Den gule stripen over 1 klasse? (Järnväg allmänt)

av Asgeir, Saturday, October 03, 2009, 12:00 (5309 dagar sedan)

Hei.

Jeg lurer på når den gule stripen over vinduene kom på 1. klasse i Sverige?

I Norge kom den fra 1958 (antaglig fra 1. juli). 1. klasse vogner og avdelinger var også de eneste som beholdt klassebetegnelsen på siden av vognen, noe som alle personvogner hadde frem til 1. juli 1956.

Kom den fra samme dato i Sverige, antar jeg at det ligger en form for internasjonal avtale bak, men hvilken?

Noen som vet?

Mvh Asgeir Stordahl

Den gule stripen over 1 klasse?

av UTJ, Saturday, October 03, 2009, 16:48 (5309 dagar sedan) @ Asgeir

Hei.

Jeg lurer på når den gule stripen over vinduene kom på 1. klasse i Sverige?

I Norge kom den fra 1958 (antaglig fra 1. juli). 1. klasse vogner og avdelinger var også de eneste som beholdt klassebetegnelsen på siden av vognen, noe som alle personvogner hadde frem til 1. juli 1956.

Kom den fra samme dato i Sverige, antar jeg at det ligger en form for internasjonal avtale bak, men hvilken?

Det er en international aftale, der trådte i kraft 1. juli 1956, da international 1, 2. og 3. klasse blev afskaffet og erstattet af ny 1. og 2. klasse.

Den gule stripen over 1 klasse?

av Asgeir, Saturday, October 03, 2009, 19:27 (5309 dagar sedan) @ UTJ

"Det er en international aftale, der trådte i kraft 1. juli 1956, da international 1, 2. og 3. klasse blev afskaffet og erstattet af ny 1. og 2. klasse."

Avtalen fra 1956 om reduksjon av klasser til 2 kjenner jeg til, men spørsmålet er om "den gule stripen over vinduene" som ble innført først i 1958 i Norge. For å si det litt anderledes: kom den gule stripen over vinduene på 1. klasse i Sverige alt i 1956, eller senere (som i Norge i 1958)??

Mvh Asgeir Stordahl

Den gule stripen over 1 klasse?

av Richard Loe, Saturday, October 03, 2009, 20:23 (5309 dagar sedan) @ Asgeir

"Det er en international aftale, der trådte i kraft 1. juli 1956, da international 1, 2. og 3. klasse blev afskaffet og erstattet af ny 1. og 2. klasse."

Avtalen fra 1956 om reduksjon av klasser til 2 kjenner jeg til, men spørsmålet er om "den gule stripen over vinduene" som ble innført først i 1958 i Norge. For å si det litt anderledes: kom den gule stripen over vinduene på 1. klasse i Sverige alt i 1956, eller senere (som i Norge i 1958)??

Mvh Asgeir Stordahl

Vet inte när den kom till Sverige, men vad jag vet så har den gula linjen över 1:a klass sitt ursprung på LNER i Storbritannien. Den gula linjen införes på pendeltågen från Liverpool Street på 1920-talet så att passagerare lättare (och snabbare) skulle hitta rätts plats i rätt vagn. Det fanns färger för 2:a oxh 3:de klass också. De färgade linjerna var en av anledningarna till att pendelstågen från Liverpool Street kom att kallas "the jazz service".

Den gule stripen over 1 klasse?

av Asgeir, Saturday, October 03, 2009, 20:36 (5309 dagar sedan) @ Richard Loe

Vet inte när den kom till Sverige, men vad jag vet så har den gula linjen över 1:a klass sitt ursprung på LNER i Storbritannien. Den gula linjen införes på pendeltågen från Liverpool Street på 1920-talet så att passagerare lättare (och snabbare) skulle hitta rätts plats i rätt vagn. Det fanns färger för 2:a oxh 3:de klass också. De färgade linjerna var en av anledningarna till att pendelstågen från Liverpool Street kom att kallas "the jazz service".

Heisann, dette var interessant.
Artig at en engelsk designidè ble brukt i skandinavia.

PS: hvordan får dere til "automatisk sitat"? Jeg har lett etter knappen eller funksjonen, men finner den ikke??

Mvh Asgeir Stordahl

Den gule stripen over 1 klasse?

av Anders Ö.../NJM, Saturday, October 03, 2009, 20:52 (5309 dagar sedan) @ Asgeir

Vet inte när den kom till Sverige, men vad jag vet så har den gula linjen över 1:a klass sitt ursprung på LNER i Storbritannien. Den gula linjen införes på pendeltågen från Liverpool Street på 1920-talet så att passagerare lättare (och snabbare) skulle hitta rätts plats i rätt vagn. Det fanns färger för 2:a oxh 3:de klass också. De färgade linjerna var en av anledningarna till att pendelstågen från Liverpool Street kom att kallas "the jazz service".

Heisann, dette var interessant.
Artig at en engelsk designidè ble brukt i skandinavia.

PS: hvordan får dere til "automatisk sitat"? Jeg har lett etter knappen eller funksjonen, men finner den ikke??

Mvh Asgeir Stordahl

Det är den blåa texten till höger om "Meddelande:" ovanför den ruta du skriver ditt svar i.

Den gule stripen over 1 klasse?

av Asgeir, Sunday, October 04, 2009, 01:03 (5309 dagar sedan) @ Anders Ö.../NJM

Det är den blåa texten till höger om "Meddelande:" ovanför den ruta du skriver ditt svar i.

Der var den: takker:-D

Den gule stripen over 1 klasse?

av Thomas Tell, Saturday, October 03, 2009, 21:25 (5309 dagar sedan) @ Asgeir

"Det er en international aftale, der trådte i kraft 1. juli 1956, da international 1, 2. og 3. klasse blev afskaffet og erstattet af ny 1. og 2. klasse."

Avtalen fra 1956 om reduksjon av klasser til 2 kjenner jeg til, men spørsmålet er om "den gule stripen over vinduene" som ble innført først i 1958 i Norge. For å si det litt anderledes: kom den gule stripen over vinduene på 1. klasse i Sverige alt i 1956, eller senere (som i Norge i 1958)??

Mvh Asgeir Stordahl

1959 kom den gula linjen på SJs vagnar.
/tell

Den gule stripen over 1 klasse?

av Asgeir, Sunday, October 04, 2009, 01:04 (5309 dagar sedan) @ Thomas Tell

1959 kom den gula linjen på SJs vagnar.
/tell

Takk tell

Den gule stripen... smalspåren m m?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, October 04, 2009, 20:21 (5308 dagar sedan) @ Asgeir

Hur var det - ingen enda smalspårsbana på SJ hade väl kvar gamla 2. klass då? Redan SvKomm 1950 omtalar att det var "endast 3. klass i alla tåg". Hade detta ändrats direkt efter kriget, på sista EJ-tiden?

Jag ser i Kommunickorna att både BLJ och DONJ hade kvar 2. klass till slutet (1964 resp. 1959). Likaså HFJ (p-trafiken nedl. 1954) och NKlJ (åtm. till 1955, kanske längre...?). Stiligt! Hur det var med KUJ 1950 (sista året) framgår lustigt nog inte...

Roslagsbanan däremot hade ngn sorts inofficiell/halvofficiell "nya 1. klass" ett par år efter förstatligandet - jfr bild i RB 100 År sidan 45.

TGOJ hade väl kvar nya 1. klass så länge p-trafiken fanns?