På vägen mot Göteborg Bs (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, August 03, 2009, 20:21 (5383 dagar sedan)

Vykort
[image]
Hjälpvagnen till vänster byggd i Tyskland. Det var väl den som stod där?
/tell

På vägen mot Göteborg Bs - Cykeln!

av Bobo L, Monday, August 03, 2009, 23:21 (5383 dagar sedan) @ Thomas Tell

Å tammef-n står inte den där cykeln där mot stationshusväggen till vänster! ;-)

Härlig bild, och med stor skärpa! Uppskattas!

På vägen mot Göteborg Bs

av A.Svenson, Blg, Wednesday, August 05, 2009, 13:32 (5381 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej!

Vagnen som skymtar är förmodligen inte en hjälpvagn utan en sjukvagn. En sådan stod i beredskap på Borås N (numera C) i gamla tider och spåret kallades fortfarande "Sjukvagnsspåret" när jag började som förare på åttiotalet. Vi brukade ställa upp loket till Göteborgståget där ibland och emmelanåt stod det ett D-lok i reserv där.

Vid tiden när kortet togs så var säkerligen de flesta hjälpvagnar av äldre årgång än den vagn som skymtar på bilden. Sjukvagnar däremot byggdes ju i många fall för sitt syfte eller ombyggdes från modernare vagnar, hur det var med den på bilden har jag ingen aning om. Vill dock minnas att jag hört att den tillhörde BAJ snarare än GBJ eller VBHJ.

Thomas har väl dessutom inte enbart fel när han skriver hjälpvagn, även sjukvagnarna ingick i hjälpberedskapen. Jag har själv sett listor över beredskapsmateriel för såväl hjälp- som sjukvagnar, bägge under rubriken "Hjälpberedskap". Materielen omfattade gasskydds och mörkläggningsmateriel. Besättningen uttrustades vid mobilisering liksom all annan järnvägspersonal med stålhjälm, skyddsmask, första förband och senare även autoinjektor samt på särskild order dosimeter.

A.Svenson

På vägen mot Göteborg Bs

av Thomas Tell, Wednesday, August 05, 2009, 20:33 (5381 dagar sedan) @ A.Svenson

Vid tiden när kortet togs så var säkerligen de flesta hjälpvagnar av äldre årgång än den vagn som skymtar på bilden. Sjukvagnar däremot byggdes ju i många fall för sitt syfte eller ombyggdes från modernare vagnar, hur det var med den på bilden har jag ingen aning om. Vill dock minnas att jag hört att den tillhörde BAJ snarare än GBJ eller VBHJ.

Thomas har väl dessutom inte enbart fel när han skriver hjälpvagn, även sjukvagnarna ingick i hjälpberedskapen.

A.Svenson

Jag menade egentligen sjukvagn för en av dessa tyskbyggda vagnar var sjukvagn i Borås. Det var BAJ 106/406 som var sjukvagn 1923-40.
/tell