Vipeholm? (Järnväg allmänt)

av Marcus, Wednesday, October 07, 2009, 10:22 (5287 dagar sedan)

Är detta Vipeholm längst LReJ / BLHJ? Det var svårt att se vad det står på skylten - det "S" jag tycker mig se på bilden förvirrar...

http://www.abc.se/~m10901/RAIL/vipeholm.html

/M

Vipeholm?

av B.S., Wednesday, October 07, 2009, 10:29 (5287 dagar sedan) @ Marcus

Är detta Vipeholm längst LReJ / BLHJ? Det var svårt att se vad det står på skylten - det "S" jag tycker mig se på bilden förvirrar...

http://www.abc.se/~m10901/RAIL/vipeholm.html

/M

Nej detta är lokstallet vid Lund S.

Vipeholms lastplats log omedelbart öster om den nuvarande motorvägen. Enligt boken om BLHJ fick till och med växeln flyttas något i samband med att motorvägen byggdes.

Menar DU?

av Borhell, Wednesday, October 07, 2009, 10:58 (5287 dagar sedan) @ B.S.

TITEL BLHJ Lund stads järnvägar, FÖRFATTARE Gunnar Sandin red, UTGIVARE Gamla Lund förening för bevarande av stadens minnen årsskrift 69, TRYCKÅR 1987, ISBN 91-7266-105-4,

Menar DU?

av Marcus, Wednesday, October 07, 2009, 11:09 (5287 dagar sedan) @ Borhell

TITEL BLHJ Lund stads järnvägar, FÖRFATTARE Gunnar Sandin red, UTGIVARE Gamla Lund förening för bevarande av stadens minnen årsskrift 69, TRYCKÅR 1987, ISBN 91-7266-105-4,

Torde vara den som menas. Finns flera exemplar på http://antikvariat.net

/M

Menar DU?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 11:40 (5287 dagar sedan) @ Marcus

Summa sju ex. av den trevliga boken. Ett par inbundna finns... Priserna alla skäliga - bra!!

Menar DU?

av Borhell, Wednesday, October 07, 2009, 12:10 (5287 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Summa sju ex. av den trevliga boken. Ett par inbundna finns... Priserna alla skäliga - bra!!

Snittpris på Bokbörsen 115:83.
Snittpris på Antikvariat.net 139:29
ja köpte den för 120:- ett bra pris tycker jag.

Vad är skäligt pris? kan man fråga.

Bosse Hellström
mer intresserad av tåglitteratur en lok-littera.

Menar DU?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 12:21 (5287 dagar sedan) @ Borhell

Exempel, BLHJ-boken:

- Nött häftat ex. högst en hundring, dito inbundet ca 150:-

- Snyggt hft. ex. 150:-, dito inb. 200:-

(Min egen åsikt bara. Trafik-Nostalgiska förlaget har pressat priserna på svensk tåglitt. rent allmänt, vilket väl är bra = mindre kostsamt för ungdomar o studerande att fördjupa sej!)

Menar DU?

av Marcus, Wednesday, October 07, 2009, 16:47 (5287 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

[...] mindre kostsamt för ungdomar o studerande att fördjupa sej!

Annars driver jag min lilla kampanj att ange nyutkomna järnvägsböcker till bibliotekens inköpsförlag. Ibland får man lirka litet med orden - på universitetsbiblioteket (i Lund) köpte de in SMJ:s personvagnsböcker efter att jag motiverat med bland annat mammakupeernas tillkomst, resandet i folkhemmet och diverse annat... ;)

/M

Menar DU?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 16:58 (5287 dagar sedan) @ Marcus

Smart!!!

Det borde flera av oss göra.

Tro inte att biblioteken idag börjar bli "uträknade" - ingalunda. För övrigt tror jag att dom vänder sej till just dom lite kluriga o eftertänksamma individer som vi helst av allt vill ha med i vår "train movement"...

