Vem var nivellör vid järnvägsbyggen? (Järnvägspersonal)

av Dan Olsson @, Göteborg, Thursday, March 13, 2008, 19:01 (5888 dagar sedan)

Hej!
Jag har i min forskning stött på yrket "nivellör vid järnvägsbyggen"! Kan någon svara på följande frågor:
1. vad innebar sysslan nivellör
2. vad krävdes för ungefärlig utbildning
3. vad för slags status hade yrket, vilken var lönen? (Utgår från att en nivellör stod betydligt högre i den sociala hierarkin än en rallare. Ett borgerligt yrke)

Med vänlig hälsning
/Dan Olsson

Länk

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 13, 2008, 19:48 (5888 dagar sedan) @ Dan Olsson

1. vad innebar sysslan nivellör

En länk: Wikipedia: avvägning (mätmetod)

2. vad krävdes för ungefärlig utbildning

Gissar på någon militär eller teknisk utbildning men det är ju inte mycket till hjälp...

Länk

av Anders Johansson, Thursday, March 13, 2008, 20:34 (5888 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det motsvaras väl snarast av dagen Lantmätare.

Huvudjobbet var väl att delta i utstakningen av banan för att se till att man hamnade på rätt ställe, och utan orimliga stigningar.

Länk

av Dan Olsson @, Göteborg, Friday, March 14, 2008, 15:59 (5887 dagar sedan) @ Anders Johansson

Tack för svar!
Ja, man får förmoda att det krävdes någon form av teknisk utbildning! Frågan bara hur lång? Det hänger ju också ihop med nivellörens yrkesstatus och vilken inkomst de hade! Av olika anledningar så är jag ganska intresserad av de här senare aspekterna. Man får gräva vidare!

Med vänlig hälsning!
/Dan Olsson

Länk

av Kurt Möller, Sunday, March 16, 2008, 00:47 (5885 dagar sedan) @ Dan Olsson

Dan! Läser du SPÅR? En del om tidiga banbyggnader (och deras personal) har förekommit i dom senaste årgångarna...

Länk

av Dan Olsson @, Göteborg, Sunday, March 16, 2008, 14:03 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej Kurt!
Nej jag visste inte att det fanns en tidskrift med detta namn - för det handlar väl om en tidskrift? Var får man tag på den? Det verkar vara ett intressant "spår" i mitt sökande!

mvh
/Dan Olsson

Länk

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 14:25 (5885 dagar sedan) @ Dan Olsson

Enkelt min käre Watson..tryck på "<<Till Järnvägsmuseibänner " här överst och sen på loket så kommer du till 1´a sidan och där, i vänster spalt finns länkar till både årsboken SPÅR och tidskriften.
http://www.jvmv.se/spar/jvmv_spar.html

Länk

av Kurt Möller, Sunday, March 16, 2008, 22:27 (5884 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Finns inneh.förteckn. på webben, tro...??