Hållplatsdefinitionen (Bana)

av Linus på linjeplatsen @, Sunday, January 06, 2008, 01:33 (5949 dagar sedan)

Jag går omkring och funderar på en sak som jag kan tänka mig att någon här kan svara på. Det är dock snarare samtid än historia det gäller, men jag skall försöka baka in något historieaktigt i alltihop. Det gäller definitionerna av trafikplatstyperna hållplats och linjeplats. Jag trodde tills nyligen att den enda skillnaden var att tåg (eller rörelser) stannar för resandeutbyte eller liknande vid hållplatser men inte vid linjeplatser. Således har jag antagit att båda typerna räknas som platser/avsnitt på linjen och inte som från linjen avgränsade enheter. Det som nu får mig att betvivla detta är att flera tågstoppsställen i landet är klassade som linjeplatser av JVS, medan det också finns många hållplatsklassade trafikplatser där alls inga tåg brukar stanna. Är hållplatser månne avgränsade från linjen? Och, i så fall, blir rörelse station X - hållplats Y - station X något annat än vagnuttagning? Kan någon klargöra och definiera, så blir jag glad.

Det historiska då, jo, jag skulle tycka det vore intressant om någon kunde berätta något om trafikplatstypsbenämningarnas historia i Sverige. Hur har indelningarna sett ut genom åren? Vad hände med "lastplats"? Nämn också gärna något om hur internationell den indelning som används i Sverige är.

Hållplatsdefinitionen

av S-O Strand, Sunday, January 06, 2008, 07:20 (5948 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Jag går omkring och funderar på en sak som jag kan tänka mig att någon här >kan svara på. Det är dock snarare samtid än historia det gäller, men jag >skall försöka baka in något historieaktigt i alltihop. Det gäller >definitionerna av trafikplatstyperna hållplats och linjeplats. Jag trodde >tills nyligen att den enda skillnaden var att tåg (eller rörelser) stannar >för resandeutbyte eller liknande vid hållplatser men inte vid linjeplatser. >Således har jag antagit att båda typerna räknas som platser/avsnitt på linjen >och inte som från linjen avgränsade enheter. Det som nu får mig att betvivla >detta är att flera tågstoppsställen i landet är klassade som linjeplatser av >JVS, medan det också finns många hållplatsklassade trafikplatser där alls >inga tåg brukar stanna. Är hållplatser månne avgränsade från linjen? Och, i >så fall, blir rörelse station X - hållplats Y - station X något annat än >vagnuttagning? Kan någon klargöra och definiera, så blir jag glad.

Linjeplats= plats på linjen med växel eller rörlig bro i tågspåret. Kan också vara avsedd för resandeutbyte, men behöver inte vara det.

Hållplats= plats på linjen utan växel och avsedd för resandeutbyte. Det räcker alltså med att den är avsedd för resandeutbyte. Huruvida tågen stannar eller inte har ingen betydelse

Linjeplats och hållplats är alltså inte avgränsade från linjen och det går inte att vända med ett tåg på sådana platser. En färd X-Y-X måste alltså vara en vagnuttagning.
St

Linjeplatsdefinitionen - svår fråga till säofolk!

av HP, Sunday, January 06, 2008, 18:20 (5948 dagar sedan) @ S-O Strand

Hej!
Vad det gäller linjeplats har jag lyckats tyda mig till att den finns "vid" växel (jag tolkar det som växeln i sig + sidospår "innanför") eller "mellan växlarna". Ev fristående linjeplats har ingen .

Men på vissa linjeplatser finns också en plattform för resandeutbyte (Ormaryd, Hult mfl). Här räknas plattformen till linjeplatsen enligt linjebok. Räknas då linjeplatsen till sträckan mellan växeln (till ba-sticken) och plattformens början (längst bort)?

Diskussionen är intressant i säo-sammanhang eftersom linjeplats kan utgöra gräns för A-arbeten, vut mm, och var denna fyskika exakta gräns då är, är ju rätt intressant? Särskild eftersom vut och A-arb med linjeplats som gemensam gränspunkt ej avkrävs samråd!

Vad har Ulf Pålsson och S-O Strand för åsikt?

Mvh Henrik R

Linjeplatsdefinitionen - svår fråga till säofolk!

av Per-Olov Carlsson @, Sunday, January 06, 2008, 18:45 (5948 dagar sedan) @ HP

Visst krävs det samråd om vut-sträckan slutar på linjeplats/obevakad station som även berör annan vut/A-fordonsfärd.

Gränsen vid linjeplats går ej att fastställa exakt, men torde gå vid växeln som först uppnås.

Linjeplatsdefinitionen - svår fråga till säofolk!

av S-O Strand, Monday, January 07, 2008, 08:04 (5947 dagar sedan) @ HP

Hej!
Vad det gäller linjeplats har jag lyckats tyda mig till att den finns "vid" växel (jag tolkar det som växeln i sig + sidospår "innanför") eller "mellan växlarna". Ev fristående linjeplats har ingen .

Men på vissa linjeplatser finns också en plattform för resandeutbyte (Ormaryd, Hult mfl). Här räknas plattformen till linjeplatsen enligt linjebok. Räknas då linjeplatsen till sträckan mellan växeln (till ba-sticken) och plattformens början (längst bort)?

Diskussionen är intressant i säo-sammanhang eftersom linjeplats kan utgöra gräns för A-arbeten, vut mm, och var denna fyskika exakta gräns då är, är ju rätt intressant? Särskild eftersom vut och A-arb med linjeplats som gemensam gränspunkt ej avkrävs samråd!

Vad har Ulf Pålsson och S-O Strand för åsikt?

Mvh Henrik R


Det är ju så att en linjeplats gränspunkter inte finns definierade i säo. En linjeplatssignal (om sådan finns) kan ju ge en fingervisning men definitionen för den är ju "står i regel kort före linjeplatsen" och "reglerar rörelse förbi en linjeplats"
Ur vårt perspektiv (å andra sidan är det ju inte i första hand en tkl-fråga) brukar vi säga att man skall kunna gå runt med lok eller gå förbi en medväxel (vid enväxlig linjeplats) med en vut och backa in på sidospåret och ändå använda linjeplatsen som gräns för vut-sträckan.
För tsm för a-arbete gäller att om han befinner sig "i närheten" (på siktavstånd motsv.) av linjeplatsen skall linjeplatsen ingå i a-arbetet och därmed blir gränspunkten närmaste station eller linjeplats bortom den aktuella.
Dessa tolkningar brukar vi göra. Jag vet inte exakt hur man lär ut till tillsyningsmän för vut och A+L-arbeten. Det är ju i första hand de som är berörda och måste bedöma vad som är lämplig gräns för anordningnen.

För övrigt är erfarenheten den att vagnuttagning och a-arbete ofta begärs längre sträcka än nödvändigt. Då blir det ett och annat onödigt samråd, men å andra sidan så minskar man ju risken för tillbud mellan vut och a-arbeten vid linjeplatser.
St