Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bengt Nordh, Wednesday, March 26, 2008, 22:35 (5874 dagar sedan)

När stödet till arbetslivsmuseerna kom till satt jag med i Arbetsams styrelse som suppleant. Jag kunde därför följa rätt väl turerna kring stödets tillkomst. Fyra miljoner är mycket pengar och samtidigt lite pengar i förhållande till behovet. En förhoppning är att stödet kan ökas till exempel genom att lotteripengar kopplas på såsom sker i England. I jämförelse med dans- och teatergrupperna ligger arbetslivsmuseerna i lä vad gäller anslag. Är det kanske dags för självrannsakan i våra led? Hur effektiva är vi i lobbysammanhang? Eller ska vi vara marknadsliberaler och klara oss själva med minimalt stöd? En hörnsten i effektivt lobbyarbete är en korrekt redovisning av projekten i varje enskild förening. RAÄ begär efter viss tid in redovisning som blir offentlig handling. Jag har tagit del av AGJ:s redovisning av tunnelarbetet. Man har redovisat utgifter på cirka 131 000 kr varav rälsinköp är 25 000 kr, övrigt spårmaterial 4 200 kr, slipers 72 000 kr, hyra av maskiner 3 700 kr, övrigt 26 500 kr. Jag citerar ur AGJ:s redovisning:

’Projektet kom ganska omedelbart att påbörjas genom att begagnad 27 kg räls inköptes tillsammans med ny spik m.m. för att användas i tunneln. Även slipers kom att inköpas för ändamålet. Under sensommaren 2004 revs den gamla rälsen ut från större delen av tunneln varefter ett slipersbyte genomfördes. Efter detta så lades den nyinköpta rälsen på plats, skarvades ihop och spikades fast. En stor del av detta arbete fick genomföras i lampors sken då tunneln är så lång att ljuset inte räcker in i hela dess längd. Efter någon vecka var detta arbete avslutat och tunneln kunde åter trafikeras med tåg. Första lok igenom tunneln var vårt stora Tp-lok som åter fick agera ’testfordon’ genom tunneln. I och med detta hade vi slutfört det projekt som det anslogs pengar till och historien om tunneln kunde därmed varit slut, men vi vill gärna informera om vad som hände sen. Historien kunde emellertid vara slut i och med detta, men ett företag som heter Telia-Sonera ville annat.’

Sammanfattningsvis fortsätter redovisningen med en beskrivning av Telia-Sonera bredbandsdragning mellan Alingsås - Sollebrunn. I samarbete med AGJ beslöts att dra en optokabel genom Brobackatunneln och längs med AGJ. Tp-lok med specialplog användes. I samband med slutbesiktning anmärkte Telia-Sonera på att kabeln i tunneln lagts för grunt.

’Det svåra beslutet togs då att vi måste plocka ut det relativt nylagda spåret i tunneln för att möjliggöra arbetet med att få ned kabeln på plats. Räls m.m. plockades bort och lades på järnvägsvagnar och när detta arbete var avslutat så kunde maskinen utföra sitt arbete i tunneln. När grävarbetet var klart så togs slangarna ned från tunnelväggarna och lades på plats i det nygrävda schaktet som därefter fylldes igen. Efter detta planades hela bankroppen inne i tunneln ut för att anpassas för återutläggandet av spåret igen. Där står vi idag och det är därför som slutredovisningen av projektet dröjt eftersom vi känner att vi har lite dåligt samvete för att spåret i dagsläget ej är trafikerbart. Orsaken har redovisats här tidigare och projektet som vi fick medel för har genomförts, men det har inte känts bra att inte i dagsläget kunna visa upp ett trafikabelt tunnelspår. I dagsläget håller vi på att samla kraft för att lägga ut spår i tunneln ytterligare en gång, men under den senaste tiden har slipersbyte och spårunderhåll av vår huvudsträcka Anten - Gräfsnäs tagit all vår kraft. Jag hoppas på att Ni genom denna lilla utläggning har förståelse för att vi i nuläget har lite dåligt samvete för att spåret i dagsläget inte är trafikabelt på grund av Telia-Soneras arbeten, men så fort som vi samlat kraft avser vi att åter spårlägga tunneln. Material m.m. finns och inköpen verifieras av bifogade kvittokopior.’

