Drevvikens station (Bana)

av Anders Sandgren, Thursday, July 30, 2009, 15:49 (5382 dagar sedan)

När 'upphöjdes' Drevviken från hållplats (vilket det torde varit när SNJ öppnades) till station? Mötesspåret byggdes vad jag kan förstå 1952, dessförinnan var det ett stickspår.
Stationen upphörde 1973 då tågen slutade att stanna. Någon gång då revs stationshuset. Idag finns bara ett spår utan fast förbindelse med banan, släpväxel eller klätterspår antar jag.

Drevvikens station

av Fredrik Lundström @, Friday, July 31, 2009, 09:54 (5381 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När 'upphöjdes' Drevviken från hållplats (vilket det torde varit när SNJ öppnades) till station? Mötesspåret byggdes vad jag kan förstå 1952, dessförinnan var det ett stickspår.

Just, med ångbåtstrafik till andra sidan Drevviken!

Stationen upphörde 1973 då tågen slutade att stanna. Någon gång då revs stationshuset. Idag finns bara ett spår utan fast förbindelse med banan, släpväxel eller klätterspår antar jag.

Det finns i alla fall ingenting i närheten av den tidigare växelns läge som skulle påminna om något liknande. Spåret har inte använts sedan man byggde ut banan till dubbelspår i början på -90-talet. Jag vet inte varför spåret behölls, kanske ville man ha möjlighet att lasta av grejer någonstans.

//Fredrik Lundström

Drevvikens station - komplettering

av Fredrik Lundström, Friday, July 31, 2009, 12:33 (5381 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

När 'upphöjdes' Drevviken från hållplats (vilket det torde varit när SNJ öppnades) till station? Mötesspåret byggdes vad jag kan förstå 1952, dessförinnan var det ett stickspår.


Just, med ångbåtstrafik till andra sidan Drevviken!

Stationen upphörde 1973 då tågen slutade att stanna. Någon gång då revs stationshuset. Idag finns bara ett spår utan fast förbindelse med banan, släpväxel eller klätterspår antar jag.


Det finns i alla fall ingenting i närheten av den tidigare växelns läge som skulle påminna om något liknande. Spåret har inte använts sedan man byggde ut banan till dubbelspår i början på -90-talet. Jag vet inte varför spåret behölls, kanske ville man ha möjlighet att lasta av grejer någonstans.

//Fredrik Lundström

Efter lite telefonsamtal med Anders Ö kom några till svar. I samband med pendeltågsstarten i juni 1973 slopades Drevvikens station och spåret revs upp, men lades ganska snart tillbaka igen dock utan förbindelse med huvudspåret. Fram till dubbelspårsutbyggnaden var det möjligt att ansluta spåret då det var tydliga skarvar på platsen i det annars helsvetsade huvudspåret. Anledningen att det ligger kvar och att det finns en rejäl betongplatta är troligen pga något beredskapsskäl. Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.

//Fredrik Lundström

Drevvikens station - komplettering

av Anders Sandgren, Friday, July 31, 2009, 14:21 (5381 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Båttrafiken upphörde dock på 30-talet. Men från sent 30-tal och framåt utvecklades Länna med omfattande tomtförsäljning liksom en del områden längs banan varför trafiken torde ökat.
Den mindre av båtarna (Drevviken 2) påstås i vissa källor ligga på mellan Trångsunds gård och Tyresö efter en grundstötning 1929. 1'an såldes däremot.

Drevvikens station - komplettering

av Hans Wicklund, Friday, July 31, 2009, 19:37 (5381 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

När 'upphöjdes' Drevviken från hållplats (vilket det torde varit när SNJ öppnades) till station? Mötesspåret byggdes vad jag kan förstå 1952, dessförinnan var det ett stickspår.


Just, med ångbåtstrafik till andra sidan Drevviken!

Stationen upphörde 1973 då tågen slutade att stanna. Någon gång då revs stationshuset. Idag finns bara ett spår utan fast förbindelse med banan, släpväxel eller klätterspår antar jag.


Det finns i alla fall ingenting i närheten av den tidigare växelns läge som skulle påminna om något liknande. Spåret har inte använts sedan man byggde ut banan till dubbelspår i början på -90-talet. Jag vet inte varför spåret behölls, kanske ville man ha möjlighet att lasta av grejer någonstans.

