Ny historiksida om Beted (Historiskt material)

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, lördag, mars 22, 2008, 12:37 (4604 dagar sedan)

Från lite input efter några äldre bilder har jag nu satt ihop en historiksida om Beted. Den är kortfattad vad gäller text, och min förhoppning är att genom den också kunna få veta mer om det lilla stationssamhället. Däremot finns en hel del bilder.

[image]

Sidan om Beted >>

Sidan är designad för Internet Explorer och Opera och fungerar tyvärr inte med Netscape och Mozilla Firefox...! Ännu, i varje fall. Om andan faller på kanske jag fixar en snabbsida för övriga webbläsare framöver.

Sidan om DVVJ >> är också lite uppdaterad och städad.

Många nya frågor väcks när man arbetar lite djupare med materialet... Det ska ha funnits en vagnvåg i Beted men på ingen av bilderna kan man urskilja något skjul för en sån - fanns det verkligen en och hur länge var den isf i bruk? Osv.

Mest fascineras jag nog ändå av tanken på hur samhället verkligen uppstod med järnvägen 1928 och sen successivt försvann med den fram till idag, när nästan inget återstår.

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Frågetecknen hopas

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, lördag, mars 22, 2008, 16:06 (4604 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

En annan fråga som dök upp var signalregleringen. Det fanns ju tre semaforer i Beted, en vid varje infart. Bommarna vid vägövergången i söder mnanövrerades uppenbarligen med ett vevstativ invid stationstrappan, men jag har ännu inte sett några reglage för semaforerna?

Inte heller vid Skillingsfors har jag sett nåt som skulle kunna vara reglage för den semafor som fanns där under de första åren - även om den som Forsaeus/Johannesson skriver sannolikt visade klart under hela sin existens.

Och när kan man anta att semaforerna togs bort? Ersattes de i så fall med signaler, och då av vilken typ?

??? hopas... ;-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Frågetecknen hopas

av Sune Nylén @, lördag, mars 22, 2008, 22:29 (4604 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tidtabellsboken del A brukar innehålla signalbeskrivningar för de olika trafikplatserna och var och hur signalerna manövrerades.Tyvärr har jag ingen sådan själv för DVVJ men någon annan kanske är bättra bemedlad
:-) Påsk Sune

Frågetecknen hopas

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, söndag, mars 23, 2008, 11:45 (4603 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tidtabellsboken del A brukar innehålla signalbeskrivningar för de olika trafikplatserna och var och hur signalerna manövrerades. Tyvärr har jag ingen sådan själv för DVVJ men någon annan kanske är bättra bemedlad
:-) Påsk Sune

Tack för tipset! Stig Lundin har på sina historiska sidor tjänstetidtabell för DVVJ >> Där hittar jag en kolumn för "Signalbild för infart" men utan tecken för i princip alla trafikplatser utom Gilserud och klaffbroarna i Dalsland...

Men det är kanske inte denna du menar? :-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Frågetecknen hopas

av Sune Nylén @, söndag, mars 23, 2008, 22:06 (4603 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej! Nej Inte del B.Att det inte finns några vingar för infart beror på att de inte hade några infartssignaler som kunde manövreras från stn utan denna saknade förregling.Jag har kikat i tdtn 16/8 7 juni 43 Av den framgår det att Gilseruds vx hade 2 vingad Högåsens Grusgropsspår dubbelsidig, svängbron över Dalslands kanal envingad, så och för klaffbron över Dalslands kanal mellan Billingsfors och Långed, samt vid Håverud för klaffbron och slutligen en dubbelsidig för Håfreströms lastspår.Inte heller för Skilligsfors banan fanns någon verksam semafor som manövrerades från stn.Skulle man manövrera dessa semaforer misstänker jag att man fick bege sig ut till dem och ställa dem till stopp.Jag vill minnas att jag läste att de alltid stod på kör,eller tar jag fel.Tdt del A som innehåller alla uppgifter om driftsplatser vagnvikter m.m brukar innehålla en förteckning över de olka signalerna och hur man skall förfara i nödsituation för att ställa en infartssignal till stopp och var signalveven för detta är placerad.:-) Sune

Frågetecknen hopas

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, måndag, mars 24, 2008, 11:31 (4602 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej! Nej Inte del B.Att det inte finns några vingar för infart beror på att de inte hade några infartssignaler som kunde manövreras från stn utan denna saknade förregling.Jag har kikat i tdtn 16/8 7 juni 43 Av den framgår det att Gilseruds vx hade 2 vingad Högåsens Grusgropsspår dubbelsidig, svängbron över Dalslands kanal envingad, så och för klaffbron över Dalslands kanal mellan Billingsfors och Långed, samt vid Håverud för klaffbron och slutligen en dubbelsidig för Håfreströms lastspår.Inte heller för Skilligsfors banan fanns någon verksam semafor som manövrerades från stn.Skulle man manövrera dessa semaforer misstänker jag att man fick bege sig ut till dem och ställa dem till stopp.Jag vill minnas att jag läste att de alltid stod på kör,eller tar jag fel.Tdt del A som innehåller alla uppgifter om driftsplatser vagnvikter m.m brukar innehålla en förteckning över de olka signalerna och hur man skall förfara i nödsituation för att ställa en infartssignal till stopp och var signalveven för detta är placerad.:-) Sune