När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.

Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna

av Patrik E, Thursday, March 27, 2008, 09:40 (5873 dagar sedan) @ Bengt Nordh

När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.


******
Varför anser Du att det behöves ett klargörande?
Vad är det som Du inte tycker stämmer?

Det är, enligt min uppfattning, svårt att besvara om Du är så generell i Dina påstående.

Mvh
Patrik

Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna

av Erik Samuelsson, Thursday, March 27, 2008, 11:05 (5873 dagar sedan) @ Patrik E

[i] När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.[/i]


******
Varför anser Du att det behöves ett klargörande?
Vad är det som Du inte tycker stämmer?

Det är, enligt min uppfattning, svårt att besvara om Du är så generell i Dina påstående.

Mvh
Patrik

Av redovisningen som Bengt refererar till så får man uppfattningen att spårbyte skett. Av redogörelsen från [link=http://www.agj.net]AGJs[/link] hemsida får man en annan bild. Det är väl rimligt att kunna begära ett klargörande?

MVH
Erik S

För att Du ska hänga med så hänvisar jag till det som står på AGJs hemsida:

2004-06-16 13:09:26

Bidrag till AGJ från Riksantikvarieämbetet
Riksantikvarieämbetet har idag beviljat ett bidrag till AGJ.

För 2004 har Riksantikvarieämbetet fått fyra miljoner kronor att fördela till arbetslivsmuseerna. Bidragen ska stödja projekt som stärker arbetslivsmuseernas möjligheter att bevara och bruka industrisamhällets kulturarv.

AGJ har fått 125 000 kr för att rusta upp spåret genom Brobackatunneln.

* * *
2004-09-12 13:39:39

Spårarbete i tunneln startar helgen den 18-19 sept
Under helgen den 18-19 september startar spårarbetet i Brobackatunneln. Det är 105 meter som vi skall byta på plats.

Rälsen, 27 kg/m, levereras av SRS på måndag den 13/9. Arbetet är en förutsättning för att kunna ploga ner optokabeln men innebär också att vi kan köra med rälsbuss genom tunneln.

Arbetet startar med att köra ner och lasta av den nya rälsen. Därefter börjar vi riva den gamla rälsen. Till stor del används "AGA-nyckel", dvs skärbrännare och acetylengas.

* * *
2004-11-17 13:27:42

Plogningen är färdig - optokabeln på plats

Under helgen den 13 - 14 november slutfördes arbetet med kabelplogningen genom att den sista slangen plogades ner och skarvades. I vårt avtal med TeliaSonera stipulerades det att vi skulle vara färdig med vårt arbete den 15 november. Det var vi!!!

Under onsdagen den 17 november blåste Swedia Networks optofibern genom våra slangar, på kvällen kom vinterns första snöoväder!

Nu återstår de avslutande arbetet med att hämta alla tomma kabeltrummor, samla in överbliven slang återställa banvallen med mera.

* * *
2005-01-02 12:45:29

Nu är det dags för banarbete

Banarbetet startar under trettonhelgen i tunneln

Under helgen (6 - 9 januari) skall vi påbörja spårarbetet i tunneln. Detta för att vi skall kunna köra där till sommaren.

Vi startar varje dag klockan 9.00 och håller på till cirka 17.30. Har du frågor? Kontakta Olof Brandelid

* * *
2005-02-28 22:05:00

Arbeten i Brobackatunneln.
Under helgen som gick genomfördes arbeten i Brobackatunneln.
Det lyftes bort sten som grävts fram under kabelplogningen tidigare under hösten. Därefter skall rälsen demonteras rälslängdsvis söderifrån.