//Fredrik Lundström


Efter lite telefonsamtal med Anders Ö kom några till svar. I samband med pendeltågsstarten i juni 1973 slopades Drevvikens station och spåret revs upp, men lades ganska snart tillbaka igen dock utan förbindelse med huvudspåret. Fram till dubbelspårsutbyggnaden var det möjligt att ansluta spåret då det var tydliga skarvar på platsen i det annars helsvetsade huvudspåret. Anledningen att det ligger kvar och att det finns en rejäl betongplatta är troligen pga något beredskapsskäl. Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.

//Fredrik Lundström

Detta är inte helt riktigt.
Enligt boken om Nynäsbanan byggdes ett stickspår 1918. 1952 byggdes ett rundgångsspår på västra sidan och ett utdragsspår (stickspår) norrut. Stationshuset revs 1970. Så långt boken.
Jag besökte stället strax före nerläggningen och då var alla sidospår helt bortrivna. På en bild jag har som C Bisting har tagit från hytten den 13 juni 1973 (får man lägga ut hans bild?) framgår att sidospåret är upprivet men sliprarna ligger kvar samt kontaktledningsstolparan för det spåret står kvar. Plattformen är den gamla mittplattformen som provisoriskt förhöjts med sliprar för att klara den nya höjden för det upprustade spåret. Den enda anordnngen är en plåtstins. Kan sidospåren ha rivits inför upprustningen?
Någon betongplatta minns jag inte alls, tvärtom var platsen för utdraget/sticken rejält ingenvuxen liksom det mesta av platsen så vitt jag minns. (Varför snålade man så förb-t med att ta kort i unga år?)
Kan betongplatts och återuppbyggt sidospår tillkommit senare i samband med t.ex. en tungtransport? Var finns / fanns betongplattan?

Drevvikens station - komplettering

av Anders Sandgren, Saturday, August 01, 2009, 13:55 (5380 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Betongplattan finns i södra ändan av stickspåret som numera går åt söder. Strax innan stoppbocken, det är några meter spår emellan.
Stickspåret har träslipers, det kan ju vara rest av gammalt spår som använts som stickspår under dubbelspårsbyggnationen. Den finns en hytt med radioutrustning samt en mast. Ävenledes en grind i södra delen. Kan plattan vara en rest från byggtiden?

Drevvikens station - komplettering

av Fredrik Lundström @, Sunday, August 02, 2009, 13:50 (5379 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Betongplattan finns i södra ändan av stickspåret som numera går åt söder. Strax innan stoppbocken, det är några meter spår emellan.
Stickspåret har träslipers, det kan ju vara rest av gammalt spår som använts som stickspår under dubbelspårsbyggnationen. Den finns en hytt med radioutrustning samt en mast. Ävenledes en grind i södra delen. Kan plattan vara en rest från byggtiden?

Har tittat lite på mina kort från tiden innan enkelspåret. Då låg betongplattan där. Det nuvarande "nerspåret" är byggt öster om det gamla enkelspåret, i alla fall just på den platsen.

//Fredrik L

Drevvikens station - komplettering

av Bobo L, Sunday, August 02, 2009, 16:13 (5379 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Har tittat lite på mina kort från tiden innan enkelspåret. ...

//Fredrik L

Woaow! Häftigt! Snälla, lägg ut dom här på forumet!
/Bobo L :-);-)

Drevvikens station - komplettering

av Fredrik Lundström, Sunday, August 02, 2009, 16:15 (5379 dagar sedan) @ Bobo L

Har tittat lite på mina kort från tiden innan enkelspåret. ...

//Fredrik L


Woaow! Häftigt! Snälla, lägg ut dom här på forumet!
/Bobo L :-);-)

Vi får väl se vad det blir, frågan är om 17 år gamla bilder räknas som historiska. ;-)

Men nu ska jag laga sjömansgryta, hur f-n nu det ska gå till! :-D

C

Drevvikens station - komplettering

av Bobo L, Sunday, August 02, 2009, 16:19 (5379 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Har tittat lite på mina kort från tiden innan enkelspåret. ...

