Övergivet lok (Järnväg allmänt)

av tuff-tuff, Linköping, Tuesday, August 25, 2009, 19:12 (5360 dagar sedan)

Hej. På ett övergivet stickspår i Skelleftehamn, eller möjligen på ett avlägset stickspår från bangården, står det här loket. Är det någon som vet något om det? Om det här exemplaret eller i alla fall om vad det är för loktyp?
[IMG]http://i28.tinypic.com/5evp7p.jpg[/IMG]

Övergivet lok

av HP, Tuesday, August 25, 2009, 20:19 (5360 dagar sedan) @ tuff-tuff

Hej. På ett övergivet stickspår i Skelleftehamn, eller möjligen på ett avlägset stickspår från bangården, står det här loket. Är det någon som vet något om det? Om det här exemplaret eller i alla fall om vad det är för loktyp?
[IMG]http://i28.tinypic.com/5evp7p.jpg[/IMG]

Det är DSB Mx 1040 som köptes av GM-gruppen i Norge, direkt från DSB. Loket var komplett och i drift en tid när det fanns hos GM-gruppen. Efter att GM-gruppen lade ner verksamheten för 2-3 år sedan såldes loket till Bantåg (var det väl?) i Skellefteå, där det tydligen blivit reservdelslok.

Mvh Henrik R

Övergivet lok

av ford56, Tuesday, August 25, 2009, 21:03 (5360 dagar sedan) @ HP

Hm jo den där motorn vore något att försöka pula ner mellan rambenen på Cadillacen det,,Hk antal på den motorn 14-15 hundra eller är jag helt ute å flyger å far i för låga Nr.

Hk Fråga.

Sonny :-)

Övergivet lok

av Micke Carlsson., Tuesday, August 25, 2009, 23:21 (5360 dagar sedan) @ ford56

567 cu in -per cylinder. Denna V12 ger runt det du nämnde ja, 1425 hk är en siffra som dyker upp i skallen men det kan vara 100 hit eller dit. Inte för stort för en Cadillac alls, men killen som lade en Cheva 454 i en Opel Kadett Coupé -67 ska nog inte försöka gå upp ytterligare ett nummer.

Övergivet lok

av Anders Ö/NJM, Tuesday, August 25, 2009, 23:33 (5360 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

567 cu in -per cylinder. Denna V12 ger runt det du nämnde ja, 1425 hk är en siffra som dyker upp i skallen men det kan vara 100 hit eller dit. Inte för stort för en Cadillac alls, men killen som lade en Cheva 454 i en Opel Kadett Coupé -67 ska nog inte försöka gå upp ytterligare ett nummer.

Fett vrid för tattarthermosen eller tjänstesläpet till klubben men om det ska va lite ös rekommenderas RR V12, mindre vikt å mer pulver på slicksen...

Men den senare (Merlin-)spisen har väl tillverkats för massa olika ändamål?
Vare icke en kusin till den som satt i Z65orna ursprungligen?

Övergivet lok

av Mats J, Wednesday, August 26, 2009, 11:26 (5360 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Men den senare (Merlin-)spisen har väl tillverkats för massa olika ändamål?
Vare icke en kusin till den som satt i Z65orna ursprungligen?

Supermarine Spitfire är en rätt känd til lämpning av den likaså en variant utan kompressor vill jag minnas som heter Meteor som satt i Centurion stridsvagnen.Men nu är vi kanske lite väl långt ifrån Järnvägen.

Övergivet lok

av Micke Carlsson., Wednesday, August 26, 2009, 15:49 (5360 dagar sedan) @ Mats J

Meteor var väl också lite mindre, 27 liter mot Merlin 32 liter. Satt kvar i Gotlands centurioner in på 90-talet iaf. Kopiös bränsleförbrukning, tog typ 1 kubikmeter bensin bara för att åka från regementsplatsen till Tofta skjutfält ett stenkast bort. (ingen överdrift) Det var kul att se och höra på när de nya stridsvagnschaffisarna skulle lära sig dubbeltramp, utrullningen är inte så bra på ett bandfordon i geggamoja.

RR i Z65 var/är en rak diesel-8 känd för sina usla toppar som modifierades rätt så snart. Finns några få sådana kvar i drift.

Övergivet lok

av Anders Sandgren, Wednesday, August 26, 2009, 17:34 (5359 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Meteor och Meteor var i grunden samma motor, en 27L V12. Meteor var en stridsvagnsanpassad version utan kompressor, anpassad för mer lågoktanig bensin, med en del ytterliga skillnader bl.a en del lättmetalldelar utbytta mot järn/stål av kostnadsskäl då vikten spelade mindre roll.
Griffon däremot, som satt i senare Spitfire bl.a, var en 37L V12 som förutom antalet cylindrar var en annan konstruktion. Dessutom hade den även motsatt rotation jämfört med Merlin/Meteor vilket gjorde att en del piloter kompenserade rodrena åt fel håll vid start då de skulle hantera vridmomentet vilket resluterade i en del olyckor.

Övergivet lok

av QZGBT5, Wednesday, August 26, 2009, 07:02 (5360 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

567 cu in -per cylinder. Denna V12 ger runt det du nämnde ja, 1425 hk är en siffra som dyker upp i skallen men det kan vara 100 hit eller dit.

MX 1001-1020 har motoreffekten 1425 hk medan MX 1021-1045 har 1445 Hk.

FYI: Littera MV (ombyggda från MY) har 1700 Hk och littera MY har 1950 Hk. Både MV och MY har för övrigt 16-cylindriga motorer.

/Bengt

Övergivet lok

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, August 26, 2009, 09:42 (5360 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Gamla ur-567:an (i första FT-loken m m) hade 1350 kusar SAE. = 5 400 kusar per 4-enhetslok. Angavs i reklamen... Fast traktionsmotorerna kunde förstås inte utveckla lika mycket.

Men dom innebar hursomhelst rena dragkraftsrevolutionen. DÅ.

Övergivet lok

av Jack Åkerlund, Tuesday, August 25, 2009, 21:30 (5360 dagar sedan) @ HP

Efter att GM-gruppen lade ner verksamheten för 2-3 år sedan...

Mvh Henrik R

När du pratar om att dom [i]lade ner verksamheten[/i], menar du då verksamheten just omkring detta lok? För så vit jag vet så finns väl GM-gruppen kvar :-D

Övergivet lok

av HP, Wednesday, August 26, 2009, 06:10 (5360 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Efter att GM-gruppen lade ner verksamheten för 2-3 år sedan...

Mvh Henrik R


När du pratar om att dom [i]lade ner verksamheten[/i], menar du då verksamheten just omkring detta lok? För så vit jag vet så finns väl GM-gruppen kvar :-D

Jo, föreningen finns kvar, helt rätt. Men man avvecklade sina fordon.

Mvh Henrik

Övergivet lok

av Mats Freding, Wednesday, August 26, 2009, 23:23 (5359 dagar sedan) @ HP

Hej!
Var idag och tittade på loket i Skelleftehamn. Nu är även hyttdelarna nedskurna.
Enligt platschefen på Bantåg/Railcare skrotas underrede och motor under resten av veckan. Motorn är sönderfrusen och det lönade sig inte att försöka reparera den.