H3s expansionstag (Fordon: lok)

av morrgan, Wednesday, March 12, 2008, 18:55 (5883 dagar sedan)

H3s pannan har 5 rader med 10 i varje = 50 st expansionsstag i främre delan av fyrboxen.
Dessa stag skruvas i underifrån, det verkar vara lätt att montera dem. Med hästskit blir det sedan tätt i fyrboxtaket utan att behöva dikta och misshandla kopparboxen.
morrgan

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJ-ritningar/H3s-Expansionsstag.jpg[/img]

H3s expansionstag

av Per Ljungberg, Thursday, March 13, 2008, 12:58 (5882 dagar sedan) @ morrgan

Intressant konstruktion. Om jag fattat rätt så sitter del 4 i ståldelen och del 5 i kopparfyrboxen.Eller är det tvärt om? Men vad hindrar del 3 att rotera när man skruvar in del 5 i del 3. Det antyds några svarta "fyrkanter" runt kanten på del 3. Är det urtag eller kanter som ska hindra vridning?
PLj

H3s expansionstag

av morrgan, Thursday, March 13, 2008, 13:15 (5882 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Intressant konstruktion. Om jag fattat rätt så sitter del 4 i ståldelen och del 5 i kopparfyrboxen.Eller är det tvärt om? Men vad hindrar del 3 att rotera när man skruvar in del 5 i del 3. Det antyds några svarta "fyrkanter" runt kanten på del 3. Är det urtag eller kanter som ska hindra vridning?
PLj

Stålstaget 5 dras hårt mot taket i kopparboxen, del 3 kulan hålls på plats med en speciell haknyckel.
Frågan är sedan vilket moment man skall dra fast del 3 i del 4, så att den blir rörlig men ändå håller koppartaket på plats. Tätningen sköts ju av locket del 1. Jag tycker att det är mycket smart att ha takstag med skalle och fyrkant så man slipper dikta på undersidan av fyrboxtaket. Denna konstruktion med skalle och fyrkant borde man kunna bruka på alla takstag i kopparboxar.
morrgan