//Fredrik L


Woaow! Häftigt! Snälla, lägg ut dom här på forumet!
/Bobo L :-);-)


Vi får väl se vad det blir, frågan är om 17 år gamla bilder räknas som historiska. ;-)

Men nu ska jag laga sjömansgryta, hur f-n nu det ska gå till! :-D

C

17 år gamnla bilder räknas visst som hysteriska när de visar "före" en så genomgripande förändring som att mangla ut ett dubbelspår på sträckan! Men kan du dessutom visa dina bilder från tiden INNAN ENKELSPÅRET så tittar jag gärna! :-P ;-)

/Bobo, som retas, och strax ska ut och vädra en vit päls :-)

Drevvikens station - komplettering

av Jonas Sjöberg, Sunday, August 02, 2009, 20:45 (5379 dagar sedan) @ Bobo L

[image]

Här ett foto jag tog år 1993 där betongplatten syns väl.
Som synes är enkelspåret redan byggt.....

hälsar Jonas S

Drevvikens station - komplettering

av Hans Wicklund, Sunday, August 02, 2009, 23:18 (5378 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

[image]

Här ett foto jag tog år 1993 där betongplatten syns väl.
Som synes är enkelspåret redan byggt.....

hälsar Jonas S

Men detta stämmer på intet sätt med mina minnesbilder från 1973 (ca.). Då fanns bara rester av rundgångsspåret i bortkanten av spåret på bilden samt spår av ett stickpår åt andra hållet, dvs i norr. Det stämmer inte heller med Bistings bild från 1973 som jag har här hemma. Detta spår med betongplata måste ha tillkommit någon gång efter 1973. Kan det som Staffan i Morshyttan antyder ha något att göra med avvecklingen av Ågestaanläggningen. Visserligen var Södertörns Villastad stn (nuv. Farsta Strand) närmare men efter pendeltågsanpassningnen 1973 så fanns det knappast plats för en sådan lastanläggnng som betongplattan där.

Drevvikens station - komplettering

av Fredrik Lundström, Sunday, August 02, 2009, 23:26 (5378 dagar sedan) @ Hans Wicklund

[image]

Här ett foto jag tog år 1993 där betongplatten syns väl.
Som synes är enkelspåret redan byggt.....

hälsar Jonas S


Men detta stämmer på intet sätt med mina minnesbilder från 1973 (ca.). Då fanns bara rester av rundgångsspåret i bortkanten av spåret på bilden samt spår av ett stickpår åt andra hållet, dvs i norr. Det stämmer inte heller med Bistings bild från 1973 som jag har här hemma. Detta spår med betongplata måste ha tillkommit någon gång efter 1973. Kan det som Staffan i Morshyttan antyder ha något att göra med avvecklingen av Ågestaanläggningen. Visserligen var Södertörns Villastad stn (nuv. Farsta Strand) närmare men efter pendeltågsanpassningnen 1973 så fanns det knappast plats för en sådan lastanläggnng som betongplattan där.

Pratade vidare på telefon här (med Anders Öster). Spåret ska ha lagts tillbaka "en tid" efter att Drevviken drogs in som station. När betongplattan tillkom är dock mer osäkert. "En tid" kan ju vara alltifrån ett halvår till flera år.

Södertörns Villastad ser annorlunda ut nu jämfört med då, efter pendeltågsanpassningen hade man fortfarande åtminstone två uppställningsspår, kanske till och med tre tågspår? (minns inte och mina SNJ-böcker hittar jag inte just nu). Nog skulle det få plats för en sådan lastplats där, men frågan är som sagt om det ens funnits någon.

//Fredrik L

Drevvikens station - komplettering

av Micke Carlsson., Monday, August 03, 2009, 09:47 (5378 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Nynäs Petroleum höll på och velade med att bygga en lossningsplatta för brännolja i Sdv, liknande den i Nyh för fartygsbunker. NP tänkte sig ett nät med sådana plattor där vagnar lossades till bil i Sthlm-omr. Bra idé men fel i tiden, hade den kommit 30 år tidigare eller 40 år senare istället för sent 60-tal så hade smäcken suttit.

I alla fall så var utrymmet i Sdv "tingat" av NP, som aldrig kom loss med sin depåplatta. Frågan levde fortfarande 1973, dvs NP hade fortfarande inte bestämt sig, kanske var det till viss del därför som Sdv fick behålla så mycket bangård.

