Nivellörer (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Tuesday, March 18, 2008, 22:02 (5880 dagar sedan)

För några dagar sedan var det någon som frågade om Nivellörer.Jag vet inte om frågan blev helt utredd,men jag har tittat i BJ 1872 1899. På sidorna där man redogör för banbyggnaden nämns också nivellörer .Banan var vid byggandet indelad i 7 distrikt Varje distrikt hade en Distriktsingenjör som föreståndare.Distriktet var indelat i Stationer med var sin stationsingenjör som föreståndare.Till sin hjälp hade dessa nivellörer som gjorde avvägningarna i terrängen och satte ut stakkäpparna. Vid arbetets början anställdes 40 st ingenjörer som sysslade med avvägningarna och benämndes nivellörer. Dessa var oftast också Löjtnanter i VVK. och hade alltså via ingenjörsutbildning och genom den militära banan lärt sig hur man skulle gå tillväga. Bland de namn som anges känns också många igen som senare fick höga befattningar som stinsar eller trafikchefer vid olika banor.Distriksingenjören;Löjtnanten vid Väg och Vattenbyggnadskåren, Friherre Jerome Marcks von Wurtenberg ,som stod för Distrikt V Göteborg Trollhättan ,hade tidigare undersökt föreslagna bibanor och försökslinjer och då assisterats av 2 stationsingenjörer , 2 nivellörer och 2 elever,så nog stod Nivellörerna betydligt högre än rallarna .De voro inte kattskit precis :-) Sune

Nivellörer

av Sune Nylén @, Tuesday, March 18, 2008, 22:30 (5880 dagar sedan) @ Sune Nylén

Beträffande lönerna kan jag omtala att Distrikstsingenjörerna vid BJ hade till en början 7000 kr om året jämte flyttningskostnader och reseersättning samt var anställda på 5 år. 1/10 1874 höjdes ersättningen till 8000 kr/året.Stationsingenjörerna hade 4 a 5000 kr/året och Nivellörerna 1500 a 2000 kr/år; eleverna hade dagavlöning.Bra betalt när rallare kanske tjänade 30 a 40 kr månaden eller vad det kunde bli :-) Sune

Nivellörer

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 18, 2008, 22:55 (5880 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tror också klädseln avslöjade en del om skillnaderna mellan nivellörer och rallare - om dessa nu är nivellörer, men vad skulle de ha varit annars?

[image]

Bilden från Eda bibliotek. Om den kommer från DVVJ i trakten av Beted eller Skillingmarksbanan vet jag tyvärr inte, men det är i nejden. Den yngre killen som höll lattan var kanske lärling, men inte heller han är direkt rallarklädd. :-)

Nivellörer

av Sune Nylén @, Wednesday, March 19, 2008, 00:17 (5880 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Ja det här är kan man säga en typisk bild på två som håller på med avvägning och utsättning. Häromdagen var det två här på gården som höll på med instrument och bräda och gjorde mätningar.Fast det kanske skiljer 80 år emellan var det väl kanske de färggranna jackorna man har nuförtiden för trafikens skull, som är det som syns mest av det som är förändrat. .Nu har man ju ,åtminstone här i sta´n nedslagna stift där man placerar instrumentet för att få samma punkter varje gång.Det där med keps ,hatt och benlindor säger ju en del om den tiden.Ganska typisk bild som förekommer ofta på kort när t.ex banmästaren är ute på besiktningar och har ett par killar med sig som hjälper till.Basker var också vanlig huvudbonad.Jag såg förresten på en bild från HFJ resan 59. Gandhi skynke ( Ljus regnrock av bomull) hatt eller basker var vanligt på resorna då,samt kostym och slips samt studentmössa om man tagit studenten ,hur skitigt det än var i all stenkolsrök. Det var innan jeansen det!:-) Sune

Nivellörer

av Sune Nylén @, Wednesday, March 19, 2008, 10:04 (5879 dagar sedan) @ morrgan

En trevlig bild.Lägg märke till benlindorna mannen som har hand om skrivandet och ritandet har ,sektionsningenjören eller överbanmästaren kanske.Till skillnad från rallarna som har slokhattar ,så har han också hatt med "regnsamlarbrätte" modell Borsalino. Vet du var det är taget. Ser ut som Norrland på terrängen,Inlandsbanan kanske, men det kanske är fel :-) Sune

