Schaktmästarbild 4 (Järnväg allmänt)

av morrgan, Tuesday, March 18, 2008, 18:48 (5855 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/schaktmaster-G-Lindblom/dressin.jpg[/img]

Schaktmästarbild 4

av Jan Frelin, Tuesday, March 18, 2008, 21:35 (5855 dagar sedan) @ morrgan

Kläderna tyder på tidigt tjugotal, och det ser ut som en arméuniform.

Schaktmästarbild 4

av Thomas Tell, Tuesday, March 18, 2008, 23:04 (5855 dagar sedan) @ Jan Frelin

Kläderna tyder på tidigt tjugotal, och det ser ut som en arméuniform.

Personvagnen i bakgrunden, C1 803, slopades 1926 och skrotades året efter.
Jag tycker mig se tyckluftsslangar på vagnen vilket sattes upp 1924 vilket begränsar åren betydligt.
/tell

Både vakum och tryckluft?

av Bengt Svensson, Wednesday, March 19, 2008, 02:40 (5855 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hade vagnen kvar vakumbromsen även sedan tryckluftbromsen blivit uppsatt?
Bengt

Både vakum och tryckluft?

av Hans Wicklund, Wednesday, March 19, 2008, 09:10 (5854 dagar sedan) @ Bengt Svensson

Hade vagnen kvar vakumbromsen även sedan tryckluftbromsen blivit uppsatt?
Bengt

Man kan väl ha satt upp genomgångsledning för det ena systemet och haft full utrustning för det andra?

Härlig bild f.ö. Uniformen är väl från I3, kan man alltså anta närhet till Örebro?
/HW

Både vakum och tryckluft? Broms resp. ledning

av Thomas Tell, Wednesday, March 19, 2008, 11:13 (5854 dagar sedan) @ Bengt Svensson

Om jag skrivit lite tydligare hade jag talat om att det sattes upp tryckluftsslangar och genomgångsledning för tryckluft 1924.
/tell

Både vakum och tryckluft? Broms resp. ledning

av Anders Sandgren, Wednesday, March 19, 2008, 17:26 (5854 dagar sedan) @ Thomas Tell

På loken behölls ju apparaterna för vacuumbromsen efter att tryckluftsbroms monterats. Man kan anta att man försökte hålla ihop nyare och äldre bromstyper på olika banor. Det verkar som att sträckan Nässjö-Falköping hade vacuumbroms längre, där pågick torvpulverförsöken. Tb 864 har fortfarande kvar apparaturen och loket var såvitt jag vet i drift till 1932. Vilken broms tendern har minns jag inte, det var länge sedan jag var under den... Tror det är tryckluft.
På vagnarna sattes det åtmintone upp ledning, vagnarna måste kunna gå i tryckluftsbromsade tåg. Om själva bromscylindern byttes gjordes det nog senare, när behovet uppkom.
I en del fall var det väl aldrig någon broms utan bara ledning. Jag antar att denna vagn hade broms och inte bara ledning.

Både vakum och tryckluft? Broms resp. ledning - dessa...

av Kurt Möller, Wednesday, March 19, 2008, 22:04 (5854 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...problem hade SJ s g s mönstrat ut omkring 1945, då nästan all v-urustning var borttagen - sen tillkom plötsligt ett gäng fordon från skånska EJ-banor, som BARA hade vakuum!

Den lilla återfödda urtidsödla var dock åter eliminerad ca 1949 - rätt, Thomas?

Däremot kom den igen på 891-spåren då VGJ förstatligades...

Både vakum och tryckluft? Broms resp. ledning - dessa...

av Jan Frelin, Thursday, March 20, 2008, 08:47 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hur länge användes vakuumbroms på BJ?

Vacuum och tryckluft, privatbanor

av Anders Sandgren, Thursday, March 20, 2008, 09:09 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hur länge hade SJ lok med vacuumapparatur? De flesta verkar ha fått sina apparater demonterade under slutet av 1920-talet. Banor som UGJ/OKB hade väl tryckluft även om något av A-loken hade apparaturen kvar 1933, den togs dock ned rätt omgående.
Vagnar som hade vacuumbroms och ledning för tryckluftsbroms gick nog som obromsade tills dess att bromsen utbyttes (och vacuumledningen togs ned). Det var ju rätt mycket fler vagnar än lok som skulle byggas om.
På vacuumbromsade privatbanor fick väl banans egna lok användas tills dess att vagnar (och därefter lok) byggts om eller bytts ut.
Fanns det någonstans motor- eller ellok som hade vacuumapparater?

Vakuumbroms

av Thomas Tell, Thursday, March 20, 2008, 11:19 (5853 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tabellerna i Särtryck 77 visar att efter 1945 var endast tre vagnar kvar med vakuumbroms. Det var två kungavagnar och Bo10 2074 där den sistnämnda var sjukvagn som kunde gå på kontinenten. 1/1 1945 fanns åtskilliga vakuumbromsvagnar bland både E-vagnar och de "vanliga". Det kanske var så att beteckningen "w" försvann ur tabellerna men apparater satt kvar på vagnarna några år till storrevision.

Inte ens 1/1 1949 då GDG och VGJ kommit till fanns någon vakuumbroms enligt särtrycket.

Åren 1926 till ca 1933 fanns en SJ-linje med vakuumbromsade tåg och det var Örebro-Svartå. Ett antal J- och Sa-lok och vagnar var avdelade för trafik på den banan då. Loken skulle enligt särtryck 164 behålla vakuumbromsapparaterna för denna trafik.
/tell

Vakuumbroms

av Kurt Möller, Thursday, March 20, 2008, 18:44 (5853 dagar sedan) @ Thomas Tell

På västgötamaterielen (VGJ/LJ/HSJ) satt det luft på en massa godsv. och vakuum på en massa psv. ... Tydligen dock snabbt ändrat.

Schaktmästarbild 4

av Sune Nylén @, Wednesday, March 19, 2008, 16:04 (5854 dagar sedan) @ morrgan

Notera den stora skillnaden i bufferthöjd mellan den lastade Os Ns vagnen och personvagnen.Kopplades de ihop är väl risken stor för knäckning eller ihakning:-) Sune