Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning) (Bana)

av Linus på linjeplatsen @, Sunday, January 06, 2008, 21:34 (5953 dagar sedan)

Goddag.

Är det någon som vet hur MÖJ:s Ringstorpslinje gick från nuvarande Köpetorpsgatan i Linköping (som till stora delar följer dess sträckning) in till stationsområdet? Jag har tidigare antagit att den svängt in parallellt med stambanans spår strax öster om Anders Ljungstedts gymnasium och att de gått på samma banvall eller på helt parallella banvallar in till Linköping C.
MEN, smalspåren på Linköping C fanns, så vitt jag har förstått, norr om normalspåren och Ringstorpslinjen kommer ju in mot stambanan från dess södra sida, så då skulle de ha korsat varandra där någonstans och/eller så skulle det ha måst korsa Östra centralbanan i princip i plan där den kommer in från söder. Eftersom det över Norrköpingsvägen vid Stångebroparken finns en gång- och cykelvägsbro som ser ut att förr i tiden ha varit en bro för någonting annat dök funderingen upp om Ringstorpslinjen korsade stambanan, genom viadukt eller i plan, ganska rakt öster om Anders Ljungstedts gymansium och därefter gjorde en liten "båge" norr om stambanan (över den speciella GC-viadukten) och slutligen eventuellt gick över Stångån på egen bro norr om stambanans bro. Kan någon bekräfta eller dementera och/eller länka till någon sida med gamla kartor över detta.

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, Sunday, January 06, 2008, 22:03 (5953 dagar sedan) @ Harald

Det tycks ha gått ett spår från Råberga (som då borde åtminstone vara lastplats om ej station) till Tanneberg på Östra Centralbanan.

Huru härmed? Någon som vet?

SI

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Jakob Ehrensvärd, Sunday, January 06, 2008, 23:45 (5953 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Är inte det smalspårsanslutningen till ASJ ?

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Linus på linjeplatsen @, Sunday, January 06, 2008, 22:17 (5953 dagar sedan) @ Harald

Tack för länken! Men vad lustigt att det finns ett förbindelsespår från Ringstorpslinjen (österifrån) till Östra centralbanan (söderut). Vilken spårvidd skulle det ha haft?

I princip stämde det ju dock, ehuru jag hade trott att stambanan hade det övre planet där de korsade varandra, och att de korsade varandra en aning längre österut.

Jag var ute och följde järnvägens forna sträckning från Linköping till Vårdsberg idag. Så härligt att se sliprar finnas kvar på sina ställen i återstoderna av banvallen! Från Köpetorpsvägen såg jag en normalspårig stoppbock lika bland en massa annat skrot på en industritomt. Vet någon om det månne har funnits ett normalspårigt industrispår dit på smalspårets sträckning efter att det försvann? Eller kom den månne från ett tidigare industrispår från stambanan norr om Köpetorp?

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Anders Jansson, Sunday, January 06, 2008, 23:00 (5953 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Spåret från Råberga byggdes av MÖJ och hade därav spårvidden 891 mm. Det tillkom för att ge ASJ även smalspårig järnvägsanslutning.

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Linus på linjeplatsen @, Sunday, January 06, 2008, 23:22 (5953 dagar sedan) @ Anders Jansson

Men slutade smalspåret mitt på Östra centralbanan, som det ser ut på kartan, eller gick det vidare en bit mot Tannefors stn parallellt med normalspåret eller tillsammans med detta som treskenspår?

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Mikael Blom, Jönköping, Monday, January 07, 2008, 21:01 (5952 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

När Ringstorpslinjen projekterades fanns det planer på att låta den ansluta till ÖCJ i Tannefors och sedan fortsätta parallellt med denna in till Linköping vid Ladugårdsbacke på den östra sidan av Stångån. Protester från ortsbefolkningen mellan Ringstorp och Linköping gjorde att förslaget på järnväg mellan dessa orter fick vila några år och när det slutligen genomfördes några år senare hade kostnaderna stigit betydligt, främst genom den dyrare sträckningen över både SJ och Stångån fram till Linköping C.
891-spåret från ASJ gick så vitt jag förstår parallellt med ÖCJ några hundra meter innan det vek av öster ut för att ansluta till MÖJ vid Råberga hpl.

