Skånska vägskydd: Vintrie och Naffentorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 13, 2009, 10:22 (5332 dagar sedan)

[image]

Åkte man från Södervärn mot Falsterbo var man efter ca tio minuter framme vid infarten till Vintrie. Där fanns den vägkorsning som syns på bilderna ovan och nedan.

[image]

På ena bomstativet finns en vridlykta och en bomsignalskärm. Dessa har huvudsakligen betydelse för signalering mot banan, eftersom det finns röda lyktor på kryssmärkesstolparna.

Vid Vintries södra utfart fanns också en plankorsning:

[image]
Denna vägkorsning hette enligt tidtabellsboken Naffentorp. Kallades tydligen även Vintrie Naffentorpsvägen. Vridlyktan på ena bomstativet är avskärmad för att sken med fel färg inte skall synas från vägen.

[image]

Bilderna från Sveriges Järnvägsmuseum saknar datering, men är sannolikt tagna under 1950-talet

Skånska vägskydd: Vintrie och Naffentorp

av Morshyttan, Sunday, September 13, 2009, 10:38 (5332 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Bilderna från Sveriges Järnvägsmuseum saknar datering, men är sannolikt tagna under 1950-talet

Merscedes 220 SE 1960 års modell (förhöjd skena under bakljusen, kromlister på "vingarna" ) förmodligen hämtad direkt i tyskland av ägaren då den inte har kofångarhorn vilket philipson alltid eftermonterade på de exklusivare modellerna:-)
Manuell växellåda men verkar sakna säkerhetsbälten vilket åsså var standard om den sålts av svensk importör;-)

men vad det gäller själva frågorna om signaler så är det säkert bra tror vi uppe i morshyttan :-| :-) :-D

1960 års Mercedes

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 13, 2009, 13:01 (5332 dagar sedan) @ Morshyttan

Merscedes 220 SE 1960 års modell (förhöjd skena under bakljusen, kromlister på "vingarna" ) förmodligen hämtad direkt i tyskland

Intressant! Bilden kan alltså vara tagen tidigast 1960 - eller släpptes 1960 års modell redan 1959?

1960 års Mercedes

av Lennart Carlsson, Sunday, September 13, 2009, 15:53 (5332 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Merscedes 220 SE 1960 års modell (förhöjd skena under bakljusen, kromlister på "vingarna" ) förmodligen hämtad direkt i tyskland


Intressant! Bilden kan alltså vara tagen tidigast 1960 - eller släpptes 1960 års modell redan 1959?

Har plockat fram tdt-boken del A, med ändringstryck gällande från 1 november 1962. Där anges vägkorsningarna Vintrie (km 8.873) och Naffentorp (km 9.490) ha automatiska helbommar. År 1962 fanns förresten längs banan automatiska bommar i övrigt endast vid Mellangatan (i Skanör), samt vid tre korsningar i Malmö (Ystadsvägen, Eriksfältsgatan, Fosievägen).

Bilden kan vara tagen senast 1962, som en dokumentation inför bombyte.

1960 års Mercedes

av Morshyttan, Sunday, September 13, 2009, 18:39 (5332 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Merscedes 220 SE 1960 års modell (förhöjd skena under bakljusen, kromlister på "vingarna" ) förmodligen hämtad direkt i tyskland


Intressant! Bilden kan alltså vara tagen tidigast 1960 - eller släpptes 1960 års modell redan 1959?

modellåret 1960 visades som brukligt under september 1959, och skulle kunna ha levererats under oktober-november:-)

grönskan på träden ger intryck av möjligen sensommar så troligen i.s.f året efter, men Lennarts uppgifter om 1962 verkar ju mycket troligt i mina f.ö okunniga ögon vad gäller signaler ;-) ( inte när jag passerar dem förståss:-P i trafiken )

och hur #%¤/¤%&% jag stavade mercedes vågar jag inte kommentera uppe från horndal, men fel vatt det:-P :-| :-) :-D ;-)

Skånska vägskydd: Vintrie och Naffentorp

av Johan Vinberg, Bromsten, Tuesday, September 15, 2009, 10:38 (5330 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

På ena bomstativet finns en vridlykta och en bomsignalskärm. Dessa har huvudsakligen betydelse för signalering mot banan, eftersom det finns röda lyktor på kryssmärkesstolparna.

Tack för fotografiet. Det väcker lite minnen, då jag som liten parvel åkte VW årsmodell 1957 över plankorsningen åtskilliga gånger.
Antingen för att besöka bonden Werner Jönsson och kika på kommande julgris, eller för att plocka nypon på Flommarna (Falsterbo) eller hälsa på släktingarna Ella & Christel som drev Falsterbo golfklubbs cafeteria.
Gränsen mellan stad och jordbruksbygd var markant, den låg vid Hyllie. En ska hade man gemensamt. Torrdass.
Stora delar av Malmös innerstadsbebyggelse hade långt in på 60-talet torddass liksom hushållen runt om staden - någon trekammarbrun var det inte tal om då det gällde att ta vara på nyttig gödsel.
På somrarna kunde man se grisar böka i gyttja strax efter korsningen i riktning mot Trelleborgs/Falsterbovägen.

Vid Falsterbokanalen, där bron användes både av järnvägen och landsvägstrafiken, hade man fram till högertrafikomläggningen (eller möjliogen till 1968-69) kvar den gamla sortens ljussignaler med vitt/rött blink i en rektangulär svart låda innan dessa byttes ut till triangeln.

Hilsen
Johan

Skånska vägskydd: Vintrie och Naffentorp

av Per Nilsén, Wednesday, September 16, 2009, 17:01 (5329 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för en intressant och sakkunnigt kommenterad bilddokumentation! Som en liten kuriositet vill jag bara nämna att Skånetrafikens (f.d. ML:s) busshållplats alldeles i närheten av vägövergången i Vintrie fortfarande heter Vintrie station. Trots att den rälsbundna trafiken varit synnerligen blygsam på orten de senaste dryga trettio åren.