Retuscherat Ösby (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, August 03, 2009, 21:57 (5383 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/DjsbyRetuch.jpg[/img]
/tell

Retuscherat Ösby

av Arne, Monday, August 03, 2009, 22:38 (5383 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/DjsbyRetuch.jpg[/img]
/tell

Trevlig järnvägsmiljöbild - från vilket år är den?

Retuscherat Ösby. Årtal

av Leif B, Monday, August 03, 2009, 23:24 (5383 dagar sedan) @ Arne

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/DjsbyRetuch.jpg[/img]
/tell


Trevlig järnvägsmiljöbild - från vilket år är den?

Längst till höger syns en "räv" (X4p) och de började levererades 1939 (undantag: en redan 1938 och en 1940). Den 2 juni 1946 höjdes spänningen från 750 V till 1500 V och den gamla motorvagnen på spåret närmast till vänster om stationshuset kunde inte längre användas. Om vi antar att grönskan är för kraftig för att bilden ska kunna vara tagen i maj, så faller 1946 bort. Rävarna var tvåfärgade vid leverans, så då faller de första åren bort och vi har 194?-45 kvar.

/Leif

Retuscherat Ösby. Årtal. Facit

av Leif B, Monday, August 03, 2009, 23:29 (5383 dagar sedan) @ Leif B

Upptäckte just att bilden finns med i "Roslagsbanan 100 år" med följande bildtext:

[i]"En trevlig bild från Djursholms Ösby tagen [b]omkring 1945[/b]. Pendelvagnen till Ekeby står på dåvarande spår 5 till vänster om stationen. Till höger ett tåg till Näsbypark eller Eddavägen. Alla djursholmståg hade vid den här tiden brevlådor. Tidigare hade all post till Djursholm sänts från Östra med tåg. Foto SJKF."[/i]

Oretuscherat Ösby - med ånglok?

av Thomas Tell, Tuesday, August 04, 2009, 11:16 (5382 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsby40t.jpg[/img]
Här är stolpen kvar i förgrunden. Hur länge hängde brevlådorna kvar på tågen.

Här nedan motorvagn 9 i större format.
Är det inte en ångdom bakom vänstra strömavtagaren? Samt tak med ångvissla?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsbymv9.jpg[/img]
/tell

Stopplyktan fanns i del A först 1947

av Ulf Pålsson, Tuesday, August 04, 2009, 20:29 (5382 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsby40t.jpg[/img]
- - -
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsbymv9.jpg[/img]
/tell

I kontaktledningsstolpen med klockan syns baksidan av stopplykta S, som uppträdde i tidtabellsboken del A först i juni 1947. Föregående ändring av del A skedde, enligt det arkiv som en gång fanns i källaren vid Stockholm Ö, i juni 1943, så det är ju inte omöjligt att stopplykta S fanns där redan 1945.

Stopplykta S utgjorde slutpunkt på spår 5 för avkortad tågväg från Dj Ekeby nedspår. Utanför bilden till vänster fanns det en motsvarande stopplykta U för avkortad tågväg till spår 6. (Dessa stopplyktor hade verkligen maffiga bakgrundsskärmar!)

Tidigare hade det varit så att infartssignal D ½ (som då var en semafor) från Dj Ekeby nedspår visade "en vinge" till tågväg till spår 6 med slutpunkt vid utfartssignal B i södra bangårdsänden och "två vingar" till tågväg till spår 5 med slutpunkt före växel 20, strax framför "Ekebylådan" (motorvagn 9 på bilden). Tågvägen till spår 6 kunde inte finnas samtidigt med infartstågväg från Stocksund uppspår till spår 2, spåret för tåg mot Djursholm, till höger om stationshuset på bilden. Det var en besvärande begränsning med den allt ökande trafiken.

Ändringen i del A 1947 (som kanske alltså i praktiken genomfördes några år tidigare) innebar att det blev möjligt att lägga [i]avkortad tågväg[/i] från Dj Ekeby nedspår till spår 6 samtidigt med tågväg från Stocksund uppspår till spår 2. En huvudljussignal fick ersätta semaforen som infartssignal D ½. Stopplyktorna S och U sattes upp, och samtidigt en dvärgsignal Dv S invid stopplykta S (baksidan av Dv S syns under stopplyktan på bilden). Även till spår 5 inrättades avkortad tågväg, förmodligen av likformighetsskäl; den avkortade tågvägen dit var inte längre än kanske högst 20 m kortare än den ursprungliga tågvägen till spår 5.

Infartssignal D ½ kompletterades med en dvärgsignal Dv D, en dvärgsignal med gröna sken, för signalering till avkortad tågväg, detta kallades [i]infartsdvärgsignal[/i] till 1959. Vid avkortad tågväg till spår 6 visade Dv D signalbild "grön blink till höger" (alltså en grön blink under två lodräta vita), och vid avkortad tågväg till spår 5 visade Dv D "en grön till vänster". Samtidigt visades "stopp" från huvudljussignalen D ½. (Detta var det ursprungliga sättet att signalera avkortad tågväg; det ersattes först senare av signalering med "tre gröna" i huvudljussignal.) Vid oavkortad tågväg till spår 6 visade D ½ signalbild "en grön" (eller "grön blink" vid "stopp" i utfartssignal B, och Dv D sannolikt bara signalbild "lodrätt" i båda dessa fall) . Den nyuppsatta dvärgsignal Dv S innebar att det nu också blev möjligt att lägga utfartstågväg från spår 5 via spår 6 och utfartssignal B mot Stocksund nedspår.

