1'Co1' ellok för BJ (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, October 09, 2009, 13:47 (5307 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Förmodligen ska det gå att från Bombardier (ASEA) arkiv få fram bättre ritningar.

På nedanstående länkar kan man läsa om förebilden. Som synes var BJ-varianten nedbantad och förenklad. BJ banöverbyggnad tålde 1937 20 ton axellast men i varje fall vad som kom att gälla för BJ litt O hade Försvarsbyrån invändningar mot ellok som inte skulle kunna användas på andra banor.
Nu hör det till saken att i krigstid tas inte samma hänsyn till axellaster och mycket mycket mer.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-006.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-007.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-008.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-009.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-010.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-011.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-012.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-013.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Jvt/1934/01/34-014.jpg

1'Co1' ellok för BJ

av Micke Carlsson., Saturday, October 10, 2009, 11:15 (5306 dagar sedan) @ BD

[image]

1'Co1' ellok för BJ

av Jan Frelin, Saturday, October 10, 2009, 13:05 (5306 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

[image]

Fast detta är en studiemodell för F-loket.

1'Co1' ellok för BJ

av Micke Carlsson., Saturday, October 10, 2009, 15:15 (5306 dagar sedan) @ Jan Frelin

Ser du inte kopplingen till trådens ämne?

1'Co1' ellok för BJ

av Jan Frelin, Saturday, October 10, 2009, 22:26 (5305 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Ser du inte kopplingen till trådens ämne?

Jodå, men det såg lite märkligt ut att stoppa in bilden utan någon kommentar.

1'Co1' ellok för BJ

av Niklas Bygdestam, Saturday, October 10, 2009, 20:52 (5305 dagar sedan) @ Jan Frelin

[image]


Fast detta är en studiemodell för F-loket.

Men tänk vad snygga F-loken hade blivit om de fick se ut så här :-)

1'Co1' ellok för BJ

av H Lundén, Monday, October 19, 2009, 16:26 (5296 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Men tänk vad snygga F-loken hade blivit om de fick se ut så här :-)

Men det gjorde de ju!. Det enda var att SJ hade en stor aversion mot lutande lokfronter, som ansågs störa strömavtagningen kraftigt.

1'Co1' ellok för BJ - Jfr Co´Co´ ellok för SJ

av Anders Jansson, Göteborg, Monday, October 19, 2009, 17:53 (5296 dagar sedan) @ H Lundén

Men tänk vad snygga F-loken hade blivit om de fick se ut så här :-)


Men det gjorde de ju!. Det enda var att SJ hade en stor aversion mot lutande lokfronter, som ansågs störa strömavtagningen kraftigt.

Något som kan förklara varför detta förslag till M (Mg) från NOHAB aldrig blev verklighet.

[image]

1'Co1' ellok för BJ - Jfr Co´Co´ ellok för SJ

av H Lundén, Tuesday, October 20, 2009, 08:54 (5296 dagar sedan) @ Anders Jansson

Som jag antydde i ett annat inlägg, gjordes det många skissartade förslag till nya lok på den tiden. Det var en del i offertarbetet och var mest tänkt som diskussionsunderlag.
På bilden ser man att det handlar om ett förslag till Ma-lok, inte Mg-lok. Mg hade motorerna placerade på ett annat sätt i boggien, ungefär som på El15. På Ma sitter alla motorer i boggien på samma sida om axeln, vilket ansågs vara förmånligare, även när loket har axelhålaxeldrift.
Kamvalskontrollens storlek och placering antyder att det kan ha varit fråga om någon form av finreglering.
Nohab var mekbyggare. Vem som var tänkt att bygga eldelen framgår inte.
Skissen bör alltså ha varit ett förslag från Nohab till något, som sedermera blev Ma-loket.

Nohab + Elin

av BD, Tuesday, October 20, 2009, 11:14 (5296 dagar sedan) @ H Lundén

Nohab var mekbyggare. Vem som var tänkt att bygga eldelen framgår inte.
Skissen bör alltså ha varit ett förslag från Nohab till något, som sedermera blev Ma-loket.

