåg Ingen aning när det byggdes, jag kikar bara på gröna kartan och uppskattar storleken med eniros utsiktsbilder.
Jag tror nog ändå mer på olja, SJ/BV-behov eller liknande, för det måste ju vara något som varit tänkt att användas mer än en gång. Men betongplattan är ju lustig ändå.
/Niklas