* 25-kg räls skärs i 4 meterslängder och lastas på tralla.
* 27 kgs räls dras ut och lastas på vagn norr tunneln.
* Slipers och befästningar handlastas på tralla.
* Vi plockar därefter ut allt kvarglömt skrot så att vi inte får punktering.

Därefter skall en extern firma ta över.

* * *
2005-03-09 15:23:14

Arbete i Brobackatunneln
Arbetet med Brobackatunneln pågår!

Spåret är nu rivet i södra tunnelmynningen och arbetet med att få ner optokabeln ordentligt inne i tunneln pågår. En djupare schakt är grävt och kabeln läggs nu ner succesivt.
Som en tillfällig lösning har den hängts på väggen under tiden arbetet pågått med shacktet och att få ut all sten från tunneln. Därefter skall spåret rivas.

* * *
2005-03-29 18:33:57

Brobackatunneln tömd på spår och slipers
Under påskhelgen slutfördes arbetet med att tömma Brobackatunneln på räls och slipers. Arbetet har blivit något fördröjt pga den sena våren men nu blev det färdigt.
Vi skar upp rälsen i lagom stora bitar och lastade sedan trallan med räls och slipers som sedan kördes upp till Anten för omlastning. Allt går nu till skrot.
I nästa etapp skall nu en extern firma ta vid och plana ut i tunneln samt förbereda för spårbyggnaden.

* * *

Något om Riksantikvarieämbetets stöd ??

av Patrik E., Thursday, March 27, 2008, 12:35 (5873 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Hej

Nu förstår jag inte vad som menas. AGJ skriver ju till RAÄ att man har bytt spåret i tunneln. AGJ skriver på sin hemsida att man byter spåret (2004-09-12).

Därefter skriver AGJ på sin hemsida att plogningen är klar (2004-11-17) på det nya spåret. Därefter skriver AGJ på hemsidan att man måste riva spåret igen. Ok det är kanske lite oklart på deras hemsida varför man behöver riva även om det står att man hänger upp optokabeln provisoriskt under tiden man gräver ett djupare schakt. Det är ju precis det som Bengt citerar att AGJ har skrivit till RAÄ.

Som jag läser AGJ hemsida och AGJ skrivning till RAÄ så har man gjort i ordning spåret i tunneln för plogningen, därmed har pengarna från RAÄ använts. Därefter behöver man riva upp spåret igen för att på kabelplogningen godkänd av Telia-Sonera men därefter har man inte mäktat med att återställa en gång till. Detta beklagar ju AGJ också i skrivelsen till RAÄ.

Något om Riksantikvarieämbetets stöd ??

av Erik Samuelsson, Thursday, March 27, 2008, 12:50 (5873 dagar sedan) @ Patrik E.

Det du skriver stämmer säkert men det blir lite otydligt och det är väl det Bengt vill att man tydliggör. Om man nu har bytt till 27 kg räler i tunneln under 2004 så frågar man sig varför det står 2005-02-28: "25-kg räls skärs i 4 meterslängder och lastas på tralla."

[color=#f00]Så för förtydligandets skull varifrån dyker dessa 25-kg räler upp?
[/color]

Den 2005-03-29 skriver man vidare: "Vi skar upp rälsen i lagom stora bitar och lastade sedan trallan med räls och slipers som sedan kördes upp till Anten för omlastning. Allt går nu till skrot."

[color=#f00]Vilken räls skar man upp - den nyinlagda? Trist att behöva skicka den till skrot.[/color]

Erik S

Något om Riksantikvarieämbetets stöd ??

av Mulle Tunnelgrävare, Thursday, March 27, 2008, 13:47 (5873 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Eh? Jag har alltid trott att rälsbyte innebar att man fick den gamla (klenare) rälsen över, men det är tydligen fel? :-|

Något om Riksantikvarieämbetets stöd ??

