Banvakterska, fanns det? (Järnväg allmänt)

av Eric Henriksson på jobbet @, Ä-tuna, Saturday, October 03, 2009, 20:38 (5318 dagar sedan)

I fortsättningen av att försöka få klart en serie om 4 böcker tillsammans med Herr Fredriksson om T.G.O.J. bana och byggnader har jag funnit på titlen "Banvakterska". En kvinna är anställd som banvakterska i Husförhörslängd och röst/val längden med detta yrke, hennes båda döttrar var grindvakter. Kvinnan i fråga var detta i alla fall från år 1900 till så långt jag har hunnit med längderna till år 1922.
Nu till min fråga, hur vanligt var det med kvinliga banvakter(skor) egentligen?

mvh eric henriksson

Banvakterska, fanns det?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, October 03, 2009, 20:41 (5318 dagar sedan) @ Eric Henriksson på jobbet

Handlade inte detta om en "platsvakt"...?? Som nån pastorsadjunkt fick för sej att döpa om...

Banvakterska, fanns det?

av Eric igen, Saturday, October 03, 2009, 21:03 (5318 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Handlade inte detta om en "platsvakt"...?? Som nån pastorsadjunkt fick för sej att döpa om...

Nej, inte platsvakt tyvärr, hade varit så hadde ju saken varit enklare.
Men fanns det kvinliga platsvakter redan kring 1900, var det inte förän på 1930 talet det började bli vanligt med kvinliga platsvakter

eric

Banvakterska, fanns det?

av Stig Lundin, Saturday, October 03, 2009, 22:29 (5318 dagar sedan) @ Eric igen

Nej, inte platsvakt tyvärr, hade varit så hadde ju saken varit enklare.
Men fanns det kvinliga platsvakter redan kring 1900, var det inte förän på 1930 talet det började bli vanligt med kvinliga platsvakter

Det fanns kvinnliga platsvakter och även kvinnliga stationsföreståndare redan på 1800-talet. Det var dock ytterst ovanligt. Det var först på 1920-1930-talet det började bli vanligt med kvinnliga platsvakter.

Banvakterska, fanns det?

av Christer Fredriksson @, Saturday, October 03, 2009, 21:11 (5318 dagar sedan) @ Eric Henriksson på jobbet

Benämningen Banvakterska fanns bara i husförhörslängderna förr.

Som regel var det hustrun till en Banvakt som var Bomvakt och då blev kallad
Banvakterska i dessa längder. Järnvägstiteln var alltid Grind- eller Bomvakt
för en sådan hustru, kunde även vara hustru till en icka järnvägsanställd, t.ex. vid Bvst 112 Norrmalm, norr om Grängesberg, innan viadukten byggdes.

Banvakterska, fanns det?

av eric tjatar vidare, Saturday, October 03, 2009, 21:30 (5318 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Benämningen Banvakterska fanns bara i husförhörslängderna förr.

Som regel var det hustrun till en Banvakt som var Bomvakt och då blev kallad
Banvakterska i dessa längder. Järnvägstiteln var alltid Grind- eller Bomvakt
för en sådan hustru, kunde även vara hustru till en icka järnvägsanställd, t.ex. vid Bvst 112 Norrmalm, norr om Grängesberg, innan viadukten byggdes.

Jag vet att vid S.J. var det vanligt enligt HFL med banvakterskor som i regel var grind o bomvakt och likaså vid OFWJ och stugan 208 Bettna kyrka som i detta fall det rör sig om var ursprungligen en grindvaktsstuga men men, att det även var i röst/vallängd titulerad som banvakterska och hennes 2 döttrar var sömmerskor/grindvakt har gjort mig förbryllad. Grindvakten som bodde i grindvaktsstugan flyttade ut omkring 1895 och år 1900 fanns det en Maria Pettersson som titulerades som Banvaktsstuga, det fanns ingen manlig skriven i stugan föränn omkring 1917 och han var tillfällig banvakt och var skriven i stugan till 1919 emedan Maria var kvar till i alla fall 1922.

Men det kan nog stämma någonstans att hon var grindvakt men behövdes 3 grindvakter på samma plats, ja jag vet inte men något konstigt är det

mvh eric

Banvakterska, fanns det?

av Stig Lundin, Saturday, October 03, 2009, 23:12 (5318 dagar sedan) @ eric tjatar vidare

Jag vet att vid S.J. var det vanligt enligt HFL med banvakterskor som i regel var grind o bomvakt och likaså vid OFWJ och stugan 208 Bettna kyrka som i detta fall det rör sig om var ursprungligen en grindvaktsstuga men men, att det även var i röst/vallängd titulerad som banvakterska och hennes 2 döttrar var sömmerskor/grindvakt har gjort mig förbryllad. Grindvakten som bodde i grindvaktsstugan flyttade ut omkring 1895 och år 1900 fanns det en Maria Pettersson som titulerades som Banvaktsstuga, det fanns ingen manlig skriven i stugan föränn omkring 1917 och han var tillfällig banvakt och var skriven i stugan till 1919 emedan Maria var kvar till i alla fall 1922.

Men det kan nog stämma någonstans att hon var grindvakt men behövdes 3 grindvakter på samma plats, ja jag vet inte men något konstigt är det

mvh eric

Som Christer skriver betecknar banvakterska vanligen hustrun till en banvakt (jämför professorska som hustrun till en professor).
Ibland hände det att en banvakt avled i förtid. Järnvägarna brukade då ordna så att efterlevande hustru, banvakterska eller banvaktsänka, fick bo i någon banvaktstuga med sina barn och sköta bommar eller grindar. Det kan röra sig om ett sådant fall.
Vi kan väl titta lite närmare på vad det finns för information om Maria Pettersson och banvaktstugan 208 Bettna kyrka under den kommande veckan. HFL bör finnas på Landsarkivet här i Uppsala.

Banvakterska, fanns det?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, October 04, 2009, 12:57 (5317 dagar sedan) @ Stig Lundin

Kanske det fallit bort ett r mellan a et och n et?:-D :-D :-D Sune

Banvakterska, fanns det?

av Christina E., Sunday, October 04, 2009, 13:26 (5317 dagar sedan) @ eric tjatar vidare

Intressanta frågeställningar Eric.
Jag blev nyfiken på denna Maria Pettersson.
Hon var född 1840 i Klefva Kristianstad län.I folkräkningen för år 1890 benämns hon grindvaktarenka,inskriven undr Stjärnholms station.
Hon hade 1890 tre barn:
Johanna Charlotta, f. 1875 i Wrena Söd. l.
Wilhelmina Elisabeth, f. 1878 i Nikolai
Gustaf Adolf, f. 1881 i Nikolai

I födelseboken för år 1878 där dottern Wilhelmina Elisabeth finns med står fadern med, Johan Pettersson, grindvakt.

Lite kuriosa att tillföra ärendet...

Banvakterska, fanns det? (Tillägg)

av Christina E., Sunday, October 04, 2009, 15:31 (5317 dagar sedan) @ Christina E.

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg.

Maria Johansdotter Petterssons make, Johan Peter Pettersson, f. 1831-02-07 (Norra Wram, Kristianstad län) dog den 8/9 1883. Då är familjen skriven på Oxelösunds järnvägsstation.
Dödsorsaken; "Olyckshändelse (öfverkördes af bantåg)".

Appropå banvakterska, söker man på banvakterska i folkräkningen 1900 får man 5 träffar.
3 kvinnor är änkor, 1 är gift, men mannen vistas i Amerika och 1 är ogift.

Fortsätttning följer...kanske...