Södertörns Villastad stn

av Hans Wicklund, Monday, August 03, 2009, 10:05 (5378 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Södertörns Vst: Min barndoms och ungdoms tågdiggarstation.
(Dagens karta)
Före pendeltågsanpassningen fanns två tågspår med mittplattform. På stationshussidan (södra/västra mot Magelungsvägen) fanns en växel mittför huset till ett långt frilastpår (stickspår) med stoppbock i Nynäshamnsändan, det spåret hade både lastkaj och frilast. Rejäl infart för lastbilar via samma infart som idag leder till den lilla parkeringen. På slutet av 60-talet livlig godstrafik av främst byggmaterial.
På andra sidan, mot Brattforsgatan, fanns två sidospår, båda med växelförbindelse till huvudspår i båda ändar. Dessa var lossningsspår för en tjockoljedepå för Nynäs. Mellan spårområdet och dagens Brattforsgata fanns en väg parallellt med spåren med ledningsramper för fyllning av tankbilar. Ett mindre hus och ett par cisterner för Nynäs fullbordade anläggningen. Lastvägen och Brattforsgatan låg/ligger betydligt lägre än bangården. På den tiden kördes alltså tjockolja från Nynäshmn till Södertörns Villastad med tåg för omlastning till tankbil, i dag en otänkbar logistik! Oljedepån avvecklades ett antal år före pendeltågsombyggnaden och växlarna till de spåren i Stockholmsändan togs bort i samband med att en ny bro över Ågestavägen byggdes. Frilastspåret revs vid pendeltågsombyggnaden och i dess läge byggdes det nya mötesspåret då den nya mittplattformen gjordes mer än dubbelt så bred som den gamla. Därmed försvann i praktiken all yta för frilastmöjlighet. Ett av de f.d. oljedepåspåren revs senare och det andra ligger väl fortfarande kvar som banarbetsstick.
Stationen hade ställverk 59 redan på 60-talet med manöverpanel på tågx i det gamla gula stationshuset. Stationen var bevakad M-F. Den unge HW stod på eftermiddagarna i lekparken mot spåret och betraktade den omfattande växlingen med gods- och tankvagnar, så grundlades ett intresse.;-)
Senare byggdes ju dubbelspår, men det är en annan historia för då hade jag flyttat från Farsta...

Drevvikens station - komplettering

av Anders Sandgren, Monday, August 03, 2009, 10:09 (5378 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Det är ju möjligt att man lade ut spåren delvis på de gamla sliperna för något byggprojekt. Antingen Nynäsvägens ombyggnation til motorväg Haninge-Jordbro som byggdes någon i början på 80-talet om jag minns rätt. 1979 var jag på jobb i Handens tingsrätt (installerade kodlås) och då slutade motorvägen i Handen vad jag minns. Sträckan Farsta-Handen var klar ca 1974. Man kan ju ha haft någon omlastning av grus el dyl där. Transportvägen till motorvägen är ju relativt kort därifrån. Det fins väl kross i Jordbro så vut därifrån kanske inte är helt orimligt. Någon av grannarna borde kanske komma ihåg.
På 80-talet bedrevs även en omfattande tippverksamhet i Österhagen (kanske 400m norr om gamla Drevvikens station). Avvecklingen av tippen skedde ca 1990, men det känns som att det är litet sent för spåret. Tror knappast att spåret lades ut för att fylla på tippen, snarast för en avveckling med bortforsling.

Drevvikens station - komplettering

av Fredrik Lundström, Monday, August 03, 2009, 19:20 (5378 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är ju möjligt att man lade ut spåren delvis på de gamla sliperna för något byggprojekt. Antingen Nynäsvägens ombyggnation til motorväg Haninge-Jordbro som byggdes någon i början på 80-talet om jag minns rätt. 1979 var jag på jobb i Handens tingsrätt (installerade kodlås) och då slutade motorvägen i Handen vad jag minns. Sträckan Farsta-Handen var klar ca 1974. Man kan ju ha haft någon omlastning av grus el dyl där. Transportvägen till motorvägen är ju relativt kort därifrån. Det fins väl kross i Jordbro så vut därifrån kanske inte är helt orimligt. Någon av grannarna borde kanske komma ihåg.
På 80-talet bedrevs även en omfattande tippverksamhet i Österhagen (kanske 400m norr om gamla Drevvikens station). Avvecklingen av tippen skedde ca 1990, men det känns som att det är litet sent för spåret. Tror knappast att spåret lades ut för att fylla på tippen, snarast för en avveckling med bortforsling.