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Thursday, March 27, 2008, 14:56 (5873 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Det du skriver stämmer säkert men det blir lite otydligt och det är väl det Bengt vill att man tydliggör. Om man nu har bytt till 27 kg räler i tunneln under 2004 så frågar man sig varför det står 2005-02-28: "25-kg räls skärs i 4 meterslängder och lastas på tralla."

Så för förtydligandets skull varifrån dyker dessa 25-kg räler upp?

Den 2005-03-29 skriver man vidare: "Vi skar upp rälsen i lagom stora bitar och lastade sedan trallan med räls och slipers som sedan kördes upp till Anten för omlastning. Allt går nu till skrot."

Vilken räls skar man upp - den nyinlagda? Trist att behöva skicka den till skrot.

Erik S

Det blir lite konstigt det här med rälsen. Turerna kring inköpen och vad som är gjort känns en aning snurrigt. AGJ hade när den nya rälsen för inköptes av projektledaren år 2005, mycket gott om räls av samma rälsvikt i sina egna förråd. Det fanns gott om räls av god kvalitet i AGJ´s förråd vid denna tid.
Utifrån detta faktum kan man fråga sig om inte inköpet var lite förhastat? Den nyinköpta rälsen för Brobackatunneln inköptes med största sannolikhet med bidragspengarna från RAÄ (cirka 25.000 kr) vad jag kan förstå???

(Har en hel del foto från AGJ´s rälsförråd april-maj 2005 om någon är intresserad? Detta i samband med att undertecknad jobbade/ansvarade för den stora räls-sorteringen vid AGJ april-maj 2005.)

Denna nyinköpta rälsen 2005 (från SRS?) har legat på en av AGJ´s mindre öppna vagnar de sista åren. (Om den inte har lastats om på senare tid?)

Tyvärr blir det ändå snurrigare när AGJ slutredovisat nyinköpta slipers till Brobackatunneln. Detta trots att de inte används för detta ändamål??? Det finns i alla fall inga nya slipers idag vid AGJ vad jag kunnat se???

Vi får se om inte man nu tar tag i spårrenoveringen av tunneln när man får de nyinköpta slipers under våren 2008 och rätta till misstagen. AGJ har allt och vinna på en sådan satsning!

Mvh Per-Åke Lampemo

Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Thursday, March 27, 2008, 10:16 (5873 dagar sedan) @ Bengt Nordh

När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.

Att man köpt slipers till AGJ för 72.000 kronor är nog helt korrekt. Men de har inte använts för renovera Brobackaspåret de senaste åren. De flesta slipers som AGJ inköpt för detta ändamål ligger väl på bandelen Anten-Gräfsnäs?
Jag tycker det är principiellt viktigt att använda sökta pengar från RAÄ till rätt ändamål. Oavsett en förenings behov på andra håll.

Här uppstår ju ett annat problem också. De andra föreningar som sökt pengar från RAÄ vid samma tid som de sökta Brobackabidraget kom på undantag. Det känns inte direkt schysst mot andra JHRF och MRO-föreningar och söka bidrag få det beviljat och sedan inte färdigställa projektet i sin helhet efter så många år.

I rättvisans namn ska sägas att man i sin framtidsplan "AGJ Verksamhetsmål 2006-2011" tagit med Brobackatunneln som ett av de projekt som man ska färdigställa till trafiksäsongen år 2007!?
Det finns således en ambition från AGJ´s styrelse att göra något. Även om man är lite sent ute...

Nu hoppas jag att man satsar lite resurser på Brobackatunneln så att man kan börja med museitrafiken inom en snar framtid igen. I annat fall blir ju det ett slags "Kejsarens nya kläder" där skrivna dokument inte följer verkligheten.


Mvh P-Å Lampemo

Fråga till AGJ!

av Per-Åke Lampemo, Thursday, March 27, 2008, 11:32 (5873 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.


