Bildgåta (Fotografier/bildfrågor)

av Fredde, Wednesday, March 12, 2008, 22:06 (5850 dagar sedan)

Var är denna bild tagen?

[image]

Bildgåta

av Christer Andersson, Thursday, March 13, 2008, 11:18 (5850 dagar sedan) @ Fredde

tja, med tanke på vegetationen kunde det vara östergötland. Banvallen eller det som är kvar av den ser ganska smal ut. Jag gissar på att det här är nåt från gamla VSBJ eller MÖJ? Hoppas det iaf för då kan jag åka ut och titta :-)

Nästan fusk?

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 13, 2008, 12:43 (5850 dagar sedan) @ Fredde

[image]

Jag gissar på att bilden är tagen längs f.d. Svartåbanan söder om Holmstorp i riktning mot Vintrosa där järnvägen korsade vägen ned till Holmstorps gård.

Isåfall gick smalspåret till Klara gruva i bildens vänsterkant - denna banvall syns delvis gående paralllellt med Svartåbanan från Holmstorp. Snart måste jag fixa en ordentlig karta över Svartåbanan på nätet...

Ja, nästan fusk.

av Fredde, Thursday, March 13, 2008, 14:29 (5850 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Jag gissar på att bilden är tagen längs f.d. Svartåbanan söder om Holmstorp i riktning mot Vintrosa där järnvägen korsade vägen ned till Holmstorps gård.

Isåfall gick smalspåret till Klara gruva i bildens vänsterkant - denna banvall syns delvis gående paralllellt med Svartåbanan från Holmstorp. Snart måste jag fixa en ordentlig karta över Svartåbanan på nätet...

Visst är det nästan fusk. :)
Det är precis så som Rasmus skriver.

På den vänstra banvallen vid vägen stod även en kur för signalanläggningen som tickade på även efter nedläggningen. Vad det tickande ljudet var för något vet jag inte. Bakom och framför mig är banvallen uppröjd och uppsnyggad så att man kan gå utan att träd och buskar finns i vägen. Det höll på att växa igen till en djungel ett tag.

Precis till vänster ska det ha stått en vattentorn för smalspåret men spåren efter denna syns inte. Det är ju trots allt mer än 70 år sedan spåret till Klara gruva försvann. Banvallen efter vägen är helt nedplöjd men dyker upp igen i skogen efter det öppna fältet.

Blinkrelä

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 13, 2008, 15:22 (5850 dagar sedan) @ Fredde

På den vänstra banvallen vid vägen stod även en kur för signalanläggningen som tickade på även efter nedläggningen. Vad det tickande ljudet var för något vet jag inte.

Tickandet bör ha varit från ett blinkrelä... förmodligen höll man igång anläggningarna för att de inte skulle ta skada i onödan.

Precis till vänster ska det ha stått en vattentorn för smalspåret men spåren efter denna syns inte. Det är ju trots allt mer än 70 år sedan spåret till Klara gruva försvann. Banvallen efter vägen är helt nedplöjd men dyker upp igen i skogen efter det öppna fältet.

Stod lokstallet kvar?

Blinkrelä

av Fredde, Thursday, March 13, 2008, 15:36 (5850 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tickandet bör ha varit från ett blinkrelä... förmodligen höll man igång anläggningarna för att de inte skulle ta skada i onödan.

Fanns det någon tanke med att hålla igång anläggningarna för att ev. kunna återanvända dessa på andra ställen?

Stod lokstallet kvar?

Jodå den står kvar inne i skogen men huset ser väldigt trött ut numera.. Men är nyfiken på hur det ser ut därinne och vilka spår som finns kvar efter den aktiva tiden.

Återanvändning

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 13, 2008, 18:40 (5850 dagar sedan) @ Fredde

Fanns det någon tanke med att hålla igång anläggningarna för att ev. kunna återanvända dessa på andra ställen?

Jou, det verkar så, det vore ju en kapitalförstörelse av nåde om man lät sådant gå till spillo. Viss utrustning togs hand och används än idag på bl.a. museijärnvägarna ULJ och GHJ- se bilderna på denna sida!

Hur och när man plockade ner kontaktledning respektive kopplade från hjälpkraftledningarna vet jag inte exakt men viss signalutrustning fanns kvar ända till rivningen i början av 1990-talet - se bl.a. denna av Ingemar Juhlins bilder.

Jodå den står kvar inne i skogen men huset ser väldigt trött ut numera.. Men är nyfiken på hur det ser ut därinne och vilka spår som finns kvar efter den aktiva tiden.

Jag tror att det är rätt rent från järnväg i lokstallet vid Klara gruva efter vad jag kunnat se tyvärr... jag har försökt leta mer spår av spår i området utan vidare resultat...

Återanvändning

av Fredde, Thursday, March 13, 2008, 20:10 (5850 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hur och när man plockade ner kontaktledning respektive kopplade från hjälpkraftledningarna vet jag inte exakt men viss signalutrustning fanns kvar ända till rivningen i början av 1990-talet - se bl.a. denna av Ingemar Juhlins bilder.

Kontaktledningen tog man ner 1990 (om jag kan lita på mitt minne) och året därpå spåren som man ser på Juhlins bilder.

Jag tror att det är rätt rent från järnväg i lokstallet vid Klara gruva efter vad jag kunnat se tyvärr... jag har försökt leta mer spår av spår i området utan vidare resultat...

Då Ställbergsbolaget avslutade provbrytningarna i Klara gruva under 1950-60-talet sanerades det rätt så effektivt och senare sanerades området igen i början av 80-talet och bla togs stora grushögar och skrot bort och man snyggade till området. Jag och min bror var ofta i området och lekte. Det var rätt så spännande med all skrot som fanns där. Det som är kvar är några av husen som bla fungerar som bilverkstad. Får ta en tur igen dit och kolla läget innan grönskan kommer.