Anskaffning till bibliotek av intressant litteratur

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, October 07, 2009, 17:37 (5287 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Annars driver jag min lilla kampanj att ange nyutkomna järnvägsböcker till bibliotekens inköpsförlag. Ibland får man lirka litet med orden - på universitetsbiblioteket (i Lund) köpte de in SMJ:s personvagnsböcker efter att jag motiverat med bland annat mammakupeernas tillkomst, resandet i folkhemmet och diverse annat... ;)

/M

Smart!!!

Det borde flera av oss göra.

Tro inte att biblioteken idag börjar bli "uträknade" - ingalunda. För övrigt tror jag att dom vänder sej till just dom lite kluriga o eftertänksamma individer som vi helst av allt vill ha med i vår "train movement"...

Visst vore det bra om det ginge att få fler bibliotek intresserade av inköp av "tågböcker". Det kan ju vara ett sätt att öka intresset för vår ideella verksamhet. Själv upptäckte jag det organiserade "intresset" genom läsning av roliga föreningsblad i Lunds stadsbibliotek en gång.

Men när det gäller bokanskaffning till universitetsbiblioteken som UB i Lund och KB i Stockholm så borde det väl vara onödigt att behöva påpeka dessa böckers existens och lämplighet till inköp, för de får väl "pliktexemplar" av alla i Sverige tryckta alster från resp tryckeri? Eller har man ändrat på detta system?

Detta gjorde i alla fall tidigare att det i Lund högst upp på "småtrycksavdelningen" i det kråkslottsliknande UB1 fanns mängder av verksamhetsberättelser, SJ-särtryck (som t ex 77) och andra för gemene man mindre "populära" okatalogiserade tryckalster att forska i för oss entusiaster. I den stora kortkatalogen på bottenvåningen fanns dessutom mängder av katalogiserade inte bara böcker utan även "broschyrer", som t ex "Växling av järnvägsvagnar" av en viss Erik Nothin för väl bortåt hundra år sedan.
I det vid 70-talets slut öppnade UB2 för mestadels teknisk litteratur fanns det massor av järnvägsböcker och även föreningstidskrifter osv, vilket allt är väl ägnat att avleda från egentligen avsedd verksamhet i lärdomsstaden.
Motsvarande förhållande torde råda i åtminstone Stockholm, Göteborg och Uppsala?
Besök å dessa institutioner rekommenderas således för intresserade, låt vara att det kan vara bökigt att hitta, men det ger åtminstone en viss ytterligare studievana och erfarenhet av sökning bland riktig litteratur och inte bara på det s k nätet.
/CEO

Anskaffning till bibliotek av intressant litteratur

av Lennart Petersen, Thursday, October 08, 2009, 00:05 (5286 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Annars driver jag min lilla kampanj att ange nyutkomna järnvägsböcker till bibliotekens inköpsförlag. Ibland får man lirka litet med orden - på universitetsbiblioteket (i Lund) köpte de in SMJ:s personvagnsböcker efter att jag motiverat med bland annat mammakupeernas tillkomst, resandet i folkhemmet och diverse annat... ;)

/M

Smart!!!

Det borde flera av oss göra.

Tro inte att biblioteken idag börjar bli "uträknade" - ingalunda. För övrigt tror jag att dom vänder sej till just dom lite kluriga o eftertänksamma individer som vi helst av allt vill ha med i vår "train movement"...


Visst vore det bra om det ginge att få fler bibliotek intresserade av inköp av "tågböcker". Det kan ju vara ett sätt att öka intresset för vår ideella verksamhet. Själv upptäckte jag det organiserade "intresset" genom läsning av roliga föreningsblad i Lunds stadsbibliotek en gång.

Men när det gäller bokanskaffning till universitetsbiblioteken som UB i Lund och KB i Stockholm så borde det väl vara onödigt att behöva påpeka dessa böckers existens och lämplighet till inköp, för de får väl "pliktexemplar" av alla i Sverige tryckta alster från resp tryckeri? Eller har man ändrat på detta system?