Tippen var på upphällningen redan i slutet på 80-talet. När jag gick i Sjötorpsskolan 87-90 var det väldigt lite verksamhet vid tippen. Jag tror inte heller spåret lades ut just för denna tippningsanläggning. Kördes det något, så gick det på lastbil dit.

Jag skulle inte vilja röra om i den tippen. Det ligger not lite allt möjligt eländigt i de högarna.

Jag får snart åka ner till närmsta villa och fråga om de minns nåt. Det är ju inte helt ordentligt utrett vad spåret vad till för.

C

Drevvikens station - när?

av Anders Sandgren, Monday, August 03, 2009, 21:28 (5377 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Enda möjliga kopplingen som jag såg det var om det användes för bortfortling från tippen, men tidsmässigt ligger det för sent.
Det lär finnas långtgångna planer på att bebygga tipp-området, inte minst genom att markägaren tydligen har ett visst politiskt inflytande i dessa frågor. Men då blir det säkert bullervall mot dessa hus, befintlig bebyggelse inom längs Nynäsbanan inom Länna har ju aldrig ansetts störda av järnvägen så mycket att det blivit något skydd. Märkligt att man inte byggde något sådant när banan blev dubbelspårig. I Vega och delar av Trångsund och Skogås var det visst annorlunda.

Egentligen var ursprungsfrågan dock när Drevviken 'upphöjdes' från hållplats (som den nog var vid banans öppnande) till station. Bemannad var den ju tidigt, förvisso.

Drevvikens station - när?

av Anders Ö....../NJM, Monday, August 03, 2009, 23:58 (5377 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har inget minne av att spåret med betongplattan nånsin haft en fast växel eller att där stått nån vagn...
Tvivlar att det låg på gamla slipers, vill minnas att de sett relativt fräscha ut jämfört med de gamla i fd mötesspåret, läget stämmer inte heller med gamla dragningen.
En reservlastningsplats för tunga el-prylar tror jag mest på...

När jag flyttade till Länna (fd Drevviken) -93 så var soptippen borta/överfylld sen länge, det skedde som jag minns det tidigt -80-tal.

Drevvikens station - när?

av Anders Sandgren, Tuesday, August 04, 2009, 00:26 (5377 dagar sedan) @ Anders Ö....../NJM

Det är dock träslipers idag och spåret ser likadant ut som på bilden från 1993 så spåret fick nog ligga intakt när dubbelspåret byggdes. Det kan ju ha varit en släpväxel där tidigare men som försvann då dubbelspåret byggdes. Nynäsbanan har ju betongslipers idag.
Enligt de uppgifter som jag har sett avvecklades tippen under slutet av 80-talet.
Om spåret alltså inte fanns 1973 så borde det då lagts ut senare under 70-talet eller början av 80-talet. Det är väl inte så speciellt mycket militära installationer som används idag, det mesta är nog från första världskriget så en militär användning kan ju verka tveksam. Om det inte ligger en hemlig depå insprängd i berget förstås...
Däremot har ju funnits en del planer med bl.a sopvärmeverk under senare år och några liknande projekt kan ju funnits tidigare. Länna industriområde etablerades under slutet av 70-talet och där finns oljeverksamhet i viss utsträckning.
När byggdes avloppstunneln under Länna?

Drevvikens station - när?

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, August 04, 2009, 09:06 (5377 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är dock träslipers idag och spåret ser likadant ut som på bilden från 1993 så spåret fick nog ligga intakt när dubbelspåret byggdes. Det kan ju ha varit en släpväxel där tidigare men som försvann då dubbelspåret byggdes. Nynäsbanan har ju betongslipers idag.
Enligt de uppgifter som jag har sett avvecklades tippen under slutet av 80-talet.
Om spåret alltså inte fanns 1973 så borde det då lagts ut senare under 70-talet eller början av 80-talet. Det är väl inte så speciellt mycket militära installationer som används idag, det mesta är nog från första världskriget så en militär användning kan ju verka tveksam. Om det inte ligger en hemlig depå insprängd i berget förstås...

