Undring om boggie m39 (Fordon: vagnar)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 25, 2008, 23:02 (5869 dagar sedan)

Satt å bläddra i SP 1989.
Noterade att B6orna hade boggie m39 av under typerna -1, -2 och -11.
Undrar vad -11 är för variant, den har jag inte sett förut i några ritningar eller föreskrifter.
Däremot har jag sett ritning där 39-2 skrivs som 39-II.
Är det två olika varianter eller en ihopblandning?
(skillnaden är vad jag vet fjäderkombinationerna och vilken vikt boggierna bär).

Sen noterade jag att de 6 B6or som ombyggdes till S6 åt M-TRAIN har höjd sth till 130km/h men fortfarande m39-1, gjorde man någon ändring?

Undring om boggie m39

av Martin Långström, Wednesday, March 26, 2008, 14:11 (5868 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Satt å bläddra i SP 1989.
Noterade att B6orna hade boggie m39 av under typerna -1, -2 och -11.
Undrar vad -11 är för variant, den har jag inte sett förut i några ritningar eller föreskrifter.
Däremot har jag sett ritning där 39-2 skrivs som 39-II.
Är det två olika varianter eller en ihopblandning?
(skillnaden är vad jag vet fjäderkombinationerna och vilken vikt boggierna bär).

Sen noterade jag att de 6 B6or som ombyggdes till S6 åt M-TRAIN har höjd sth till 130km/h men fortfarande m39-1, gjorde man någon ändring?

Angående M-TRAIN's vagnar så kunde man väl höja sth pga dessa inte skulle transportera resande och då var avsaknaden av rammsäkerhet av mindre betydelse. Boggierna var nog redan godkända i sig för 130km/h.

Undring om boggie m39

av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 26, 2008, 16:41 (5868 dagar sedan) @ Martin Långström


Angående M-TRAIN's vagnar så kunde man väl höja sth pga dessa inte skulle transportera resande och då var avsaknaden av rammsäkerhet av mindre betydelse. Boggierna var nog redan godkända i sig för 130km/h.

Aha så kan det ju vara ja....
Men B6orna är ju begränsat rammsäkra (med vestibulerna som deformationszoner).
Man kanske bedömt dessa som ej tåla en urspårning i 130 km/h då?