Detta gjorde i alla fall tidigare att det i Lund högst upp på "småtrycksavdelningen" i det kråkslottsliknande UB1 fanns mängder av verksamhetsberättelser, SJ-särtryck (som t ex 77) och andra för gemene man mindre "populära" okatalogiserade tryckalster att forska i för oss entusiaster. I den stora kortkatalogen på bottenvåningen fanns dessutom mängder av katalogiserade inte bara böcker utan även "broschyrer", som t ex "Växling av järnvägsvagnar" av en viss Erik Nothin för väl bortåt hundra år sedan.
I det vid 70-talets slut öppnade UB2 för mestadels teknisk litteratur fanns det massor av järnvägsböcker och även föreningstidskrifter osv, vilket allt är väl ägnat att avleda från egentligen avsedd verksamhet i lärdomsstaden.
Motsvarande förhållande torde råda i åtminstone Stockholm, Göteborg och Uppsala?
Besök å dessa institutioner rekommenderas således för intresserade, låt vara att det kan vara bökigt att hitta, men det ger åtminstone en viss ytterligare studievana och erfarenhet av sökning bland riktig litteratur och inte bara på det s k nätet.
/CEO

Pliktexemplar finns kvar i högsta grad. Antingen ska det skickas 7 exemplar till vardera KB och 6 universitetsbibliotek inkluderta Lund, eller i vissa fall två eller tre ex till KB och Lund.
Pliktexemplar

Men det har hänt att tryckerier glömt eller försummat skicka småskrifter och små trycksaker så det är bara sådär 99,9% komplett.

Menar DU?

av B.S., Wednesday, October 07, 2009, 12:10 (5287 dagar sedan) @ Borhell

TITEL BLHJ Lund stads järnvägar, FÖRFATTARE Gunnar Sandin red, UTGIVARE Gamla Lund förening för bevarande av stadens minnen årsskrift 69, TRYCKÅR 1987, ISBN 91-7266-105-4,

Just precis!

Lokstallet vid Lund S

av Sven Grönquist 7 oktober, Wednesday, October 07, 2009, 19:24 (5287 dagar sedan) @ Marcus

Är detta Vipeholm längst LReJ / BLHJ? Det var svårt att se vad det står på skylten - det "S" jag tycker mig se på bilden förvirrar...

http://www.abc.se/~m10901/RAIL/vipeholm.html

/M

Skylten är från de företag som använt lokstallet sedan järnvägen lades ner. Det tydligaste namnet slutar på -holms. Taget ur teflonminnet var det ett företag i separatorbranschen, ev. kom det från (eller hade huvudkontor i) Linköping. Det köptes i alla fall så småningom upp av Alfa Laval.

/Sven

Lokstallet vid Lund S

av Marcus, Wednesday, October 07, 2009, 21:01 (5286 dagar sedan) @ Sven Grönquist 7 oktober

Skylten är från de företag som använt lokstallet sedan järnvägen lades ner. Det tydligaste namnet slutar på -holms. Taget ur teflonminnet var det ett företag i separatorbranschen, ev. kom det från (eller hade huvudkontor i) Linköping. Det köptes i alla fall så småningom upp av Alfa Laval.

"Wedholms" föreslår någon i ett-annat-fora. Samma branch iallafall.

http://www.wedholms.24-7webhosting.com/start.htm

/M

Vipeholm?

av Olof W, Friday, October 09, 2009, 21:57 (5284 dagar sedan) @ Marcus

Vipeholm ligger fortfarande kvar. Det gamla sjukhuset är numera skola. Vore kul om någon kunde peka ut var sidospåret låg. Jag passerar mest varje dag men ser inga spår.

Vipeholm på eniro

Det långa diagonala strecket norr on skolan är järnvägen/cykelbanan/ridstigen/etcetera.

/Olof