CF4/BF4 (Fordon: vagnar)

av Bjorn A, Tuesday, March 25, 2008, 23:33 (5874 dagar sedan)

När fick CF4/BF4 1651 och 1652 varmvattens ledning? Fick vagnarna egen panna eller gick det via ångvärmeledningen??????????????????????

CF4/BF4

av Johan.L ⌂, Wednesday, March 26, 2008, 12:40 (5874 dagar sedan) @ Bjorn A

Lite uppgifter finns i SJ Särtryck 263, denna finns i sin första utgåva på MRW´(ModellRallare i West) hemsida

MRW´s hemsida str 263

CF4/BF4

av sääf, Wednesday, March 26, 2008, 14:15 (5874 dagar sedan) @ Bjorn A

Inte för jag är någon expert men nog var det väl kaminer i de vagnarna. Jag åkte ofta Lgt 7381 o 7382 på 50 talet och det var så kul att fyra på. Kan väl inte
tänka mej att de byggdes om senare.

CF4/BF4

av Kurt Möller, Wednesday, March 26, 2008, 18:52 (5873 dagar sedan) @ sääf

Jodå, vissa hade tydl. å-slinga i kaminerna - men kanske sällan använda. Ofta fanns ju inget lok i närheten av vagnens placering i tågen...

CF4/BF4

av Thomas Tell, Wednesday, March 26, 2008, 22:11 (5873 dagar sedan) @ Bjorn A

När fick CF4/BF4 1651 och 1652 varmvattens ledning? Fick vagnarna egen panna eller gick det via ångvärmeledningen?

1935 ersattes högtrycksångvärmeledningen med varmvattenvämeledning i CF4 1627, 1647-48 samt 1651-52.

Som det står i str 263 värmdes vattnet med ved eller ånga.
/tell

CF4/BF4

av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 26, 2008, 23:16 (5873 dagar sedan) @ Thomas Tell

Var det med system Värmebolaget från Göteborg då?

Vår nuvarande personalvagn (fd C3a 1323) har en sådan koks-kamin (dock ingen som hänger längs vagnssidan) med tre olika ångslingor i allt efter behovet. Fungerar för ypperligt = svårt att få lagom värme ;o)
Denna och en annan av våra tidigare tjänstevagnar hade även en elpanna för elvärme (800V systemet) som komplement, tyvärr demonterades dessa bereoende på tveksamt skick på isolationen.

CF4/BF4

av Thomas Tell, Thursday, March 27, 2008, 20:50 (5872 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Denna skrivelse säger allt tror jag.[image]

/tell