Tack för svar! Jaha, se där, då fick stins Werner i Beted troligen alltså knalla ut till varje semafor när de skulle ställas om. Det där om att de alltid stod på Kör är nog från Skillingsfors. Johannesson/Forsaeus skriver att semaforen där "lär ha visat klart fram tills den togs bort", jag antar eftersom det bara fanns ett tåg i taget.

OK, då får jag söka efter Tidtabell del A - är det kanske nån här i forum som kan tipsa om var man kan finna den för DVVJ allmänt och Beted specifikt?

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Ny historiksida om Beted

av Roy Mårtensson @, lördag, mars 22, 2008, 19:04 (4604 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Extremt stort tack for detta!! Fick lite panik först eftersom jag sitter med en Mac och och det inte finns någon modern version av IE, och inte heller i Safari funkade det... Opera to the rescue! Jag liksom du har länge fascinerats av denna miniatyrjärnvägsknut och dess lilla samhälle. Lite tragiskt att det verkligen finns kvar näst intill inget nu, sist jag var där, maj 2003, stod stationshuset öde och nedgånget (tyvärr tog jag mig heller inte in, men det verkade som om det den allra sista tiden hade varit någon slags klubblokal för ett MC gäng) och senare samma år var det borta, och efter det finns det inget, förutom banvallen, som påminner om denna en gång i tiden mycket prydliga lilla station. Hoppas kunna ta mig dit i sommar för att ta lite fler bilder längs DVVJ och Beted.

Förresten, skulle du inte skriva något om bensinpumpen? :-P

Bensin i Beted

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, söndag, mars 23, 2008, 11:34 (4603 dagar sedan) @ Roy Mårtensson

Extremt stort tack for detta!! ... Jag liksom du har länge fascinerats av denna miniatyrjärnvägsknut och dess lilla samhälle. ... Hoppas kunna ta mig dit i sommar för att ta lite fler bilder längs DVVJ och Beted.

Förresten, skulle du inte skriva något om bensinpumpen? :-P

Hej,
kul att det finns fler Beted-intresserade! :-) Förhoppningsvis ska det gå att rekonstruera mycket av Beted i text, bild och modell (även om givna utrymmet där sätter stopp för exakt avbildning).

Om bensinpumpen skulle jag ha skrivit, ja, men jag tänkte att detta var kanske fel forum att skriva på, så mycket därför satte jag upp historiksidan... Men jag lägger in detaljbilden ur fotot från 1930 här, och det handlar ju trots allt om sådant som sprungit ur järnvägen, om järnvägssamhället i dubbel bemärkelse ;-) :

[image]

Till vänster om trappan står det "KAFÉ, läskedrycker, XXXX & XXXXXXXX". Trätunnor för regnvattnet.

Caféet byggdes och ägdes 1927-63 av Oskar Svensson i Söpple, men han bodde aldrig där eller drev verksamheten. Innehaverskan ca 1930-49 hette Anna Olsson från Arvika och hade förutom café även kiosk och bensinpump samt ko för kaffegrädden. Att döma av norrgaveln hade hon även radio. Senare arrendatorer var en familj Gärdner 1949-57 som också bodde i huset, "Dagobert och Blondie" 1957-62 (vilka också var bland de första som skaffade TV samt hade en tam apa). 1963 köptes huset av en familj Ivan Kristiansson från Slärteg, vars fru och döttrar drev cafét, och när han dog 1979 lades caféverksamheten ner. Därefter vandrade huset mellan olika ägarhänder tills det brändes ner av brandkåren 1996.

Jag lyckas inte läsa vad det står på bensinpumpen eller på den runda emaljskylten på verandaväggen; de är mycket lika varann och kanske står det samma sak på dem. Att döma av mackboken "Full tank" (av Olle Wilson 1995) så kan det vara Pratts bensin. Invid ligger det ett fat som slangen går till - månne bensinfatet?

Ja, vi kanske ses i Beted! :-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Bensinbolag

av KS @, söndag, mars 23, 2008, 14:04 (4603 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tycker mer det liknar en Standard-skylt


[image]

Bensinmärket som senare blir till ESSO

Bensinbolag

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, söndag, mars 23, 2008, 14:20 (4603 dagar sedan) @ KS

Tycker mer det liknar en Standard-skylt


[image]

Bensinmärket som senare blir till ESSO.