Källa: Böckerna "Från Wadstena till Vadstena" (VÖJF) och "Östra Centralbanan Linköping-Hultsfred De första hundra åren" (Frank Stenvalls förlag) samt Lantmäteriets historiska kartor på nätet.

/Micke

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, January 21, 2008, 20:25 (5938 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Men slutade smalspåret mitt på Östra centralbanan, som det ser ut på kartan, eller gick det vidare en bit mot Tannefors stn parallellt med normalspåret eller tillsammans med detta som treskenspår?

Jag skulle också vilja veta var MÖJs Linköpingsstation låg, fanns det ett speciellt stationshus för smalspåret? När revs det? bilder?

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Micke Carlsson, Sunday, January 06, 2008, 21:53 (5953 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Egen bro över ån, ett brofundament står kvar i plurret. Sedan stigning och bro över stambanan rätt snart efter.

Boken "Från Wadstena till Vadstena" har lite bg-skisser.

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Kjell Friberg, Monday, January 07, 2008, 23:10 (5952 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det gamla brofundament som står i Stångån intill järnvägsbron är fundamentet för vridspannet på den gamlagamla normalspårsbron, dvs föregångaren till den som blev svårt skadad vid urspåringen 1980 och sedan ersatt av nuvarande bro i samma läge. MÖJ:s bro låg litet mer nedströms och det är lätt att syfta in dess ungefärliga läge med hjälp av den gång- och cykelbro som ursprungligen är smalspårets överfart över gamla E4-an och pissoaren i parken mellan gamla och nya tullhusen. Smalspårsbron hade sedan sitt landfäste just där betongmuren vid nya tullhusets spår vinklar av efter stoppbocken.

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Roger Jonasson @, Eskilstuna, Monday, January 07, 2008, 08:34 (5953 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Hej!

Här är några bilder från 60 talet som finns på webbplatsen "Bild Linköping". Länkar till första bilden i serien: http://bildlinkoping-bilddatabas.linkoping.se/listor/CgiText-GetRecord?FGID=QID-1540400... , sedan är det bara att klicka sig vidare! Det man ser är Ringstorpsbanans bro över stambanan samt bilder före och efter rivningen av densamma.

Med vänliga hälsningar
Roger Jonasson

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Ola Almquist, Tuesday, January 08, 2008, 21:14 (5951 dagar sedan) @ Roger Jonasson

Om länken inte fungerar så gå in på söksidan: http://bildlinkoping-bilddatabas.linkoping.se/html/index.htm och sök på "järnväg" under ämnesord.

Mvh/
Roger

Om man begränsar sig till stadsdel: Tannefors får man bara 63 träffar!

Ytterligare några bilder från NAF:s gjuteri hittar man om man söker på "gjuteri". Flera bilder på vändskivan. Sällsynt motiv måste jag säga. Bilden med Z64:an och en tjänstevagn måste väl vara från ett missöde...

M.v.h.
Ola

Linköpingsfråga (MÖJ:s sträckning)

av Stefan Nilsson, Monday, January 07, 2008, 08:48 (5953 dagar sedan) @ Linus på linjeplatsen

Lmv:s historiska kartor är bra i såna här fall. Där finns bl.a de äldre ekonomiska kartorna tillgängliga, i det här fallet från 1947-48.

8F5h Linköping >>

8F5i Tannefors >> (kanske den mest relevanta för din del)

Ett speciellt insticksprogram behövs för att kunna titta på filerna, finns för nedladdning på sidorna. Sökning kan ske både via karta och via avancerad sökning.

Ser ut som roliga spårsystem runt om i staden! :-)