Det är osäkert om det under denna tid var möjligt att lägga oavkortad tågväg med signalbild "två gröna" i D ½ till spår 5 (något som signalbeteckningen dock antyder). Möjligen blev det oavkortad tågväg om man före läggande av infarten från Dj Ekeby till spår 5 lade växlarna rätt för utfart från spår 5 via spår 6 mot Stocksund. Om vi antar att "Ekebylådan" på bilden ganska nyligen har inkommit från Dj Ekeby, ser vi att den faktiskt med framänden har passerat stopplykta S. Var oavkortad tågväg ställd, eller körde föraren ändå förbi med några meter, kan man undra.

Av någon anledning ändrades 1954 benämningarna på stopplyktorna U, S och dvärgsignal Dv S till N, O resp. Dv O.

De avkortade tågvägarna levde till 1959. Då bestämdes att tågväg frän Dj Ekeby nedspår till spår 6 alltid skulle vara kort, men inte avkortad. De två stopplyktorna togs ned, liksom infartsdvärgsignalen Dv D. På spår 6 sattes en S-tavla upp där stopplykta N (f.d. U) tidigare hade stått. Dit visade nu infartssignal D ½ "en grön" ("grön blink" vid "stopp" i utfartssignal B), och den tågvägen tilläts vara samtidig med den från Stocksund uppspår till spår 2. Eftersom största tillåtna hastighet över hela bangården var 30 km/h ansåg man tydligen att detta undantag från säo:s principer kunde medges. På spår 5 blev dvärgsignalen Dv O (f.d. Dv S) tågvägens slutpunkt och dit visade infartssignal Dv ½ "två gröna". Detta gällde sedan tills tågklareraren i december 1979 flyttades från tågx i stationshuset upp i hävstångsställverket ("Ösverket" ) , då nya utfartssignaler sattes upp vid tågvägarnas slutpunkter och infartssignal D ändrades att visa "två gröna" till båda tågvägarna, p.g.a. av den generella begränsningen till 30 km/h. Djursholms Ösby fick sedan ett helt nytt ställverk i oktober 1984 och sedan igen i augusti 2000, men det är en annan historia.
/up

Stopplyktan fanns i del A först 1947. Tack

av Leif B, Tuesday, August 04, 2009, 20:59 (5382 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för denna intressanta redogörelse! (Jag hade tänkt att jag skulle fråga vad som fanns på andra sidan av den enorma skärmen!)

I kontaktledningsstolpen med klockan syns baksidan av stopplykta S, som uppträdde i tidtabellsboken del A först i juni 1947. Föregående ändring av del A skedde, enligt det arkiv som en gång fanns i källaren vid Stockholm Ö, i juni 1943, så det är ju inte omöjligt att stopplykta S fanns där redan 1945.

Jo, det måste den ju ha gjort eftersom motorvagn 9 inte kunde användas efter den 1/6 1946!

/Leif

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Thomas Tell, Tuesday, August 04, 2009, 23:39 (5381 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här nedan motorvagn 9 i större format.
Är det inte en ångdom bakom vänstra strömavtagaren? Samt tak med ångvissla?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsbymv9.jpg[/img]

/tell

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Niklas Biedermann @, Wednesday, August 05, 2009, 07:04 (5381 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här nedan motorvagn 9 i större format.
Är det inte en ångdom bakom vänstra strömavtagaren? Samt tak med ångvissla?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsbymv9.jpg[/img]

/tell

Ett ånglok med en vagn med en kabelrulle på bakom, tror jag. Elektrifieringsjobb nånstans?

/Niklas

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Pluggis, Wednesday, August 05, 2009, 14:51 (5381 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Här nedan motorvagn 9 i större format.
Är det inte en ångdom bakom vänstra strömavtagaren? Samt tak med ångvissla?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Djsbymv9.jpg[/img]

/tell


Ett ånglok med en vagn med en kabelrulle på bakom, tror jag. Elektrifieringsjobb nånstans?

/Niklas

Nja, jag tror snarare att ångloket är dragkraft åt tåget på spåret bakom 9:an. Det ser dessutom ut som att en F-finka går mellan loket och första passvagnen (Bautzenpass). Längst bort anar man ju också en gammal motorvagn i serien 9-13, kanske den var spänd framför kabelrullevagnen?

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Anders Sandgren, Wednesday, August 05, 2009, 15:55 (5381 dagar sedan) @ Pluggis

Det pågick förvisso elektrifiering vid denna tid.
- 1944 Vallentuna - Lindholmen
- 1945 Lindholmen - Frösunda
- 1946 Frösunda Rimbo

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, August 05, 2009, 21:27 (5381 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Obs. att enstaka tåg fortfarande gick m ånga HELA vägen till Rmo.

Vad tror ni, är det ett ånglok?

av Niklas Biedermann @, Wednesday, August 05, 2009, 21:42 (5381 dagar sedan) @ Pluggis

Ett ånglok med en vagn med en kabelrulle på bakom, tror jag. Elektrifieringsjobb nånstans?

/Niklas


Nja, jag tror snarare att ångloket är dragkraft åt tåget på spåret bakom 9:an. Det ser dessutom ut som att en F-finka går mellan loket och första passvagnen (Bautzenpass). Längst bort anar man ju också en gammal motorvagn i serien 9-13, kanske den var spänd framför kabelrullevagnen?

Nog är vagnen bakom, alltid :-D
Men jag håller med, inte bakom som jag tänkte ;-)