Att man köpt slipers till AGJ för 72.000 kronor är nog helt korrekt. Men de har inte använts för renovera Brobackaspåret de senaste åren. De flesta slipers som AGJ inköpt för detta ändamål ligger väl på bandelen Anten-Gräfsnäs?
Jag tycker det är principiellt viktigt att använda sökta pengar från RAÄ till rätt ändamål. Oavsett en förenings behov på andra håll.

Här uppstår ju ett annat problem också. De andra föreningar som sökt pengar från RAÄ vid samma tid som de sökta Brobackabidraget kom på undantag. Det känns inte direkt schysst mot andra JHRF och MRO-föreningar och söka bidrag få det beviljat och sedan inte färdigställa projektet i sin helhet efter så många år.

I rättvisans namn ska sägas att man i sin framtidsplan "AGJ Verksamhetsmål 2006-2011" tagit med Brobackatunneln som ett av de projekt som man ska färdigställa till trafiksäsongen år 2007!?
Det finns således en ambition från AGJ´s styrelse att göra något. Även om man är lite sent ute...

Nu hoppas jag att man satsar lite resurser på Brobackatunneln så att man kan börja med museitrafiken inom en snar framtid igen. I annat fall blir ju det ett slags "Kejsarens nya kläder" där skrivna dokument inte följer verkligheten.


Mvh P-Å Lampemo

AGJ brukar köpa en större träslipers inför våren. Så även detta år, vad jag förstår Nu undrar jag om inte AGJ kan prioritera om och satsa på tunneln detta år?
Undrar P-Å Lampemo

Fråga till AGJ!

av Peter Fransson, Thursday, March 27, 2008, 20:37 (5873 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

hej

om de som har hand om banan på agj inte har prioriterat tunneln så måste det bero på att man inte har resurser till att ta tag iden. utan man har valt att lägga kraften på att rusta upp den viktigaste sträckan som man ä beronde av för sin överlevnad.
det de som verkar vurma för tunneln kan ju åka till agj och hjälpa till då det med fler armar torde bli mer gjort.

mvh peter fransson
(som tyvär bor förlångt bort från agj för att kunna vara delaktig där)

Fråga till AGJ!

av Björn Thyrelius @, Alingsås, Wednesday, April 02, 2008, 09:38 (5867 dagar sedan) @ Peter Fransson

Angående överlevnad tror att hela sträckan behövs för överlevnad kom gärna du Peter Fransson till AGJ Banarbetsvecka ska personligen gärna vissa dej tunnel o andra sevärd heter runt Anten typ Gräfsnäs slott ruin Mvh Björn

Fråga till AGJ!

av Peter Fransson i Sundsvall, Wednesday, April 02, 2008, 19:51 (5867 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Angående överlevnad tror att hela sträckan behövs för överlevnad kom gärna du Peter Fransson till AGJ Banarbetsvecka ska personligen gärna vissa dej tunnel o andra sevärd heter runt Anten typ Gräfsnäs slott ruin Mvh Björn

hej

tackar för erbjudandet, men jag har tyvärr ingen möjlighet att åka till agj.
får ta det på någon semester någon gång i framtiden.

mvh peter fransson

Fråga till AGJ!

av Björn Thyrelius @, örebro, Thursday, April 03, 2008, 10:34 (5866 dagar sedan) @ Peter Fransson i Sundsvall

Hej Peter....................... Angående mitt erbjudande vore roligt att personligen vissa dej AGJ o se med egna ögon vad Bengt Nordh o andra person skapt genom åren, hoppas du är medlem i AGJ ska kolla i medlem registert ge mig din address så ska jag vid vid nästa ut skick med Järnvägsnytt kolla om du isåfall finns med. eller så kontakta mig på min e post Mvh Björn

Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna

av Peter Fransson, Thursday, March 27, 2008, 20:31 (5873 dagar sedan) @ Bengt Nordh

hej

jag tycker det är synd att flera som skriver i denna tråd som verkar vara/varit aktiva medlemar i agj, att de har fattat sådant agg mot densamme så att man gör allt för att dra föreningen i smutsen. vad jag förstår måste det varit en stor motsättning inom den föreningen som gjort att man har tagit den ställningen mot föreningen.

mvh peter fransson

"Gemensamma pengar"

av Erik Samuelsson, Friday, March 28, 2008, 09:23 (5872 dagar sedan) @ Peter Fransson

hej

jag tycker det är synd att flera som skriver i denna tråd som verkar vara/varit aktiva medlemar i agj, att de har fattat sådant agg mot densamme så att man gör allt för att dra föreningen i smutsen. vad jag förstår måste det varit en stor motsättning inom den föreningen som gjort att man har tagit den ställningen mot föreningen.

mvh peter fransson

Jag tror dessvärre Peter att du är ut och cyklar! Jag tror att jag med god grund kan påstå att förutom undertecknad att ingen av Bengt N, Patrik E, Herr Tunnelgrävare eller Per-Åke L fattat agg mot AGJ eller tar ställning mot föreningen i denna fråga utan trådarna handlar om att man vill ha ett klargörande i en specifik fråga.

Vad Bengt Nordh sätter fokus på är om det bidrag vi har idag från RAÄ behöver ökas eller om det tvärt om räcker? I det sammanhanget är det väldigt viktigt att pengarna används rätt. AGJ har i detta fall fått pengar till ett projekt som det uppenbarligen finns frågetecken om. Visar det sig att pengar används till annat än de är beviljade till riskerar hela stödet att urholkas och i värsta fall dras tillbaka.

Att driva stora projekt är krävande och riskerar att "gå ut över" den vanliga verksamheten. Ofta så är projekten underfinansierade (läs bidragsgivarna prutar) och andra förutsättningar ändras. Men lyckas man kan det tillföra oerhört mycket!

ES

"Gemensamma pengar"

av sääf, Friday, March 28, 2008, 12:00 (5872 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Efter att jag utträtt som medlem på 90-talet och sedan inte besökt AGJ kan jag inte uttala mej om hur det är skött eller inte skött. Däremot begriper jag att har man fått ett riktat bidrag till tunnelns färdigställande och använder detta till andra projekt så bör nog föreningen se upp. Jag har en känsla att det blir nog svårt att få nya bidrag och kan man inte t.o.m. bli återbetalningsskyldig. Efter det som man läst här och hört från andra håll kan det nog inte bli aktuellt med något återinträde.

"Gemensamma pengar"

av Peter Fransson, Friday, March 28, 2008, 18:24 (5872 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

om vill en förening väl så ska man inte sitta på internetforum och försöka starta diskutioner som verkar vara mer för att stjälpa än hjälpa föreningen. jag bor själv i sundsvall och har bara besökt agj någon enstaka gång, men min åsikt är att dylika diskutioner ska hållas inom föreningen på årsmöten eller andra möten. det ska inte basuneras ut jämt och ständigt här att det och det är fel och den och den är dum. är det nu så stort missnöje inom föreningen som det verkar när man läser här så tycke jag man ska gå ihop ett antal personer som kan bilda en ny styrelse och föreslå den på nästa årsmöte.

jag har även konstaterat att det alltid är vissa personer som figurerar i dessa diskutioner, kan inte de gå ihop och bilda ett nytt styrelseförslag. för vad är det de vill annars de som alltid har en sådan massa åsikter om sakernas varande.

hälsningar
peter fransson

Apropå min namne

av Peter Fransson, NJ, Nässjö, Saturday, March 29, 2008, 14:06 (5871 dagar sedan) @ Bengt Nordh

Hopp!

Vill bara uppmärksamma er på att det finns minst två Peter Fransson i detta forum - jag och min namne, som har skrivit en del i den här tråden. Jag hör hemma i Nässjö Järnvägsmuseum och reflekterar sällan över AGJ-frågor...

