CF4/BF4 (Fordon: vagnar)
När fick CF4/BF4 1651 och 1652 varmvattens ledning? Fick vagnarna egen panna eller gick det via ångvärmeledningen??????????????????????
av Bjorn A, Tuesday, March 25, 2008, 23:33 (5874 dagar sedan)
När fick CF4/BF4 1651 och 1652 varmvattens ledning? Fick vagnarna egen panna eller gick det via ångvärmeledningen??????????????????????
av Johan.L , Wednesday, March 26, 2008, 12:40 (5874 dagar sedan) @ Bjorn A
Lite uppgifter finns i SJ Särtryck 263, denna finns i sin första utgåva på MRW´(ModellRallare i West) hemsida
av sääf, Wednesday, March 26, 2008, 14:15 (5874 dagar sedan) @ Bjorn A
Inte för jag är någon expert men nog var det väl kaminer i de vagnarna. Jag åkte ofta Lgt 7381 o 7382 på 50 talet och det var så kul att fyra på. Kan väl inte
tänka mej att de byggdes om senare.
av Kurt Möller, Wednesday, March 26, 2008, 18:52 (5873 dagar sedan) @ sääf
Jodå, vissa hade tydl. å-slinga i kaminerna - men kanske sällan använda. Ofta fanns ju inget lok i närheten av vagnens placering i tågen...
av Thomas Tell, Wednesday, March 26, 2008, 22:11 (5873 dagar sedan) @ Bjorn A
När fick CF4/BF4 1651 och 1652 varmvattens ledning? Fick vagnarna egen panna eller gick det via ångvärmeledningen?
1935 ersattes högtrycksångvärmeledningen med varmvattenvämeledning i CF4 1627, 1647-48 samt 1651-52.
Som det står i str 263 värmdes vattnet med ved eller ånga.
/tell
av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 26, 2008, 23:16 (5873 dagar sedan) @ Thomas Tell
Var det med system Värmebolaget från Göteborg då?
Vår nuvarande personalvagn (fd C3a 1323) har en sådan koks-kamin (dock ingen som hänger längs vagnssidan) med tre olika ångslingor i allt efter behovet. Fungerar för ypperligt = svårt att få lagom värme ;o)
Denna och en annan av våra tidigare tjänstevagnar hade även en elpanna för elvärme (800V systemet) som komplement, tyvärr demonterades dessa bereoende på tveksamt skick på isolationen.
av Thomas Tell, Thursday, March 27, 2008, 20:50 (5872 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM
Denna skrivelse säger allt tror jag.
/tell