Nivellörer

av morrgan, Wednesday, March 19, 2008, 11:46 (5879 dagar sedan) @ Sune Nylén

Scaktmästaren var bland annat verksam vid byggena av Forsmo - Hoting, Jörn - Arvidsjaur - Jokkmokk. Jag en hel del bilder från dessa byggen i samlingen. De kommer efterhand.
morrgan

Nivellörer

av Stefan Skoglund, Thursday, March 20, 2008, 03:28 (5879 dagar sedan) @ Sune Nylén

Beträffande lönerna kan jag omtala att Distrikstsingenjörerna vid BJ hade till en början 7000 kr om året jämte flyttningskostnader och reseersättning samt var anställda på 5 år. 1/10 1874 höjdes ersättningen till 8000 kr/året.Stationsingenjörerna hade 4 a 5000 kr/året och Nivellörerna 1500 a 2000 kr/år; eleverna hade dagavlöning.Bra betalt när rallare kanske tjänade 30 a 40 kr månaden eller vad det kunde bli :-) Sune

Om jag förstår arbetsbeskrivningen rätt hade nivellörerna det lokala slutliga
ansvaret för att tillse att terrasseringen gjordes på ett kostnadseffektivt sätt.
Schaktmästare, lokala rallarbaser osv följer ju utmärkningen i stort sett slaviskt.
Med tanke på att en mindre optimal terrassering innebär högre schaktkostnader så var de nog värda sin lön.
Terrasseringen skall ju göras så att kurvradier och stigningar i det nya spåret
skall vara enligt norm och med så liten omflyttning av fyllnadsmassor som
möjligt. Måste man skapa en skärning är det ju bra om ivägtransporten av massorna
blir så kort som möjligt - helst vill man använda dem till terrasseringen av
angränsande delar dvs så lite pengar som möjligt till rallare, kuskar osv.

Nivellörer

av Dan Olsson @, Göteborg, Thursday, April 24, 2008, 18:29 (5843 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Sune!
Det var jag som tog upp ämnet några veckor innan! Det var dock lite tunnt med de mer specifika svaren. Jag märkte tyvärr inte att du tog upp frågan igen, så därför kommer min reaktion först nu! Jag vill tacka dig (och de andra) så hjärtligt för uppgifterna! Detta var precis vad jag sökte! Du skulle inte kunna berätta var du fått de här uppgifterna från, "källorna" så att säga. Är det från böcker eller eget arkivletande och i så fall vilket/vilka arkiv?

Vänliga hälsningar
/Dan Olsson

p.s.
jag utgår från att förkortningen BJ står för Bergslagens Jernväg, men vad står "löjtnat i vvk" för?

d.s.

Nivellörer - VVK

av Kurt Möller, Thursday, April 24, 2008, 19:42 (5843 dagar sedan) @ Dan Olsson

men vad står "löjtnant i vvk" för?

VVK = Väg- & Vattenbyggnadskåren. Halvmilitär organisation, som skulle tillgodose militärens behov av arbetsledare för dels reparationer o underhåll, dels nybyggad av fortfikationer, broar, hamnar o d. "Ingenjör" var urspr. titeln på en teoretiskt skolad VoV-byggare. Därav titeln "civilingenjör", som började brukas då dom tekniska högskolorna även införde en ny utbildningsgren för mera civila behov - t ex järnvägsbyggnad. Varianterna med maskinteknik, kemi, bergsing. osv. kom långt senare!

Om jag förstått rätt, var VVK-arna dom första "reservofficerarna" (ca år 1800?). Jag minns att VVK gav ut ngn minnesskrift, som hette nånting med "... år 1851 - ...". Då större EJ-banor värvade chefer ansågs det meriterande att få napp med sökande som var lt. eller kn. VVK...

VVK:s formella status gent emot VoV, Kongl. Väg- & Vattenbyggnadstyrelsen, känner jag tyvärr inte till.