Jag har ingen aning, men var inte sprängivern i våra berg som störst på 1970-talet sett till anläggningarnas yta/volym?.
F.ö. finns 3300 kvadratmeter kontor, logement mm under finfint berg 6 km åt sydväst från diskuterade spår. Men skulle man nu velat transportera någonting dit med tåg vore det nog Jordbro som gällde. Det handlar om "Vargen" vars identiska systeranläggningen "Elefanten" ligger i Sollentuna. Det är de civila ledningscentralerna för Stockholm, malpåsade sedan 10 år tillbaka. Båda centralerna byggdes under andra halvan av 1970-talet.

Eventuell transport till Ågesta torde skett från Farsta. Närmre och bättre vägnät.

Skulle det handla om en trafo kan man ju till och med tänka sig att det byggts för ett endaste tillfälle - å andra sidan, varför skulle man inte lossat från tågspår då. Men då är frågan hur långt avståndet till målet för transporten kan tänkas vara. Tänker man sig söderut är det bara 6 km till Jordbro och (i allafall idag vettigt vägnät).
Enda större transformator i trakten jag ser nu ligger 3,3 km åt sydväst, men den skulle man säkert också kunnat kört från jordbro, om den ens behövde transporteras med tåg Ingen aning när det byggdes, jag kikar bara på gröna kartan och uppskattar storleken med eniros utsiktsbilder.

Jag tror nog ändå mer på olja, SJ/BV-behov eller liknande, för det måste ju vara något som varit tänkt att användas mer än en gång. Men betongplattan är ju lustig ändå.

/Niklas

Drevvikens station - när?

av Anders Ö...../NJM, Tuesday, August 04, 2009, 11:31 (5377 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är dock träslipers idag och spåret ser likadant ut som på bilden från 1993 så spåret fick nog ligga intakt när dubbelspåret byggdes. Det kan ju ha varit en släpväxel där tidigare men som försvann då dubbelspåret byggdes. Nynäsbanan har ju betongslipers idag.
Enligt de uppgifter som jag har sett avvecklades tippen under slutet av 80-talet.
Om spåret alltså inte fanns 1973 så borde det då lagts ut senare under 70-talet eller början av 80-talet. Det är väl inte så speciellt mycket militära installationer som används idag, det mesta är nog från första världskriget så en militär användning kan ju verka tveksam. Om det inte ligger en hemlig depå insprängd i berget förstås...
Däremot har ju funnits en del planer med bl.a sopvärmeverk under senare år och några liknande projekt kan ju funnits tidigare. Länna industriområde etablerades under slutet av 70-talet och där finns oljeverksamhet i viss utsträckning.
När byggdes avloppstunneln under Länna?

Betongplatan med spår är nog densamma men jag är tämligen säker på att spåret var borta (eller överfyllt) ett tag, liksom stoppbocken...

Kan ju ha en koppling till det tänkta värmeverket i Länna ind.omr...men jag vill minnas de ideerna efter att jag flyttade dit å då fanns ju redan spåret.

Drevvikens station -ågesta

av Morshyttan, Sunday, August 02, 2009, 21:03 (5378 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.

//Fredrik Lundström

behövde kolla att det inte var någon sekretess kvar men verkar ok:-)
nu är jag inte hundra på att det är den platsen för jag vet inte koordinaterna på den ni diskuterar, men med hög sannolikhet är det lastplatsen för transporter till Ågesta-reaktorn sägs det här på avdelningen elätrisitätsdrefft.
som bekant så slog anläggningen igen 1973 efter ca ett deceniums drift ;-)

men kan någon ange var platsen ligger så kan det mer säkert bekräftas säger staffan g i nu horndal (men tidigare elverkare i stockholm) :-| :-) :-) ;-) :-D

Drevvikens station -ågesta

av Fredrik Lundström, Sunday, August 02, 2009, 22:50 (5378 dagar sedan) @ Morshyttan

Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.