Nohab lämnade, eller avsåg att lämna, anbud med elutrustning från Elin.
I Nohabdokumet framgår att vid andra tillfällen var BBC inte intresserade att leverera till Nohab.

Nohab + Elin

av Anders Jansson, Göteborg, Tuesday, October 20, 2009, 13:08 (5296 dagar sedan) @ BD

Nohab var mekbyggare. Vem som var tänkt att bygga eldelen framgår inte.
Skissen bör alltså ha varit ett förslag från Nohab till något, som sedermera blev Ma-loket.


Nohab lämnade, eller avsåg att lämna, anbud med elutrustning från Elin.
I Nohabdokumet framgår att vid andra tillfällen var BBC inte intresserade att leverera till Nohab.

Men det gällde väl när Ma-leveransen var aktuell? Den av mig publicerade förslagsritningen är daterad 30/5 1942 och således betydligt äldre. Dessutom kan tydligt urskiljas M 604 på nummerskylten.

BBC:s ointresse bottnade i att man ansåg att det fanns för täta band mellan Järnvägsstyrelsen och ASEA. ASEA skulle därmed få tillgång till BBC:s tekniska lösningar.

El 13 och BBC

av BD, Tuesday, October 20, 2009, 16:31 (5295 dagar sedan) @ Anders Jansson


Men det gällde väl när Ma-leveransen var aktuell? Den av mig publicerade förslagsritningen är daterad 30/5 1942 och således betydligt äldre. Dessutom kan tydligt urskiljas M 604 på nummerskylten.

BBC:s ointresse bottnade i att man ansåg att det fanns för täta band mellan Järnvägsstyrelsen och ASEA. ASEA skulle därmed få tillgång till BBC:s tekniska lösningar.

Jo det var på 1950-talet. Något senare diskuterades att köpa en variant av El 13 och de hade BBC elutrustning.

El 13 och BBC

av H Lundén, Tuesday, October 20, 2009, 18:26 (5295 dagar sedan) @ BD

Jag har tittat lite noggrannare på skissen. Frågan är om det inte är ett schweiziskt lok som har varit förebild.
Huvudbrytaren, finregleraren och ordet hålaxelmotorer. Åtminstone Secheron gjorde vid den tiden lok med samma rotorhålaxeldrivning, som ASEA senare skulle komma att använda på Rc.

1'Co1' ellok för ?

av Sid, Monday, October 19, 2009, 19:47 (5296 dagar sedan) @ H Lundén

Någon som vet något om detta lokförslag? Vilken bana var den tänkt för?
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh/Sid

1'Co1' ellok för ?

av Jan Frelin, Monday, October 19, 2009, 20:42 (5296 dagar sedan) @ Sid

Någon som vet något om detta lokförslag? Vilken bana var den tänkt för?
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh/Sid

Jag har för mig att detta var en design-variant på D-loket, helt enkelt.

Lättvikts-Da

av A.Svenson, Blg, Tuesday, October 20, 2009, 16:48 (5295 dagar sedan) @ Jan Frelin

Har i något numera glömt sammanhang fått modellen förklarad som förslag enligt rubrik. Aluminiumkorg och ombalansering till det lägre axeltrycket. Kanske planerades också högre hastighet som alternativ till Ra-loket. Visst ser koppelstängerna slankare ut än "normalt".

Anders S

1'Co1' ellok för BJ

av H Lundén, Monday, October 19, 2009, 16:34 (5296 dagar sedan) @ BD

Förmodligen ska det gå att från Bombardier (ASEA) arkiv få fram bättre ritningar.

Alla dessa historiska offertritningar sorterades ur ASEAs ritningsarkiv någon gång på mitten av 70-talet. Vart de sändes, vet jag inte, men jag skulle förmoda, att de gick ned till ASEAs bibliotek, då beläget i Forum-huset. Vart det biblioteket tog vägen ???

SJ hade också ett historiskt ritningsarkiv nere i källaren med ingång från centralplanen. Ritningarna var inte katalogiserade men där fanns mycket. Det borde nu finnas i någon riksarkivkällare. Några vackra kolorerade ritningsvävar sattes upp som konstverk här och var. Bland annat fanns det en sammanställning av G-loket på plan 8 i H-huset. Var kan den ha hamnat nu?