Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, November 10, 2009, 21:59 (5252 dagar sedan)

En halv kilometer söder om Staffanstorps stationshus (vid infarten från Malmö) låg plankorsningen vid Nevishög. Bilderna togs i november 1957.

[image]

Trots det korta avståndet till Staffanstorp manövrerades bommarna vid Nevishög (även benämnd Hagalid) av separat vägvakt. Fram till början av 1960-talet sköttes växlar och signaler vid Staffanstorp från en kur i norra och en annan kur i södra änden av bangården, så man kan undra varför järnvägsmannen i södra kuren inte även manövrerade bommarna vid Nevishög, som knappast låg mer än några hundra meter bort. På andra stationer hade man kilometerlånga mekaniska ledningar för fällbomsmanövrering. Kanske var vägen vid Nevishög så starkt trafikerad lokal bevakning ansågs nödvändig?

Att båda bomstativen står på samma sida av vägen kan bero på den elledning som tycks finnas längs andra vägkanten och/eller att man ville undvika att dra den mekaniska ledningen för ena bommen under vägen, något som ofta orsakade trassel.

[image]

Trots att bommarna manövrerades lokalt fanns ringklockor på fällbomsstativen, något som var obligatoriskt bara för bommar som manövrerades på avstånd.

På bilden ovan ser man att den fristående vridlyktan har en avskärmning, förmodligen för att inte bilförare i kurvan skulle se sken av fel färg. Signalering mot vägen skedde ju med kryssmärkeslyktor, så vridlyktorna hade betydelse endast för lokförarna.

[image]

En V-signal fanns också, och det är möjligt att signalpersonalens besök beror på att man just monterat denna signal. I så fall borde nästa åtgärd vara att plocka ner vridlyktan och bomsignalskärmen.

Den mekaniska trådledning som syns till vänster om spåret på nedersta bilden går antagligen till en skivförsignal. Fotografen borde alltså stå med ryggen mot Staffanstorps station. Någon som känner till de lokala förhållandena kan säkert korrigera/komplettera informationen!

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp

av Olof Brandelid @, Göteborg, Tuesday, November 10, 2009, 22:46 (5252 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag får erkänna att jag är fullständigt vilse i geografin i Skåne. Men bilderna med tillhörande text får mig faktiskt att plocka fram kartboken och kolla var bilderna är i från.
Alltid lika intressant!

Inte minst för det man ser bredvid och på spår och vägar, som till exempel de tre traktorerna med gödselspridare som syns i mitten bilden.


Hoppas att du har många bilder kvar att visa!


-- Olof

En hel del bilder återstår!

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 11, 2009, 21:02 (5251 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Inte minst för det man ser bredvid och på spår och vägar, som till exempel de tre traktorerna med gödselspridare som syns i mitten bilden.

ja, det är ju ofta miljön runtomkring som är intressant. Jag inser också att det tidigare publicerats väldigt få bilder från vägövergångar. Det finns ju två huvudsakliga anknytningspunkter mellan järnvägen och lokalsamhället; stationen och plankorsningen. Stationerna är givetvis mer intressanta och har därför genererat mängder av bilder

Hoppas att du har många bilder kvar att visa!

ja, det finns nog några hundra bilder kvar. Detta trots att många banor saknas bland de bilder jag råkade hitta på muséet. Om tredje signalsektionen dokumenterat vägskyddsanläggningar lika noggrannt vid alla banor som exempelvis vid Västkustbanan och Malmö - Simrishamn borde det funnits avsevärt fler bilder. Kanske har de gallrats ut vid den ändrade distriktsindelningen i mitten av 1960-talet. Järnvägsmuseums arkivarie har dock lovat att göra en djupdykning i magasinen, så kanske kommer ännu fler bilder fram, och om det vill sig väl kan de kanske även bli inskannade. Järnvägsmusei vänner har ju under flera år finansierat skanning av ett stort antal bilder på ett sådant sätt att optimal bildkvalitet garanterats. Jag har endast - under lite primitiva förhållanden - snabbt fotograferat av de bilder jag hittat, vilket gör att kvaliteten ibland blivit lidande.

En hel del bilder återstår!

av jens @, Tuesday, December 08, 2009, 19:17 (5224 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

då skulle väl du ordna gamla bilder på staffanstorps bangård då? :)

Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp

av Per Rasmusson, Friday, November 13, 2009, 23:11 (5249 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Vägen som korsar var på in tid den stora vägen mellan Lund och Trelleborg. Den har nu nummer 108 och går utanför tätorten Staffanstorp
Damen som vevade bommarna bodde i den gulteglade villan som syns på nedersta fotot. En liknande villa men med träfasad finns intill stationshuset i Brösarp.
Traktorerna med gödselspridare tillhörde en entreprnör som körde åt lantbrukarna på orten. Karavanen brukade i täten ha en traktor med gödsellastare av fabrikat Melichar maskiner i Eslöv. Sedan brukade det följa tre traktorer med en gödselspridare vardera. I de fall kunden hade egen traktor kunde det hända att en av de tre traktorerna transporterade två gödselspridare på rad.

Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp

av Sven Grönquist 10 november, Tuesday, November 10, 2009, 23:03 (5252 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Nevishog_frb1_5711.JPG[/img]

... Fotografen borde alltså stå med ryggen mot Staffanstorps station. Någon som känner till de lokala förhållandena kan säkert korrigera/komplettera informationen!

Ja, så är det. Allén och husen vid horisonten är de som ligger vid Önsvala-korsningen vi såg nyss (det är inte så långt mellan vägkorsningarna):

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Onsvala_frv2_5710.JPG[/img]

/Sven

PS Tack för att du lägger ut dessa bilder och den kompletterande informationen.
/S

Samma allé

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 11, 2009, 21:09 (5251 dagar sedan) @ Sven Grönquist 10 november

Ja, så är det. Allén och husen vid horisonten är de som ligger vid Önsvala-korsningen vi såg nyss (det är inte så långt mellan vägkorsningarna

aha, det tänkte jag inte på - trots att jag noterade att det bara var 730 meter mellan korsningarna!

Hittade även en bild på denna

av Sven Grönquist 12 november, Thursday, November 12, 2009, 22:23 (5250 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Nevishog_frv1_5711.JPG[/img]

... korsning, tagen den 23 mars i år:

[img]http://newimages.fotopic.net/?iid=1y0a9p&outx=0&quality=70&noresize=1[/img]

Lite svårare att koppla ihop dessa bilder, men det bör vara samma korsning. Bilden är tagen nästan rakt österut, med Staffanstorps station till vänster (strax till vänster om vägen är km-stolpe 15), och spåret mot Malmö åt höger.

/Sven

Hittade även en bild på denna

av Sven Grönquist 12 november, Thursday, November 12, 2009, 23:01 (5250 dagar sedan) @ Sven Grönquist 12 november

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Nevishog_frv1_5711.JPG[/img]


... korsning, tagen den 23 mars i år:

[img]http://newimages.fotopic.net/?iid=1y0a9p&outx=0&quality=70&noresize=1[/img]

[link=http://newimages.fotopic.net/?iid=1y0a9p&outx=0&quality=70&noresize=1]Bildlänk[/link]


Lite svårare att koppla ihop dessa bilder, men det bör vara samma korsning. Bilden är tagen nästan rakt österut, med Staffanstorps station till vänster (strax till vänster om vägen är km-stolpe 15), och spåret mot Malmö åt höger.

/Sven

Hittade även en bild på denna

av Per Rasmusson, Friday, November 13, 2009, 21:19 (5249 dagar sedan) @ Sven Grönquist 12 november

En dag år 1907 hoppade några rånare på tåget vid utfart från Staffanstorp mot korsningen vid Hagalid. Medan tåget går från korsningen Hagalid och passerar korsningen Önsvala så skjuter rånarna på posttjänstemannen i tåget. Han blir alltså rånad. Rånarna hoppar av tåget innan det har kommit fram till Djurslöv.
Det påstås vara det enda tågrånet som har skett med skottlossning i Sverige.

Landsvägen mellan Malmö och Dalby korsade järnvägen på en bro i Staffanstorp.
Först fanns e bro av trä. på 1930-talet blev den ersatt av en betongbro som ansågs vara ful. betongbron revs i år och nu fins en plankorsning. Plankorsning fanns alltså på 1800-talet och finns på 2000-talet. Hela 1900-talet fanns bro.

Skriver Per Rasmusson som är uppvuxen i Staffanstorp.

Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp

av Per Rasmusson, Friday, November 13, 2009, 21:26 (5249 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Här skulle jag ha skrivit mitt svar med tågrånet.
Det fanns helt riktigt en försignal med gasbelysning.Försignalen stod ungefär i höjd med trädallén.
Sockerbruket i Staffanstorp hade eget ånglok. Tunga godståg från Staffanstorp mot Djurslöv/Malmö behövde ibland påskjutning. Sockerbrukets lok sköt på ut mot korsningen Önsvala. Bomvakten vid Hagalid hade ibland börjat resa upp bommarna när sockerbrukets lok visslade på sin hemfärd. Bommarna var ibland bara halvvägs uppe, när vägvakten fick ändra riktning på veven och fälla ner igen.

Skånska vägskydd: Nevishög vid Staffanstorp

av Per Rasmusson, Friday, November 13, 2009, 21:29 (5249 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Försignalen syns på bilden från korsningen i Önsvala.