70-tal i färg: Slottskurvan. (Bana)

av JöL, Wednesday, March 12, 2008, 18:58 (5887 dagar sedan)

[image]
Den skarpa kurvan mellan Germania och Djursholms Torg på Roslagsbanans Eddavägslinje. Den gamla lampan avslöjar var den sedan länge (redan då) nedlagda "privata" hållplatsen i kurvan låg. Den hette något på Slottskurvan eller Slottsvägen. Någon som vet bättre?

Foto 1972.

70-tal i färg: Slottskurvan.

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, March 12, 2008, 19:33 (5886 dagar sedan) @ JöL

Slottsvägen.
Hållplatsen tycks ha strukits ur trafikplatsförteckningarna redan 1927!

70-tal i färg: Slottskurvan.

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Wednesday, March 12, 2008, 19:56 (5886 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Tydligen lades linjen ner 1974, alltså 2 år efter att bilden togs.

70-tal i färg: Slottskurvan.

av JöL, Wednesday, March 12, 2008, 20:14 (5886 dagar sedan) @ Christer Andersson

Tydligen lades linjen ner 1974, alltså 2 år efter att bilden togs.

Linjen lades ned nyårsafton 1975. Men då hade det bara gått ett tågpar per dag sedan 1974, det s.k. koncessisionståget.

70-tal i färg: Slottskurvan.

av Björn Rundqvist @, Wednesday, March 12, 2008, 20:29 (5886 dagar sedan) @ JöL

Jag tackar för många fina SRJ-bilder som Du har visat!
rnd

70-tal i färg: Slottskurvan.

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, March 13, 2008, 09:18 (5886 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Om man tittar i kartan ser man tydligt var linjen gick: Djursholms Ösby-längs Valevägen, upp vid H Palmés allé-Samsöparken-Germaniaparken-Framnäsparken-längs Friggavägen och Valkyriavägen till slutstationen på Eddavägen.

Om man vill se ett tydligt spår av linjen ska man åka till Ymervägen vid Framnäsparken, där finns en bevarad järnvägsbro som man kör under med bil då man ska till Framnäsviken.

70-tal i färg: Slottskurvan.

av JöL, Thursday, March 13, 2008, 15:37 (5886 dagar sedan) @ Christer Andersson

Från Eddavägen går det att gå banvallen i princip hela vägen till Djursholms Ösby. Större delen av banan är omgjord till gångbana. /Hälsningar JöL

Om man tittar i kartan ser man tydligt var linjen gick: Djursholms Ösby-längs Valevägen, upp vid H Palmés allé-Samsöparken-Germaniaparken-Framnäsparken-längs Friggavägen och Valkyriavägen till slutstationen på Eddavägen.

Om man vill se ett tydligt spår av linjen ska man åka till Ymervägen vid Framnäsparken, där finns en bevarad järnvägsbro som man kör under med bil då man ska till Framnäsviken.

70-tal i färg: Slottskurvan. Söndagspromenad

av Leif B, Saturday, March 15, 2008, 15:48 (5884 dagar sedan) @ JöL

Från Eddavägen går det att gå banvallen i princip hela vägen till Djursholms Ösby. Större delen av banan är omgjord till gångbana. /Hälsningar JöL

Och då förtydligar jag att det dessutom är en trevlig söndagspromenad att gå banvallen, bland stora villor, gamla ekar, en och annan skymt av havet och några gamla plattformskanter.

Efter Eddavägen fortsätt rakt fram, i början kan man följa banvallen mot den tidigt nedlagda hållplatsen Svalnäs som under några år var ändstation men sedan blir det svårt att avgöra vad som varit banvall. Fortsätt dock rakt fram genom skogen/parken med golfbanan på vänster sida. Från kommungränsen till Täby börjar villabebyggelsen igen. Första avtagsvägen till vänster efter kommungränsen leder till Lahällls hållplats på Näsbyparkslinjen. Ta tåget tillbaka till Östra och avsluta med lunch/middag på restaurang Östra station!

/God Tur!
Leif

Slottskurvan

av Bobo L, Wednesday, March 19, 2008, 22:24 (5879 dagar sedan) @ JöL

Är det någon som har uppgift om vilken radie det var på Slottskurvan på SRJ:s Eddavägslinje?
/Bobo L

Slottskurvan

av Olov Kalderén @, Thursday, March 20, 2008, 11:20 (5879 dagar sedan) @ Bobo L

Slottskurvan hade officiellt 100 meters kurvradie, men jag har hört (minns inte av vem) att den faktiska kurvradien var någon meter mindre.
I kurvan fanns en trälåda med en pyts och några dunkar olja samt en rund pensel monterad på ett kvastskaft. Man kan tänka sig att någon i omgivningen stördes av "kurvskrik" och att rälsen smordes då och då för att minimera detta. Det borde ju ha funnits en banvakt även på Eddavägslinjen som skötte detta - någon som vet vem det var och var han var stationerad?
Enligt uppgift fick det första stationshuset i Framnäsviken tjäna som banvaktstuga redan efter några år, men stämmer det att det var just en banvakt som bodde där och i så fall hur länge användes det? Huset var rivet när jag började åka på banan 1974. Då var även den inbyggda vänthallen/kiosken riven - en "storlek större" än de vanliga väntkurarna.
Något annat som jag hört är att den lilla anhalten i Slottskurvan hade ett mycket litet antal påstigande, men av desto högre dignitet.
Det lär till och med ha hänt att när en viss resenär inte steg på det morgontåg som han brukade ta till jobbet på morgonen, så gick konduktören av och knackade på hos denne för att höra om tåget skulle vänta, eller om direktörn inte skulle åka med denna morgon!
Detta inträffade för kollosalt länge sedan, långt innan SJ tog över...
/Olov

Slottskurvan

av Kurt Möller, Thursday, March 20, 2008, 14:54 (5879 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Hpl Slottsvägen indrogs formellt redan ca 1922/24? På allra sista sidan i RB 100 År har jag skrivit "På Edv-linjen tillkom hpl Bragevägen först 1924, samtidigt som uph vid Slottsvägen (då formellt indragen) minskades till ett fåtal och hpl Vägporten drogs in helt..." Jag plöjde massor av gamla Kommunickor på SJ Cfv bibliotek på Vasagatan 1 då jag researchade detta m stationer o hpl - och det var ngn otydlighet i dom som fick mej att göra denna ngt suddiga skrivning (typ Slottsv. var borta ur några tdt men återkom visst, minns inte...) Att uppehåll vid Slottsvägen förekom in på 50-talet, det har jag andra gammelgubbars ord på; jag åkte själv faktiskt aldrig nånsin Edv-linjen som liten kille, bara Parklinjen, för vi hade släktingar både i Altorp o Lahäll...

Slottskurvan

av Daniel Engström, Thursday, March 20, 2008, 11:23 (5879 dagar sedan) @ Bobo L

Är det någon som har uppgift om vilken radie det var på Slottskurvan på SRJ:s Eddavägslinje?
/Bobo L

Ca 100 m.

I tdt del A 1959 är det sth 25 km/h med anledning av 100 m kurvradie i 510 meter mellan 8+670 och 9+180 samt sth 35 km/h med anledning av 150 m kurvradie i 120 meter mellan 9+390 och 9+510.

25 km/h nedsättningen börjar alltså stax innan Djursholms Torg och Slottskurvan befinner sig i de sista 250-300 metrarna av den nedsättningen.

/Daniel