//Fredrik Lundström


behövde kolla att det inte var någon sekretess kvar men verkar ok:-)
nu är jag inte hundra på att det är den platsen för jag vet inte koordinaterna på den ni diskuterar, men med hög sannolikhet är det lastplatsen för transporter till Ågesta-reaktorn sägs det här på avdelningen elätrisitätsdrefft.
som bekant så slog anläggningen igen 1973 efter ca ett deceniums drift ;-)

men kan någon ange var platsen ligger så kan det mer säkert bekräftas säger staffan g i nu horndal (men tidigare elverkare i stockholm) :-| :-) :-) ;-) :-D

Men det verkar också konstigt. Farsta Strand, eller Södertörns Villastad som det hette på den tiden som det begav sig ligger avsevärt närmare Ågesta än vad Drevviken gör. Dessutom är det en sjö och bergig terräng ivägen om man kommer från Drevvikenhållet mot Ågesta. Alltså inga vägar raka vägen utan man måste runt sjön Magelungen på ena eller andra stället, raka vägen, dvs genom västra Länna och Ågestaskogen och Vidja finns det inte och har heller inte heller funnits någon väg. Då tror jag mer på Södertörns Villastad, som dessutom hade fler spår än Drevviken.

Iofs vimlar det av gamla bunkrar och försvarsställningar i Östra och Södra Skogås, byggda kring första världskriget, men nä, betongplattan måste ha tillkommit av någon annan anledning. Ingen som har några känningar inom Banverket kring detta, eller att nån av SNJ-boksförfattarna grävt kring detta.

//Fredrik Lundström
Ex-Skogåsbo, numera Lidingöbo

Drevvikens station -ågesta

av AndersÖ....../NJM, Monday, August 03, 2009, 00:32 (5378 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Som jag minns det var det tomt på sidospår i Drevviken under en tid, försöker förtvivlat minnas när detta byggdes första gången men njet... är nu rätt övertygad om att det åtminstone fanns från -79 då jag pendlade till Åsö men då var spåret rejält rostigt och någon växel kändes inte i spåret (som Jonas bild visar).
Under dubbelspårsbygget var det mesta av spåret väck alt. täckt med annat....

Drevvikens station -ågesta

av Lars-Erik Larsson, Monday, August 03, 2009, 02:24 (5378 dagar sedan) @ Morshyttan

Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.

//Fredrik Lundström


.........................
nu är jag inte hundra på att det är den platsen för jag vet inte koordinaterna på den ni diskuterar, men med hög sannolikhet är det lastplatsen för transporter till Ågesta-reaktorn sägs det här på avdelningen elätrisitätsdrefft.
som bekant så slog anläggningen igen 1973 efter ca ett deceniums drift ;-)

men kan någon ange var platsen ligger så kan det mer säkert bekräftas säger staffan g i nu horndal (men tidigare elverkare i stockholm) :-| :-) :-) ;-) :-D

Spåret och framför allt betongplattan syns på Eniros flygfoto.
GPS kordinaterna
N 59º 12.060'
E 018º 08.690'

Hälsar Lars-Erik L
(den f.d. elverkaren i storstaden Djursholm
på den tiden när det begav sig.)

Drevvikens station -ågesta- NÄ!

av Morshyttan, Monday, August 03, 2009, 18:12 (5378 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

men kan någon ange var platsen ligger så kan det mer säkert bekräftas säger staffan g i nu horndal (men tidigare elverkare i stockholm) :-| :-) :-) ;-) :-D


Spåret och framför allt betongplattan syns på Eniros flygfoto.
GPS kordinaterna
N 59º 12.060'
E 018º 08.690'

tackar för lägesangivelsen :-) nej, det är alldeles för långt ifrån för att det skulle kunna vara den:-P .
har inget mer i.s.f annat än att micke,s förklaring med bränslelossning verkar trolig :-) ;-)

Hälsar Lars-Erik L
(den f.d. elverkaren i storstaden Djursholm
på den tiden när det begav sig.)

hälsar åsså staffan granath SEV, stationsbyrån mfl stälen nu framlevande sin tid i horndal :-) ;-) :-) :-D

Drevvikens station

av Rolf Nordin, Monday, April 27, 2020, 13:36 (1458 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Fjällpanel var en vanligt fasadklädsel på många av Nynäsbanans stationshus.