Mvh
Peter F

Apropå min namne

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Saturday, March 29, 2008, 15:32 (5871 dagar sedan) @ Peter Fransson, NJ

Ja, helt plötsligt dök denna P. Fransson upp från ingenstans och började debattera. Om man tittar lite i backspegeln detta forum har han inte skrivit direkt något annat än de inlägg än de som handlat om AGJ på senare tid...

Vem är då denne P. Fransson från Sundsvall??? För det är väl ingen uppger sig för att vara någon annan???
P-Å

Apropå min namne

av Peter Fransson i Sundsvall, Sunday, March 30, 2008, 19:42 (5870 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja, helt plötsligt dök denna P. Fransson upp från ingenstans och började debattera. Om man tittar lite i backspegeln detta forum har han inte skrivit direkt något annat än de inlägg än de som handlat om AGJ på senare tid...

Vem är då denne P. Fransson från Sundsvall??? För det är väl ingen uppger sig för att vara någon annan???
P-Å

Hej

Att jag har intresserat mig för fågor som behandlar AGJ beror på att jag tycker att det är en märklig debbat som pågår här på detta forum rörande AGJ.
Varför är det denna förening just som diskuteras så ofta på forumet? Jag hade knappt hört om föreningen innan jag började titta in på detta forum men har fått upp ögonen för den efter alla inläggen här. får nog ta och göra en rsa dit till sommaren.

Till min namne i Nässjö så får jag bara beklaga våra föräldras dåliga påhittighet...

Hälssningar Peter Fransson i SUNDSVALL

Apropå min namne - nackdelen med internet

av Patrik E., Monday, January 25, 2010, 07:38 (5204 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja, helt plötsligt dök denna P. Fransson upp från ingenstans och började debattera. Om man tittar lite i backspegeln detta forum har han inte skrivit direkt något annat än de inlägg än de som handlat om AGJ på senare tid...

Vem är då denne P. Fransson från Sundsvall??? För det är väl ingen uppger sig för att vara någon annan???
P-Å

Detta är nackdelen med internet. P-Å, Du antyder att P. Fransson från Sundsvall är ett fingerat namn för att dölja en annan persons identitet.

Hur skall jag kunna veta att Du är Du?
Vi är alla anonyma på det här forumet, även om jag påstår att jag heter Patrik och Du påstår att Du är Per-Åke. Men hur skall vi kunna veta det så länge det inte rör sig verkligen säker inloggning?

Med säker inloggning pratar vi bland annat att använda e-legitimation eller dylikt eller att man personligen träffar webansvarig och identifierar sig med id-kort innan man får ut inloggningsutgifter.

Vill vi det?
Hur många kommer då att vara registrerad på det här forumet?

Mer om AGJ:s tunnelredovisning

av Bengt Nordh, Tuesday, April 01, 2008, 22:34 (5868 dagar sedan) @ Bengt Nordh

Utöver vad jag skrivit om tunnelprojektet finns ytterligare några uppgifter att lägga till. Ur Jernvägsnytt nr. 4 2004 citerar jag följande "Under slutet av augusti utarbetade vi en offert som vi presenterade för dem (Telia-Sonera) och vi erhöll en beställning i början av september. Här fastställdes också tidsplanen, vi skulle vara färdiga den 15 november."

"Samtidigt med offertarbetet påbörjade vi besiktning och renovering av tunneln. Rälsen här var så rostangripen att all trafik var utesluten. Ursprungligen hade vi tänkt att bara byta några rälslängder men det räckte inte, rälsen i halva tunneln fick bytas. Detta utfördes på enklaste sätt. Ny räls lades ut och den gamla togs bort. Den nya rälsen spikades endast i var tredje befintlig slipers och ingen slipersjustering utfördes. När trafiken till Brobacka ska återupptas innebär det givetvis vidare arbete men denna lösning var enda chansen att få spåret farbart med en rimlig arbetsinsats."