Ja, det var min fundering också. Det som talar emot Standard och för Pratts är att det verkar finnas flera färger än rött och vitt i skyltarna på bilden, ungefär som i Pratts:

[image] Redigerad form: [image]

Jämför man med bilden på sidan 21 i Wilsons mackbok så liknar Pratts-globen där väldigt mycket den i bilden från Beted.

Å andra sidan - Pratts ägdes av Standard Oil och fick det namnet vid något år (olika uppgifter här, 1925 enligt vissa, 1931 enligt andra), så det är ju ändå samma bolag och då samma bensin i fatet ;-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Bensinbolag

av Sune Nylén @, måndag, mars 24, 2008, 08:49 (4603 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

När jag studerar skyltarna på väggen så ser det ut som om det på den övre,högra rektangulära skylten står Pratts Bensin och på den kvadratiska under, längst ned, Motor oil.Den liknar alltså Standard skylten. Kanske var det så enkelt att man saluförde Pratts bensin och motorolja från Standard Oil. Dåtidens motorer behövde väl en ordentlig slatt olja vid varje tankning.Den vänstra skylten tycker jag ser ut som om det stod "Pratts Bensin". Förra året slog jag upp Pratts,då jag har en gammal stenkaka inspelad ca 1930 som just heter Pratt eller Shell.En duett som naturligtvis handlar om det romantiska att åka på bilfärd med dessa varor i tanken. Jag har för mig att det var Vestkustens Petroleum som sålde Pratts Bensin och att det ca 1930 gick upp i ett annat bolag.Pumpen å sin sida var säkert en handpump och man pumpade från det fat som ligger bredvid.När jag såg bilden tänkte jag osökt på Lasse Dahlqvists 30 tals låt " Hallå DU gamle indian" som börjar "Just där vägen tar vid över prärien /några mil strax väster om Cameron /Ja där ligger en liten bensinstation/just där vägen tar vid över prärien/ Ja ni känner väl han som står för den/Röde Ned som är tvättäkta indian/och han tappar och fyller mest hela dan/ja ni känner väl han som står för den / Hallå Du gamle indian o.s.v.
:-) Sune

Bensinpump

av KS @, torsdag, mars 27, 2008, 01:06 (4600 dagar sedan) @ Sune Nylén

Själva bensinpumpen är en amerikansk handdriven pump från Gilbert & Barker, modellen tillverkades på 1920-talet, den är kopplad till 200 L fatet som ligger intill.

Bensinpump

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, torsdag, mars 27, 2008, 09:10 (4600 dagar sedan) @ KS

Tack - se där, intressant!

Man undrar ju hur många bilar som skramlade genom Beted 1930, men det var kanske fler än man kan tro. Invid lastkajen förlades redan 1928 ett bussgarage, därifrån en buss gick t.o.r Arvika. En annan linje gick via Östervallskog till Töcksfors, men den bussen var inte stationerad i Beted. Ännu tidigare hade väl även länets första busslinje öppnat, också den genom Nordmarken, så det fanns i och för sig en lokal motortradition.

Fast tåget till Arvika verkar ha varit mer lockande, åtminstone några år till... eftersom det ändå levde kvar såpass länge menar jag ;-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Bensinbolag

av Kurt Möller, torsdag, mars 27, 2008, 20:13 (4599 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

ESSO = S.O. = Standard Oil. Konstigare var det inte.

Skyltar i Beted

av KS @, söndag, mars 30, 2008, 17:41 (4596 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jag tog mig friheten att redigera lite i din bild.

[image]

Från vänster...
liten skylt som ej går att identifiera
KAFÈ, färgen på den är gissning
Pratts bensin
Övre långa svårt att se
Standard oil
Pumpen troligen en Gilbert & Barker modell T8

Skyltar i Beted

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, söndag, mars 30, 2008, 20:50 (4596 dagar sedan) @ KS

Mm, mycket trevligt - tack för redigeringen! :-)

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

Skyltar i Beted

av Sune Nylén @, måndag, mars 31, 2008, 19:24 (4595 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Men på bensinpumpen står det förmodligen inte Shell Skylten synes vara rund och jag tippar på att det står Pratt på den :-) Sune

Skyltar i Beted

av Sune Nylén @, tisdag, april 01, 2008, 15:59 (4594 dagar sedan) @ KS

Kan det ev. stå Kex & choklad?:-)Sune

Skyltar i Beted

av Stefan Nilsson ⌂ @, Värmland, torsdag, april 03, 2008, 08:43 (4593 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan det ev. stå Kex & choklad?:-) Sune

Hehe, ingen aning faktiskt :-) Tycker iofs det ser ut som fler än tre bokstäver i första ordet (fyra?). Vad sålde man på ett litet café med kiosk på 1930-talet - tidningar, tobak, thé, choklad, ...?

--
Hälsningar
Stefan Nilsson
www.arstuga.se/jvg.htm

RSS-feed av trådar
powered by my little forum