Ut Jernvägsnytt nr 1, 2005 citerar jag "Arbetet pågår just med att plocka ut stenar ur Brobackatunneln. Därefter ska vi riva all räls vilket görs under början på mars-månad. Detta för att möjliggöra att ett externt företag ska plana ut och göra underbädden som vi sedan ska bygga det nya spåret på. Vi bedömer att detta är det snabbaste och enklaste sättet då vi behöver byta såväl spår som slipers i tunneln."

AGJ gjorde 31 januari 2005 en delredovisning av tunnelprojektet till Riksantikvarieämbetet. Där står följande "Låtit göra en besiktning av berget SEK 6000. Beställt och fått levererat SEK 54 000. Beställt och fått levererat begagnad räls till halva tunneln SEK 25 000. Totalt ca. SEK 85 000. Beställt inmätning av befintligt spår vilket kommer att utföras vecka 505-6. Beställt leverans av makadam för leverans vecka 512. Beställt erforderliga markarbeten av markentreprenören Comeva. Vi kommer även att köpa begagnad räls till andra halvan av tunneln. Tunnelprojektet är ett av de prioriterade projekten för Banavdelningen och arbetena fortsatte under trettonhelgen men nu har vi tjäle så det måste anstå till våren. Vi har för avsikt att avsluta det hela under 2005."

Mina frågetecken kring redovisningen av tunnelprojektet kvarstår tyvärr. AGJ:s officiella redovisning tycks inte stämma överens med uppgifter AGJ självt har lämnat under projektets gång. Vad är rätt och sant?

Bengt Nordh

Mer om AGJ:s tunnelredovisning

av Peter Fransson i Sundsvall, Wednesday, April 02, 2008, 19:46 (5867 dagar sedan) @ Bengt Nordh

bara en fråga till dig bengt nordh, vad vill du få ut av att skriva dettta här?

Mvh Peter Fransson

Mer om AGJ:s tunnelredovisning

av Björn Thyrelius @, örebro, Thursday, April 03, 2008, 11:07 (5866 dagar sedan) @ Peter Fransson i Sundsvall

Tar mig friheten att svara istället för Bengt Nordh tror att inte att bengt miss tycker hoppas jag har varit medlem i AGJ o Stora Lundby sedan 1968 flyttade till till Alingsås 1974 blev aktiv på kort där på började med att vara med på revision av ROJ 3 på 1970 talet i nya verkstaden 1975 i en verksamhet som kallades torsdagklubben vi träffades ett antal person på dessa kvällar. Märket rätt snart att olika grupperingar i förening var min far Sven Olof o jag valde eller blev tvungen att välja sida i olika frågar var vid vi klev av 1981. Följde sedan utveckling i AGJ med att gå på nästa varje års möte o läsa information i Järnvägsnytt sedan. Blev bekant med Per åke Lampemo 1999 o märket att det hade ändrats sig i AGJ endel var efter man igen började igen 2001 hände det igen att man bytte inriktning igen o folk drog åt olika håll igen tror att detta var olyckligt o nyttigt men tror att detta ej är sunt satt ett tag i styrelsen o det var en intresant period att lära känna olika folk i kärnan av AGJ organsition hoppas att dessa olika falanger någon sin kan sluta fred o tänka på AGJ överlevnad o musiebranchen ryckte vi måste sköta oss mot dom ger pengar för överlevande följa före skrifter o uppskatta vad var mans person gör för AGJ har sakt att varje person är en ambasadör för AGJ har flera gånger sakt att vi ska föra våra egna diskutioner internt på våran egna hemsida. Hoppas att detta någon gång blir möljlig.Sticker ut hakan på detta sätt men känner att känns rätt o du Peter Fransson är person som då läser detta bilade dej en egen uppfattning med att komma till Anten o ha skoj. Mvh Björn